شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پورشه ماکان الکتریکی
مجهز به هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده با سه صفحه دیجیتال

پورشه ماکان تمام‌الکتریکی یکی از محصولات موردانتظار این خودروساز آلمانی است. چندین تصویر جاسوسی از مدل‌های نمونه اولیه آن در سال گذشته منتشر شد و اکنون نوبت به اولین تصاویر رسمی آن رسیده که فضای داخلی ماکان الکتریکی را نشان می‌دهد.

اولین نکته‌ای که درست بودن تصاویر جاسوسی قبلی را تایید می‌کند،‌ وجود ۳ صفحه دیجیتالی و هد‌آپ دیسپلی (HUD) مجهز به فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) است. این سیستم عملا شیشه جلو را به نوعی به صفحه چهارم تبدیل می‌کند و اطلاعاتی مثل فاصله تا خودروی جلویی یا علائم مربوط به جهت‌یابی را به نمایش می‌گذارد. پورشه می‌گوید این صفحه یکی از بزرگ‌ترین HUDهای موجود در بین خودروهای اروپایی است. این سیستم به شکل انتخابی عرضه خواهد شد.

صفحه ۱۲.۶ اینچی مخصوص راننده از تجهیزات استاندارد خودرو است و در کنار آن، صفحه مرکزی ۱۰.۹ اینچی Full-HD قرار دارد که به سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی خودرو متصل است. صفحه سوم هم یک ۱۰.۹ اینچی انتخابی است که در برابر سرنشین جلو نصب شده و به او اجازه می‌دهد تا به کارکردهایی مثل برخی از ویژگی‌های سیستم جهت‌یابی،‌ استریم ویدیو یا پخش موسیقی دسترسی داشته باشد.

این‌ها البته فقط بخشی از ویژگی‌های نرم‌افزاری پورشه ماکان الکتریکی محسوب می‌شوند. سیستم ماکان مبتنی بر سیستم عامل آندروید است و می‌توان آن را از طریق مرکز برنامه‌های پورشه (App Centre) به نرم‌افزارهای مختلفی مثل اسپاتیفای، یوتوب و حتی WebEx مجهز کرد. حتی امکان نصب برخی از بازی‌های ویدیویی مبتنی بر این سیستم عامل نیز وجود دارد. با این حال،‌ اگر راننده‌ای بخواهد، می‌تواند به جای سیستم خود پورشه، از سامانه‌های دیگری مثل Android Auto و Apple CarPlay استفاده کند. ماکان الکتریکی می‌تواند نقشه اپل یا گوگل مپ را هم روی صفحه نمایشگر مخصوص راننده نشان دهد.

با وجود انتشار تصاویر رسمی، پورشه هنوز اطلاعات کامل مربوط به فضای داخلی ماکان الکتریکی از جمله فرمت صندلی‌ها، فضای بار یا جزییات مرتبط دیگر را افشا نکرده است. پورشه می‌گوید که ماکان در اوایل ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. پس خوشبختانه فاصله چندانی با دریافت جزییات کامل ماکان الکتریکی نخواهیم داشت.

نظر دهید


در همین زمینه