شبکه‌های اجتماعی

هند داشتن 6 ایربگ را اجباری کرد
اتومبیل فارسی - شش کیسه‌هوا خودرو

الزامات قانونی کیسه هوای خودرو در کشورهای مختلف جهان

 

 هنوز بحث کیسه‌هوای خودرو در کشور داغ است و حواشی باز نشدن کیسه هوای خودروهای ایرانی نقل محافل است که از هند خبر می‌رسد مسئولان وزارت حمل و نقل جاده‌ای و بزرگ‌راه‌های هند قانونی را تصویب کرده‌اند که بر اساس آن تمام خودروهای با ظرفیت کمتر  از هشت سرنشین که به صورت شخصی در بازار داخلی این کشور به فروش می‌رسند، نیز از اکتبر سال 2022 باید دارای شش کیسه هوا باشند.

 وزیر هندی گفته است منظور از شش ایربگ، دو ایربگ جلو، دو ایربگ جانبی و دو ایربگه پرده‌ای برای کل طول کابین است. هند این قانون را به صورت مرحله‌ای اجرا کرده و از سال 2019 ایربگ راننده و از ژانویه 2022 ایربگ سرنشینان جلو و حالا از اکتبر 2022 شش ایربگ برای خودروها الزامی است.

جالب اینجاست که هند اولین کشور جهان است که طبق قانون مجهز بودن خودرو به شش ایربگ را اجباری کرده‌ است. به عنوان مثال در ایالات متحده در سال 1988 ایربگ راننده اجباری شد و در سال 1998 کیسه‌هوا سرنشین نیز به آن اضافه شد و دیگر دولت مقررات دیگری را در این خصوص وضع نکرد. و قوانین اتحادیه اروپا به هیچ وجه حداقل تعداد کیسه هوا مشخص نشده است.

 

        بخوانید -> این ایربگ‌های دردسرساز ! (بازخوانی پرونده ایربگ‌های معیوب تاکاتا ژاپن)

 

در این بازارها، خودروسازان خود علاقه‌مند به نصب مجموعه‌ای بزرگ از کیسه‌های هوا هستند تا نمرات بالایی در آزمایش تصادف کسب کنند و خریداران بیشتری را جذب کنند. برای مثال در اروپا حتی مدل پایه نسل جدید لوگان که 9 هزار یورو معادل 280 میلیون تومان است (نرخ هر یورو : 31196 تومان) نیز دارای 6 کیسه هوا است.

هرچند خودروسازان هندی به این قانون در هند اعتراض کرده‌اند و تصویب چنین قانونی را به رشد قیمت خودرو در بازار و همچنین نیازمند سرمایه‌گذاری کلان در طراحی خودرو می‌دانند، معتقدند دولت نیز تاثیر این کیسه‌هوای اضافی بر ایمنی جاده‌ها را نیز به طور دقیق ارائه نکرده‌ است. 

نظر دهید


در همین زمینه