شبکه‌های اجتماعی

سوپرا از راه رسید! + ویدیو

پایان یک دهه انتظار

از عرضه آخرین سوپرا نزدیک به 17 سال می‌گذرد و بالاخره پس از یک دهه تیزرهای تبلیغاتی و کمپین‌های مخصوص احیای این مدل افسانه‌ای، نسل جدید خودروی موردعلاقه تیونرها معرفی شده است. تویوتا در نمایشگاه دیترویت از سوپرا 2020 رونمایی کرد و احتمالا شما هم همانند ما پس از اولین نگاه به مدل جدید، با خود خواهید گفت که این 17 سال صبر ارزشش را داشته است.
البته دومین موضوعی که سریعا به آن پی می‌بریم، میزان کم شباهت‌های این مدل با نسل طلایی Mk4 است. همان‌طور که خود تویوتا بارها و بارها تکرار کرده، نسل جدید سوپرا بر اساس کانسپت FT-1 2016 ساخته شده و باید بگوییم که تبدیل نسخه کانسپت به این مدل تولیدی، به شکل هنرمندانه‌ای انجام شده است. چراغ‌های جلو، اسپلیتر فیبر کربنی و سقف جذابی که در این نسخه می‌بینید، بدون تقریبا هیچ تغییری از مدل کانسپت برداشته شده است و شاید تنها ویژگی خاص آن کانسپت که در نسخه تولیدی حضور ندارد، طراحی بخش جلوی خودرو است. البته طراحی بخش عقب نیز به زیبایی و جذابیت مدل کانسپت نیست، اما همچنان چشم‌نواز و زیبا است.
فضای داخلی خودرو را هم نباید وارد این مقایسه کنیم زیرا همان‌طور که می‌دانیم، پلتفرم سوپرا 2020 با ب‌ام‌و Z4 جدید یکی است و شباهت‌هایی در طراحی اتاقک خودرو بین هر دو مدل دیده می‌شود. پنل ابزار دیجیتالی جذابی در سوپرا وجود دارد که احتمالا برخی مشخصات فنی اتومبیل را نشان می‌دهد. احتمالا تنها نقطه اشتراک نسل جدید با Mk4، فضای راننده‌محور داخل خودرو باشد.
فاصله بین محورهای سوپرا جدید به 2.46 متر می‌رسد و از این لحاظ، در کلاس خودروهایی مثل پورشه 911 (2.45 متر) و جگوار F-Type (2.62 متر) قرار می‌گیرد. البته طول 4.38 متری خودرو باعث شده است که سوپرا 2020 در بخش خودروهای کامپکت و اسپرت کوچک قرار بگیرد. اوورهنگ‌های جلو و عقب کوتاه‌تر هستند و مرکز ثقل خودرو نیز به شدت پایین است. نرخ تقسیم وزن آن نیز در 50:50 قرار دارد.


