شبکه‌های اجتماعی

آخرین قربانی

خداحافظی با RAV4 دیزلی


برند‌های ژاپنی به توقف تولید دیزلی‌ها ادامه می‌دهند. تویوتا RAV4 دیزلی، جدید‌ترین قربانی تعهد خودروسازان بزرگ به حذف پیشرانه‌های دیزل از سبد تولید است. به عنوان بخشی از برنامه این خودروساز برای تمرکز بر ساخت مدل‌های بنزینی و هیبرید، تویوتا تنها نسخه موجود از RAV4 با موتور 2 لیتری دیزل را از خطوط تولید کنار گذاشته است. سخنگوی تویوتا می‌گوید: «بر اساس تقاضای پیش‌بینی‌شده برای این مدل در بازار و با توجه به پتانسیل خوب فروش آن، تا اطلاع ثانوی تولید RAV4 دیزلی ادامه می‌یابد اما تیراژ تولیدش به مرور کاهش یافته و هیچ سفارش جدیدی برای این مدل پذیرفته نمی‌شود»
ناگفته نماند که تویوتا در نسل جدید RAV4 نیز هیچ تریم دیزلی برای این خودرو در نظر نگرفته است. تنها مدل‌های باقی مانده از RAV4 شامل نسخه 2 لیتری بنزین‌سوز و 2.5 لیتری هیبریدی می‌شوند که محدوده قیمت آن‌ها از 29,010 پوند به بالا، متغیر است. پروژه RAV4 دیزل، با توقف تولید نسل فعلی این خودرو در سال جاری انقضا می‌یابد. نسل جدید این کراس‌اوور محبوب ژاپنی در نمایشگاه اتومبیل نیویورک اخیر رونمایی شد و از سال آینده به طور رسمی با مدل کنونی جایگزین می‌شود. نسل جدید بر روی پلت‌فرم جهانی تویوتا (TNGA) طراحی شده است. این نسل، در ابعاد خارجی بزرگ‌تر از نسل‌های پیشین است و انتظار می‌رود که با قوای حرکتی بهبود یافته نسل قدیم عرضه شود و همان طور که پیش‌بینی می‌شد، خبری از نصب پیشرانه دیزلی بر روی آن به گوش نمی‌رسد.
سال گذشته دیدیر لی‌روی، معاون اجرایی تویوتا گفته بود: «موفقیت و راه آینده کمپانی ما، به محصولات بنزینی و هیبرد وابسته است.» این بدین معنا است که موتور‌های دیزلی، در پازل آینده خودروسازان بزرگ از جمله تویوتا نقشی ایفا نخواهند کرد. او همچنین اضافه کرد: «این نظر من است و نظر من، نظر تمام کارکنان یک کمپانی است! ما دیگر هیچ خودرویی با موتور دیزل تولید نخواهیم کرد»
آمار‌ها حاکی از این است که تویوتا تولید نسخه دیزلی آئوریس را هم در انتهای سال 2017 کاهش داده است. اکنون مدل‌های دیزلی باقی‌مانده از میان محصولات تویوتا، شامل بزرگ‌ترین ساخته‌های این شرکت همچون لندکروزر و خودرو‌های کار و تجاری آن از جمله Verso MPV، Proace MPV، Proase Van و هایلوکس پیکاپ می‌شوند که به دلیل اهمیت نداشتن مقوله مصرف سوخت در آن‌ها، سخت‌گیری چندانی برای ادامه یافتن روند تولیدشان اعمال نمی‌گردد. با تمام این صحبت‌ها، نقطه شروع این داستان را می‌توان ماجرای رسوایی دیزل‌گیت از سوی گروه فولکس‌واگن دانست که در نهایت منجر به مرگ زودتر از موعد پیشرانه‌های دیزل شد.

نظر دهید


در همین زمینه