شبکه‌های اجتماعی

تجربه رانندگی و تست تیگو 8 پرو، محصول جدید مدیران خودرو
اتومبیل فارسی - تیگو 8 پرو

پایانی برای پادشاهی هیوندای سانتافه!

 

 

تیگو 8 پرو یک کراس‌اوور بزرگ است که به نوعی لوکس‌ترین محصول مدیران خودرو محسوب شده و قرار است به زودی به بازار عرضه شود. این محصول تاکنون توانسته در بسیاری از بازارها فروش بسیار خوبی را تجربه کند. تیگو 8 پرو در بازار چین، برزیل، روسیه، آمریکای جنوبی و خاورمیانه به عنوان لوکس‌ترین محصول این خودروساز چینی معرفی شده و عملکرد موفقی داشته است.

 

تیگو 8 پرو که به صورت 7 نفره به بازار ایران عرضه می‌شود با طول 4722، عرض 1860، ارتفاع 1745 و فاصله بین دو محور 2710 میلی‌متر در کلاس و سگمنتی قرار می‌گیرد که در بازار خودروی کشور بسیار پر طرفدار است. این اتومیبل رقیب مستقیمی برای هیوندای سانتافه، میتسوبیشی اوتلندر و رنو کلئوس محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد پس از چند سال پادشاهی هیوندای سانتافه و نبود رقیبی تازه‌نفس در این بخش، رنگ و بوی تازه‌‌ای را به بازار ببخشد.

 

فرصتی پیش آمد تا با همکاری شرکت مدیران خودرو، تجربه رانندگی 2 روزه با این خودرو را در شهر تهران داشته باشیم و این تجربه را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

 

طراحی بدنه و فضای داخل کابین 

اولین نقطه قوت تیگو 8 پرو را باید طراحی جسور و زیبای آن دانست. هندسه و گرافیک جذاب چراغ‌های جلو و عقب، جلو پنجره با طرحی موسوم به کهکشانی، ورودی هوای بزرگ و سایر حجم پردازی و خطوط مورد استفاده در طراحی بدنه را باید جزو مواردی به شمار آورد که از تیگو 8 پرو خودرویی با جذابیت و پرستیژ بالا ساخته است. بنابراین تا اینجای کار تیگو 8 پرو خودرویی است که در بخش طراحی ظاهری بسیار مدرن و هم‌گام با طراحی روز ساخته و پرداخته شده است. 

 

 

تیگو 8 پرو بر پایه زبان طراحی جدید این خودروساز چینی که LIFE IN MOTION 3 نام دارد طراحی شده است و به دلیل چهره و زبان طراحی متفاوتی که نسبت به سایر محصولات خانواده تیگو در بازار ایران دارد، در نگاه مشتری و بیننده محصولی متفاوت و جذاب به نظر خواهد رسید. این طراحی زمانی که در کنار شاسی‌بلندی مثل هیوندای سانتافه قرار می‌گیرد، کاملا برتری خود را به نمایش می‌گذارد. به هر حال طراحی و مهندسی آخرین نسخه هیوندای سانتافه که در ایران موجود است به سال 2013 باز می‌گردد و طبیعی است که علی‌رغم اینکه هنوز هم مشتریان بسیار پر و پا قرصی دارد، از جذابیت روزهای اول ورودش به بازار کاسته شده باشد.

 

در داخل کابین نیز، مشابه بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا، از یک نمایشگر بزرگ و عریض که حدود 60 درصد عرض داشبورد را پوشانده و اندازه آن در مجموع 24.6 اینچ است استفاده رو‌به‌رو هستیم. بخشی از این نمایشگر که دارای اندازه 12.3 اینچ است وظیفه تنظیمات سامانه‌های ایمنی و کمکی راننده، سیستم چند رسانه‌ای و سرگرمی و همچنین تنظمیات نورپردازی داخل کابین را بر عهده دارد و بخشی دیگر نیز که آن هم 12.3 اینچ اندازه دارد به عنوان نشانگرهای پشت فرمان عمل خواهد کرد. 

علاوه بر این نمایشگر عریض، یک نمایشگر 8 اینچی لمسی به همراه پنل و دکمه‌های لمسی نیز در اطراف و بالای اهرم تعویض دنده تعبیه شده است که برای اعمال تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و گرمکن و سردکن صندلی‌ها و همچنین حالت‌های مختلف رانندگی استفاده می‌شود. 

