اتومبیل فارسی - فولکس واگن تایرون
برادر بزرگ‌تر تیگوان

 کراس‌اوور فولکس‌ واگن تایرون که در ابتدا تنها برای بازار چین و از سال ۲۰۱۸ توسط همکاری مشترک فاو-فولکس واگن عرضه شده بود، از سال ۲۰۲۴ و همزمان با عرضه نسل دوم، تبدیل به محصولی جهانی خواهد شد. تایرون قرار است با چیدمان سه ردیف صندلی و ظرفیت 7 سرنشین جایگزین نسخه آل اسپیس تیگوان شود.فولکس‌ واگن تایرون با همان مجموعه پیشرانه‌های تیگوان عرضه می‌شود و می‌توان بین گزینه‌های بنزینی، دیزلی و هیبریدی انتخاب کرد.

 

مشخصات ظاهری فولکس واگن تایرون

شاید انتظار داشته باشید که فولکس‌ واگن تایرون صرفاً نسخه‌ای کشیده از تیگوان باشد. در حالی که این دو خودرو شباهت‌های زیادی دارند، اما تایرون جدید که دارای هفت صندلی است، چهره‌ای کمی متفاوت و طراحی منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارد.

چراغ‌های باریک و نوار نورانی در سرتاسر کاپوت از ویژگی‌های مشترک با تیگوان است، اما چراغ‌های تایرون به سمت گلگیرها متمایل نمی‌شوند. همچنین تایرون حدود ۱۰ میلی‌متر از تیگوان عریض‌تر است و این موضوع به آن حالتی قوی‌تر می‌بخشد.

تایرون همچنین ۲۳۰ میلی‌متر طول بیشتری دارد تا ردیف اضافی صندلی‌ها را در عقب جای دهد، با این حال، شکل کلی آن هنوز هم شبیه تیگوان است. سقف شیب‌دار این خودرو ظاهری اسپرت به آن می‌دهد که نسبت به هیوندای سانتافه جذاب‌تر به نظر می‌رسد. چرخ‌های آلیاژی این خودرو از ۱۷ اینچ شروع می‌شوند و در مدل‌های با امکانات بالاتر به ۱۹ اینچ می‌رسند.

با حرکت به سمت عقب، این خودرو دارای چراغ‌های عقبی تقریباً مشابه تیگوان است. این چراغ‌ها امضای نوری متفاوتی دارند، اما در مجموع تشخیص این دو خودرو از پشت کار دشواری است.

 فضای داخلی فولکس‌ واگن تایرون نیز در برخی جزئیات نسبت به تیگوان متفاوت است. این دو خودرو پنل مشکی براق مشترکی در سرتاسر داشبورد دارند که با نورپردازی محیطی زیبایی تزئین شده است. با این حال، تایرون یک نوار تزئینی اضافی در زیر داشبورد دارد که در انتها منحنی می‌شود و می‌تواند با روکش چوبی زیبا تکمیل شود. کنسول مرکزی نیز طراحی بسیار نزدیکی به تیگوان دارد و  دارای کلید چندمنظوره‌ای است که می‌توان با آن حجم صدا، حالت‌های رانندگی و نورپردازی محیطی را کنترل کرد.

در بالای داشبورد، همان صفحه نمایش لمسی ۱۲.۹ اینچی را خواهید یافت که در دیگر مدل‌های فولکس‌ واگن وجود دارد، هرچند می‌توان آن را به سیستم ۱۵ اینچی ارتقاء داد. همچنین نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی برای راننده به صورت استاندارد در این خودرو ارائه می‌شود.

دلیل اصلی انتخاب تایرون به جای تیگوان، فضای داخلی بیشتر آن است. این SUV به عنوان دومین SUV بزرگ فولکس‌ واگن در اروپا شناخته می‌شود، در حالی که توآرگ بزرگ‌ترین مدل موجود است.

خریداران می‌‍توانند بین مدل پنج‌صندلی یا هفت‌صندلی انتخاب کنند، به طوری که مدل پنج‌صندلی ۸۸۵ لیتر فضای بار دارد که ۲۵ لیتر کمتر از اشکودا کودیاک است. با انتخاب ردیف اضافی صندلی‌ها، این مقدار به ۸۵۰ لیتر کاهش می‌یابد که این رقم بیش از ۲۰۰ لیتر بزرگ‌تر از فضای بار هیوندای سانتافه است.

 

مشخصات فنی فولکس واگن تایرون

فولکس‌ واگن تایرون با همان مجموعه پیشرانه‌های تیگوان عرضه می‌شود و می‌توان بین گزینه‌های بنزینی، دیزلی و هیبریدی انتخاب کرد.

نسخه هیبریدی از یک موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری همراه با یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند و در دو نسخه با ۲۰۴ و ۲۷۲ اسب بخار عرضه می‌شود. این مدل‌ها قادر به پیمودن بیش از 100 کیلومتر تنها با نیروی الکتریکی هستند، البته هنوز عدد نهایی تأیید نشده است. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که وجود تجهیزات هیبریدی زیر فضای بار باعث می‌شود نسخه‌های پلاگین هیبریدی با هفت صندلی ارائه نشوند. در حالی که پژو ۵۰۰۸ می‌تواند با موتور هیبریدی و هفت صندلی عرضه شود.

پیشرانه‌های بنزینی شامل موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۰ اسب بخار و موتور ۲ لیتری با ۲۰۴ یا ۲۶۵ اسب بخار است. هر دو این موتور‌ها به‌صورت استاندارد چهارچرخ‌متحرک هستند.

پیشرانه‌های دیزلی نیز با دو موتور ۲ لیتری ارائه می‌شود. مدل ۱۵۰ اسب بخاری به سیستم دیفرانسیل جلو مجهز است، در حالی که مدل قوی‌تر با ۱۹۳ اسب بخار فقط به سیستم چهار چرخ‌ محرک مجهز است. تمام این نسخه‌ها مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک است.

انتظار می‌رود فولکس‌ واگن تایرون اوایل سال آینده به بازار عرضه شود، اما هنوز قیمت‌‌گذاری مشخص نشده است. 

 


در همین زمینه

شبکه‌های اجتماعی