شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - کامیونت برقی فوتون 6 تن

اولین کامیونت برقی بازار ایران

 خودروهای برقی امروز به ترند بازار تبدیل شدند اما اینکه بشنویم خودروهای تجاری برقی نیز همزمان در حال رشد در سطح جهان هستند شاید باور آن سخت باشد اما یک واقعیت انکار ناپذیر است و حالا با رشد و ورود خودروهای برقی به بازار ایران اولین گام‌های ورود خودروهای تجاری برقی نیز به گوش می‌رسد. پیش از این یکی دو نوع اتوبوس شهری برقی رونمایی شده بود، یکی از مهم‌ترنی اتفاقات در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1403 که البته چندان چنگی به دل نمی‌زد و چیز جدیدی در چنته نداشت، نمایش کامیونت برقی فوتون محصول سایپا دیزل با ظرفیت حمل 6 تن بار است که در نوع خود محصول تازه‌ای بود.

 

مشخصات ظاهری کامیونت برقی فوتون محصول سایپا دیزل

کامیونت برقی فوتون محصول سایپا دیزل از نظر ابعاد و اندازه کاملا با خودروهای دیزلی قابل رقابت است و دارای طول 5960 و عرض 1950 میلی‌متر است. ارتفاع سقف کامیونت و لبه بالایی شاسی تا سطح زمین نیز به ترتیب 2260 میلی‌متر و 730 میلی‌متر است. در خودروهای تجاری فاصله محوری و فاصله پشت کابین تا انتهای تیرک شاسی (فضای بار) و مرکز محور عقب تا انتهای شاسی نیز مهم هستند که عملا ظرفیت بار را مشخص می‌کنند که فوتون برقی به ترتیب 3360، 4210 و 1445 میلی‌متر است. تایرهای به کار گرفته شده برای این کامیونت نیز دارای اندازه 205/75 و 16 اینچ است.
کامیونت فوتون برقی 6 تن همانطور که از اسم آن پیداست در مجموع توان باربری 6 تن را دارد. وزن کل شاسی این خودرو تجاری سایپا دیزل 2470 کیلوگرم و حداکثر ظرفیت مجاز محور جلو و عقب به ترتیب 2400 و 4500 کیلوگرم است.

 

مشخصات فنی کامیونت فوتون برقی

موتور الکتریکی کامیونت فوتون 6 تن برقی بیشینه قدرتی معادل 154 اسب بخار قدرت تولید کرده و توان اسمی آن نیز 85 اسب بخار است، حداکثر گشتاور این پیشرانه برقی 300 نیوتن‌متر است و دور موتور آن از 430 دور در دقیقه شروع می‌شود. سازنده این پیشرانه شرکت چینی جینگ‌جین بوده و از استاندارد ضد آب IP67 بهره می‌برد. سیستم خنک کاری پیشرانه توسط مایع انجام می‌شود.

 

باتری و شارژر کامیونت فوتون برقی

بر اساس نظر یکی از کارشناسان خودروهای تجاری، شاید با تغییراتی در شاسی می‌توان از سه باتری به جای دو باتری استفاده کرد تا پیمایش این کامیونت افزایش یابد اما در حالت استاندارد و بر اساس اطلاعات به دست آمده با ظرفیت باتری فعلی، البته نسبت به حجم بار و شرایط جاده‌ای قدرت پیمایش فوتون 6 تن برقی برای مناطق درون شهری و برون شهری بسیار مناسب است. سلول‌های باتری این کامیونت ساخت شرکت فوتون از نوع فسفات آهن لیتیومی با ظرفیت 81.14 کیلووات ساعت و ولتاژ اسمی 540.96 ولت است.
شارژر تعبیه شده برای این کامیونت برقی فوتون برای شارژ سریع و خانگی مناسب بوده و قدرت شارژ آن 11 کیلووات است و ولتاژ شارژر 400 تا 750 ولت است و در جریان AC 32 آمپر را منتقل می‌کند.

از دیگر مشخصات فنی فوتون 6 تن برقی می‌توان به اکسل‌های ساخته شده توسط شرکت JMC اشاره کرد که محور جلو از نوع فورج شده با مقطع I شکل است. سیستم ترمز این کامیونت از نوع هیدرولیکی بوده و ترمزهای جلو از نوع دیسکی و ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای در نظر گرفته شده است. سیستم ترمز کامیونت فوتون برقی سایپا دیزل به سیستم ضد قفل (ABS) به همراه سامانه کنترل پایداری (ECS) و ترمز اضطراری پیشرفته AEBS و همچنین سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS مجهز است. سیستم فرمان از برقی و قابل تنظیم است و همچنین سیستم تعلیق آن در محور جلو از نوع فنر پارابولیک 3 لایه به همراه میل موجگیر و در محور عقب از نوع فنر تخت چند لایه (5+2) به همراه میله موج‌گیر است.

 

مشخصات کابین و امکانات رفاهی کامیونت برقی فوتون 6 تن

کابین فوتون 6 تن تمام فولادی بوده و دارای پوشش ضد زنگ است، صندلی راننده قابلیت تنظیم در 4 جهت را دارد و البته برقی نیست. سیستم تهویه مطبوع، دوربین دنده عقب و آینه‌های برقی به همراه گرمکن از دیگر ویژگی‌های این کامیونت است.
فوتون 6 برقی به امکاناتی نظیر بکسل‌بند، کیف ابزار، جلیقه شبرنگ، کپسول آتشنشانی، لاستیک زاپاس، مثلث هشدار دهنده، چراغ چشمک زن، کمبربند ایمنی، جک هیدرولیکی، زاپاس بند، صندلی دو نفره شاگرد، قلاب یدک کش، چراغ مه شکن جلو و عقب، گاز دستی، قفل مرکزی و اتولایت مجهز است.
هرچند سایپا دیزل از زمان دقیق عرضه این محصول پیشتاز بازار در زمینه خودروهای تجاری سبک تجاری هنوز سخن به میان نیاورده است اما ورود چنین محصولاتی به بازار نیازمند زیرساخت‌های بسیار خوب در زمینه ایستگاه‌های شارژ اختصاصی خودروهای تجاری و همچنین تامین خدمات پس از فروش مناسب است زیرا این دست از خودروهای نیاز به نگهداری بیشتری نسبت به خودروهای سواری داشته و هزینه‌های نگهداری آن نیز در استقبال مشتریان از این نوع از خودروها بسیار تاثیرگذار است.
سایپا دیزل در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، سه مدل دیگر فوتون 6 تن دیزلی را معرفی کرد به ترتیب شامل کمپرسی 6 تن، فوتون اتاق خوابدار 6 تن و بدون جای خواب 6 تن می‌شود که کاملا با نیاز بازار همخوانی داشته و رقیب جدی برای محصولات کامیونت جک محصول آرین دیزل و کامیونت فورس محصول بهمن دیزل محسوب می‌شوند.

 

نظر دهید