 

در داخل کابین نیز، مشابه بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا، از یک نمایشگر بزرگ و عریض که حدود 60 درصد عرض داشبورد را پوشانده و اندازه آن در مجموع 24.6 اینچ است استفاده رو‌به‌رو هستیم.

 

در کنار نمایشگر‌های نام برده شده که فضایی بسیار مدرن و جذاب را در کابین ایجاد کرده‌اند، استفاده از ترکیب چرم قهوه‌ای، پلاستیک نرم مشکی و تریم‌های فیبرکربنی و طرح آلومینیومی، فضایی بسیار با کیفیت را در داخل کابین تیگو 8 پرو رقم است. ناگفته نماند که فضای بزرگ صندوق عقب و همچنین ردیف سوم صندلی‌ها که فضایی برای نشستن کودکان را در اختیار شما قرار می‌دهد از دیگر ویژگی‌های فضای داخل کابین تیگو 8 پرو است.

 

 

آپشن‌ها، سامانه‌های ایمنی و کمکی راننده

یکی دیگر از نقاط قوت تیگو 8 پرو، استفاده گسترده از آپشن‌های رفاهی، ایمنی و کمکی راننده است. شاید این تجهیزات رفاهی و سرگرمی در بسیاری از خودروهای چینی دیگر نیز مشاهده شود اما در تیگو 8 پرو، علاوه بر اینکه فهرست بسیار کاملی از تجهیزات رفاهی در اختیار سرنشینان قرار گرفته است، شاهد عرضه سامانه‌های ایمنی و کمکی راننده بسیار پیشرفته نیز هستیم که در هر خودرویی یافت نخواهد شد. 

 

کروز تطبیقی، سیستم کمک رانندگی در ترافیک، هشدار نقاط کورد، رادار حرکت بین خطوط با دخالت در عملکرد فرمان، ترمز اضطراری خودکار با حفاظت از عابران پیاده، سامانه هشومند پیشگیری از تصادف، سامانه هشدار دهنده برخورد از عقب، سامانه هشدار دهنده خواب آلودگی راننده، درب برقی صندوق عقب، دوربین 360 درجه، اتوهولد، ترمز پارک برقی، سامانه ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، 6 کیسه هوای ایمنی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه برای ردیف جلو به همراه پنل تنظیمات جزا برای ردیف عقب و فیلتر N95، کول باکس، صندلی‌های برقی جلو به همراه گرمکن و تهویه، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش و لغزش، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی و سیستم کنترل حرکت در سرازیری تنها بخشی از تجهیزات و آپشن‌های عرضه شده در تیگو 8 پرو است.

 

 

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

 تیگو 8 پرو در بخش قوای محرکه به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) مجهز شده است. این پیشرانه توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت در دور 5500 و بیشینه گشتاور 290 نیوتن‌متر را در 2000 تا 4000 دور در دقیقه دارا است. توان تولیدی این پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده 7 سرعته دو کلاچه از نوع تر به محور جلوی خودرو منتقل می‌شود.

 

از آنجایی که بیشینه گشتاور تولیدی این پیشرانه در دورهای پایین در دسترس است، خودرو کشش و شتاب‌گیری بسیار مطلوبی را از ابتدای حرکت از خود نشان می‌دهد. عملکرد به موقع و خوب گیربکس 7 سرعته دو کلاچه در تعویض دنده‌ها و معکوس دادن‌های به موقع تجربه رانندگی پر هیجان و اسپرتی را رقم می‌زند که با قرار دادن خودرو در حالت رانندگی اسپرت، این عملکرد بیش از قبل احساس می‌شود. در زمان رانندگی و در حالت تخته گاز، تاخیر کوچکی در وارد شدن توربوشارژر به مدار و شتاب‌گیری خودرو احساس می‌شود که تقریبا در بسیاری از خودروهای چینی دیگر نیز قابل مشاهده است. 

