شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - اسکای‌ول ET5
در مراسم رونمایی اسکای‌ول ET5

 روز گذشته از کراس‌اوور تمام برقی مونتاژی نبکا محصول مشترک مپنا و گروه کرمان خودرو رونمایی شد، اسکای‌ول اولین خودرو برقی ایرانی است که در کشور رونمایی و قیمت‌گذاری می‌شود. پیش از مراسم رونمایی از این اتومبیل نشست خبری مدیرعامل نبکا و عضو هیات مدیره این شرکت برگزار شد.

در این نشست خبری سالاری شریف با تشریح شکل‌گیری نوین ماهان (نبکا) گفت: « از دو سال گذشته با همکاری گروه خودروسازی کرمان و گروه مپنا، شرکت خودروی برقی نبکا شکل گرفت و مدل همکاری شرکت بر مبنای داخلی‌سازی حداکثری محصولات پرتیراژ برقی پایه‌گذاری شده است. دانش فنی امروز در مجموعه مپنا در حوزه برقی‌سازی و توانمندی خودروسازی گروه کرمان این امکان را به ما می‌دهد که در آینده خیلی نزدیک بتوانیم با حداکثر داخلی‌سازی، اتومبیل برقی به بازار عرضه کنیم.»

 

AutomobileFa Nebka 01


سالاری شریف با اشاره به رونمایی اسکای‌ول ادامه داد: « خودرویی که رونمایی می‌شود در سگمنت D طبقه‌بندی شده و کراس‌اوور بزرگی است که با توجه به شرایط استانداردی که در دو سال گذشته وضع شده بود و قبل از بخشنامه‌های اخیر بوده است، این محصول انتخاب شد و به زودی در سگمنت‌های اقتصادی شرکت خودروی برقی نبکا محصولاتی ارائه خواهد کرد.»


دمشقی عضو هیات مدیره نبکا با توجه به استانداردهای خودرو اسکای‌ول برای شارژ خودرو گفت: «استاندارد اسکای‌ول برای شارژ آن از پلاگین CCS2 بوده و در واقع پلاگین ورودی خودرو بین AC و DC به صورت ترکیبی است. گفتنی است با اسکای‌ول با سه روش شارژ می‌شود که در این خصوص باید گفت که شارژر پرتابل همراه خودرو ارائه می‌شود که تا 16 آمپر قابلیت شارژ در خانه را داشته و با قابلیت تنظیم جریان که اگر زیرساخت خانه برای دریافت آمپر بالا مناسب نباشد می‌تواند با تنظیم جریان به صورت گام به گام جریان را افزایش دهد و خودرو را شارژ کند که حدود 20 ساعت زمان خواهد برد. در مدل دوم استفاده از شارژر خانگی است که توان آن 7.4 کیلووات است و خروجی 32 آمپر دارد که بر اساس شرایط خانه‌ها و استاندارد نظام مهندسی در این بخش محدودیت‌هایی داریم که اگر زیرساخت لازم فراهم بود تا 10 ساعت زمان شارژ خودرو کاهش می‌یافت و نوع سوم استفاده از ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی است که در تهران نیز نصب شده که استفاده از آن بین شارژ 0 تا 80 درصد 40 دقیقه زمان خواهد برد.»

 

 


سالاری شریف در بخش دیگر از این نشست خبری در پاسخ به خبرنگاران گفت: « هرچند امروز تیراژ خودروی برقی بسیار پایین است، اما با بررسی‌های صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم که در دو سال آینده این خودروها در سگمنت A و B تیراژ بالاتری داشته و وارد داخلی‌سازی خودروهای برقی شویم.»


دمشقی با تاکید بر عمق داخلی‌سازی گفت: « داخلی‌سازی خودروهای برقی صرفا سخت‌افزاری نبوده و نرم‌افزارهای زیادی در خودروهای برقی به کار می‌رود که می‌توان سمت داخلی‌سازی آن حرکت کرد.»


وی ادامه داد: « در خصوص تامین سلول‌های باتری خودرو برقی نیز گروه مپنا یک سال است که در حوزه تولید و ایجاد ساختارهای باتری تلاش‌هایی داشته و یک کارخانه در حال احداث دارد که تا یکسال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.»



شب گذشته اسکای‌ول ET5 محصول شرکت نبکا رونمایی شد و بر اساس اعلام شرکت خودروی برقی نبکا قیمت این اتومبیل تمام برقی مونتاژی در ایران 2.790.000.000 تومان است.
اسکای‌ول ET5، یک کراس‌اوور متوسط با طول، عرض و ارتفاع 4698، 1908 و 1696 میلی‌متر است. فاصله بین دو محور این خودروی تمام برقی، 2800 میلی‌متر است که می‌توان آن را بزرگ‌ترین حتی در میان هم سگمنت‌های بنزینی‌اش در بازار ایران دانست. اسکای‌ول ET5 به یک موتور الکتریکی مجهز شده که توان تولید 150 کیلووات قدرت، معادل حدود 201 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. تمام این نیرو به وسیله سیستم انتقال قدرت مستقیم تک سرعته، به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود. با وجود این که اسکای‌ول ET5 وزنی حدود 1920 کیلوگرم دارد، اما با این موتور الکتریکی در 7.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

 

نظر دهید