شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - کشنده دانگ فنگ KX520
سایپا دیزل با محصول تازه به نمایشگاه ترانزیت آمد

 

ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته تهران فرصتی بود تا سایپادیزل جدیدترین کشنده خود را که نمونه ارتقاء یافته آرتا KX به شمار می‌رود را به صورت رسمی معرفی کند. کشنده آرتا KX به پیشرانه‌ای با توان 520 اسب بخار و تجهیزات پیشرفته و جدید مجهز شده تا با این ویژگی‌ها به تقابل کشنده‌های بالای 500 اسب‌بخار بازار برود که این روزها به شمار آن‌ها افزوده می‌شود.


سایپادیزل از سال 1384 محصولات دانگ فنگ را تولید و به بازار عرضه می‌کند، به همین دلیل خودروهای تجاری دانگ‌فنگ در بازار ایران شناخته شده است و این برند توانسته جایگاه خود را در میان رقیبان صاحب نام کسب کند. حتی می‌توان گفت محصولات جدید این برند تهدیدی جدی برای خودروهای تجاری تازه وارد بازار کشور هستند. یکی از ویژگی‌هایی که محصولات دانگ فنگ را از رقبای خود پیش می‌اندازد، شبکه گستره خدمات پس از فروش و مراکز تعمیر زیر نظر شرکت سایپا است که خیال مالکین کشنده‌های این برند را راحت می‌کند.


نکته دیگر درباره کشنده‌ها و دیگر محصولات تجاری دانگ فنگ در بازار ایران، شناخت تعمیرکاران سطح کشور با نکات فنی این خودروها است. بی شک این امتیاز به دلیل حضور نسل‌های قدیمی این خودروساز در جاده‌های ایران است که از اوایل دهه 80 با عرضه نخستین نسل از کشنده‌های دانگ‌فنگ شکل گرفت. از این رو حتی اگر راننده‌ای به شبکه خدمات سایپا (سایپا دیزل) هم دسترسی نداشته باشد، تعمیر خودروهای دانگ فنگ توسط کارگاه‌های خصوصی امری در دسترس است. ضمن این که تامین قطعات یدکی این خودروها نیز کار آسانی است.


موتور پر توان 520 اسب بخار

کشنده KX520 به موتور قدرتمند کامینز ( CUMMINS) مجهز شده است. کامینز یک موتورساز با ریشه آمریکایی است که محصولات آن در چین تولید می‌شود و بسیاری از خودروهای تجاری ساخت چین به پیشرانه‌های ساخت این شرکت مجهز شده‌اند. موتورهای کامینز را باید در جرگه کارآمدترین و البته کم استهلاک‌ترین موتورهای دیزلی جهان به حساب آورد. موتور کشنده دانگ فنگKX با مدل ISZ520-51 قادر است توان 520 اسب بخار و گشتاوری معادل با 2460 نیوتن‌متر را تولید کند؛ این گشتاور از 1100 تا 1300 دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این اعداد و ارقام باعث شده کشنده جدید سایپادیزل در رده کشنده‌های پرتوان تولیدی ایران مانند شک‌موتو X5000 و فاو J6P قرار بگیرد.


توان تولید شده در موتور، توسط گیربکس ZF Traxon اتوماتیک 12 دنده جلو و 2 دنده عقب و یک سیستم تعویض دنده هوشمند به محور کشنده منتقل می‌شود. ترکیب محوری این کامیون 2×4 است با توجه به تک محور بودن و برخورداری از استاندارد آلایندگی یورو 5 اروپا، امکان تردد در جاده‌های برون مرزی را هم دارد.


سیستم تعلیق کشنده KX520 در محور جلو به صورت فنر پارابولیک همراه با کمک فنر و میل موج‌گیر است. سیستم تعلیق محور عقب بادی، به همراه 4 بالشتک قابل تنظیم است. ترمز در هر دو محور جلو و عقب از نوع دیسکی است که میزان قدرت ترمز در این کشنده را افزایش می‌دهد. این کشنده به سیستم پایداری ESC و سیستم ترمز EBS و نیز سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEBS نیز مجهز شده است.
کشنده دانگ فنگ KX520 به سیستم رادار هشدار رانندگی بین خطوط مجهز شده و به صورت استاندارد کولر درجا و بخاری درجا را به خریدار ارائه می‌کند. کشنده جدید سایپادیزل که با نام آرتا نیز شناخته می‌شود، دارای سقف بلند و دو تخت خواب است که در مسیر‌های طولانی و برای دو سرنشین کاربردی است. وزن مجموع ناخالص این کشنده 45 تن است و وزن مجاز مجموع محورها ( GVW) به 18 تن می‌رسد. تقسیم بندی فشار مجاز محورها به این گونه است که محور جلو 7 تن و محور عقب 13 تن ظرفیت دارد. همچنین مجموع مخازن سوخت آلومینیومی KX520 1090 لیتر است.


امکانات ایمنی و رفاهی و سایر امکانات

این کشنده، کلاچ تک صفحه‌ای هیدرولیک با کنترل بادی دارد. همچنین دیفرانسیل عقب به قفل مجهز است. ترمز موتور دو مرحله‌ای، سیستم سوخت‌رسانی common rail، توربو شارژ، فن الكتریكی ویسكوز، تانك باد آلومینیومی، ترمز تریلی و ترمز پاركینگ نیز از دیگر امکانات KX520 به حساب می‌آید.


کشنده آرتا KX520 فهرستی بلند بالا از تجهیزات و امکانات را ارائه می‌دهد که شامل بالابر برقی اتاق، صندلی بادی قابل تنظیم راننده، صندلی بادی شاگرد، سیستم تعلیق بادی اتاق (جلو + عقب)، سیستم تهویه مطبوع، تاخوگراف VDO و کروز کنترل، آفتاب‌گیر خارجی، قفل مركزی، شیشه بالابر برقی، آینه‌های کناری برقی و بادگیرهای سقف و کناری کابین از جمله موارد قابل ذکر به حساب می‌آیند. همچنین مخزن اوره این کشنده نیز 45 لیتری و از جنس پلی اتیلن با چگالی بالا(HDPE) است که مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد.

 

نظر دهید


علی اصغرمهری
ارتا با این توضیحات و ابشنها عالیه میشه گفت چون موتور کامینز استفاده کرده حایگاه خوبی را در جادها ازان خود کند. تنها عیبی که همچنان بین همه تولید کنندگان پا برجاست این که هیچ جایگاهی برای رانندگان بدون کامیون قائل نبوده ونیستند و فقط افرادی که پول کافی دارند مجاز به رفتن وخریدهستند حتی اگر راننده حرفه‌ای هم نباشند

در همین زمینه