 

در مدت زمان بررسی میدانی تیگو 8 پرو، عملکرد سامانه ترمز اضطراری علی‌رغم وجود ریسک زیاد آزمایش شد که عملکرد کاملا موفقیت آمیزی داشت و در زمان نزدیک شدن به خودروی جلویی بدون هیچ اقدامی از سوی راننده، به صورت خودکار اقدام به ترمزگیری کرده و از بروز تصادف جلوگیری کرد.

 

سیستم تعلیق اگرچه عملکرد نرم و آرامی ندارد، اما خبری از احساس ضربات و کوبش‌های آزار دهنده در کابین نیست. مهندسان این خودروساز چینی مجبور بوده‌اند برای ایجاد پویایی و قابلیت رانندگی اسپرت و پر شتاب و البته پایداری و فرمان‌پذیری خوب خودرو، عملکرد نرم و آرام سیستم تعلیق را فدا کرده و در عوض خودروی اسپرت‌تری را تحویل مشتری دهند. فرمان برقی نیز کاملا نرم و روان است که با افزایش سرعت حرکت خودرو، از میزان نرمی آن کاسته شده و عملکرد بسیار تیز و دقیقی از خود نشان می‌دهد که این مساله نیز در حفظ پایداری و هندلیگ تیگو 8 پرو بسیار موثر خواهد بود.

 

در مدت زمان بررسی میدانی تیگو 8 پرو، عملکرد سامانه ترمز اضطراری علی‌رغم وجود ریسک زیاد آزمایش شد که عملکرد کاملا موفقیت آمیزی داشت و در زمان نزدیک شدن به خودروی جلویی بدون هیچ اقدامی از سوی راننده، به صورت خودکار اقدام به ترمزگیری کرده و از بروز تصادف جلوگیری کرد. همچنین سامانه کنترل حرکت بین خطوط تیگو 8 پرو نیز در بزرگراه‌های شهر تهران عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت و با در دست گرفتن هدایت فرمان، حرکت خودرو بین خطوط را حفظ می‌کرد. بدون شک این اتفاق مساله بسیار خوشایندی برای مشتریان ایرانی است که بتوانند از تمامی تجهیزات و آپشن‌های خودروی خود در شرایط جاده‌ای و ترافیکی ایران استفاده کنند.

 

نکته قابل توجه دیگر در زمان رانندگی با تیگو 8 پرو را باید عملکرد خودکار دوربین 360 درجه دانست. زمانی که در حال حرکت با سرعت بسیار پایین در ترافیک‌های سنگین باشید یا قصد پارک کردن خودرو به خصوص پارک دوبل را داشته باشید، این دوربین به صورت خوکار با تغییر زاویه فرمان روشن شده و تصویر بسیار با کیفیتی از فضای اطراف خودرو در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید را دیدی کامل نسبت به تغییر لاین یا پارک کردن خودرو اقدام کنید. این سامانه در زمان فعال کردن راهنمای خودرو نیز در سرعت‌های پایین فعال می‌شود تا تصویری کامل از سمتی که قصد پیچیدن و داخل شدن به آن را دارید در اختیارتان قرار دهد. 

 

 

در پایان...

تیگو 8 پرو یک کراس‌اوور بزرگ تک دیفرانسیل است. شتاب‌گیری و عملکرد فنی بسیار خوبی دارد، به دلیلی استفاده از سامانه پاشش مستقیم سوخت در موتور، مصرف سوخت آن کاملا بهینه است، سواری کمی خشک و اسپرتی دارد، نصدلی‌های آن با کیفیت و راحت است، فهرست بسیار کامل و جذابی از تجهیزات رفاهی و ایمنی و کمکی راننده را به شما ارائه می‌کند، کابین با کیفیت و جاداری دارد، کیفیت ساخت آن قابل قبول و البته طراحی آن کاملا مدرن و به‌روز است.

 

پس اگر به دنبال یک به اصطلاح شاسی‌بلند اسپرت و مدرن می‌گردید، بدون شک یکی از مشتریان آن قلمداد خواهید شد. البته فرامش نکنیم که قطعا فرصت دو روزه برای بررسی و تست یک خودرو فارغ از برند و کشور سازنده، نمی‌تواند معیار مناسبی برای محک زدن دوام، استهلاک و طول عمر قطعات تزئینی و فنی آن باشد.

 

نظر دهید


در همین زمینه