تویوتا با همکاری تیم «گازو ریسینگ» قطعات شاسی سوپرا را طراحی کرده و توسعه داده است. در بخش عقب خودرو، شاهد استفاده از یک سیستم مولتی‌لینک رایج هستیم، اما در جلو از فنربندی مخصوص دابل‌جوینت استفاده شده است. تمام نسخه‌های سوپرا نیز از ویژگی فنربندی تطبیق‌پذیر به صورت استاندارد بهره می‌برند که دو حالت نرمال و اسپرت را ارائه می‌دهد.
تویوتا سوپرا 2020 به یک پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر خطی توربوشارژ مجهز است. این پیشرانه توسط ب‌ام‌و تامین شده و در واقع، همان پیشرانه Z4 جدید است؛ با این تفاوت که در سوپرا، قدرت خروجی آن کم‌تر شده است. سوپرا توانایی تولید 335 اسب بخار و گشتاور 494 نیوتن‌متر را دارد و این در حالی است که قدرت خروجی Z4 به 382 اسب‌بخار و گشتاور 500 نیوتن‌متر می‌رسد. تنها گزینه سوپرا برای جعبه‌دنده نیز یک واحد 8 سرعت اتوماتیک است. به عقیده تویوتا، شتاب 0 تا 100 سوپرا نزدیک به 4.1 ثانیه طول می‌کشد و بیشینه سرعت آن به صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
فروش تویوت سوپرا 2020 از همین تابستان شروع می‌شود و در ابتدای عرضه، سه نسخه متفاوت خواهد داشت: نسخه 3.0، نسخه 3.0 پرمیوم و نسخه لانچ ادیشن که بر اساس 3.0 پرمیوم ساخته شده است. نسخه لانچ ادیشن در سه رنگ مختلف سفید ابسلوت زیرو، مشکی ناکترنال و قرمز2.0 رنسانس عرضه می‌شود و فضای داخلی همه آن‌ها از رگه‌های قرمزرنگ بهره می‌برد. البته تولید این نسخه به فقط 1.500 دستگاه محدود شده است.
نسخه پایه سوپرا یعنی 3.0 قیمتی برابر با 49.990 دلار دارد. قیمت نسخه 3.0 پرمیوم از 53.990 دلار شروع می‌شود و نسخه لانچ ادیشن را هم می‌توان با حداقل قیمت 55.250 دلار خریداری کرد. آپشن‌های زیادی برای این خودرو وجود ندارد. با پرداخت 1.195 دلار بیش‌تر می‌توان بسته کمکی راننده را خریداری کرد و در صورت پرداخت 2.460 دلار دیگر، سیستم جهت‌یابی و سیستم صوتی مخصوص JBL نیز به تجهیزات خودرو اضافه خواهد شد.
البته به غیر از پیشرانه 6 سیلندر، تویوتا نسخه مخصوصی از یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری را هم برای علاقه‌مندان قدیمی سوپرا عرضه خواهد کرد که در حال حاضر، عرضه آن در ژاپن تایید شده است. تویوتا به صورت رسمی عرضه این پیشرانه در آمریکا را رد کرده است و هنوز عرضه آن در دیگر بازارهای بین‌المللی مشخص نیست، اما درباره قدرت خروجی آن باید گفت که این پیشرانه قادر به تولید 255 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن‌متر است.
مشتریان اروپایی سوپرا نیز باید هر چه سریع‌تر برای خرید این خودرو تصمیم بگیرند زیرا به گفته تویوتا، فقط 900 دستگاه از این مدل برای بازار اروپا در سال 2019 در نظر گرفته شده است. در اروپا، دو نسخه اکتیو و پرمیون عرضه می‌شود که نسخه پرمیوم به ویژگی‌های لوکسی مثل صندلی‌های چرمی مشکی، سیستم صوتی باکیفیت JBL با 12 بلندگو، سیستم مخصوص HUD و چند ویژگی مدرن دیگر عرضه خواهد شد. قیمت نسخه‌های اروپایی از آمریکایی نیز بیش‌تر است. این خودرو در انگلستان با قیمت 52.695 پوند عرضه می‌شود که تقریبا برابر با 67.741 دلار است. علاوه بر نسخه پایه، مشتریان اروپایی امکان خرید نسخه‌ای مخصوص به نام سوپرا A90 Edition را نیز دارند که تنها تفاوت آن با نسخه پرمیوم، تودوزی چرم قرمز، رنگ مخصوص خاکستری گری برای بدنه و چرخ‌های مشکی مات آلیاژی است. تویوتا فعلا قصد تولید فقط 90 دستگاه از این نسخه را دارد که 24 دستگاه آن در بریتانیا فروخته خواهد شد.
به نظر می‌رسد 2019، سال بسیار شلوغی برای سوپرا و تویوتا باشد و طرفداران این مدل افسانه‌ای بالاخره خواهند توانست که پاداش 17 سال صبر و تحمل خود را دریافت کنند. پاداشی که به نظر می‌رسد از هر لحاظ، ارزش این همه انتظار را داشته است.

نظر دهید


در همین زمینه