شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تویوتا پریوس 2023
اتومبیل فارسی - تویوتا پریوس 2023
پیشرفت چشمگیر

 

در حالی که دو روز تا افتتاح نمایشگاه خودرو لس آنجلس باقی مانده، تویوتا از نسل پنجم پریوس در ژاپن و اروپا پرده برداری کرد. هر چهار نسل قبلی پریوس در طراحی خارجی ضعف بسیاری داشتند و صراحتا زشت و کسل کننده بودند؛ اما تویوتا با معرفی این مدل، نسل پنجم را به صورت کل از دیگر نیاکان آن جدا کرد.


طراحی خارجی به خاطر فرم چراغ‌های جلو و جلو پنجره باریک آن، بسیار شبیه به محصولات کروان و حتی سری bZ است. با نگاه به نمای جانبی همان تویوتا پریوس نسل قبل را مشاهده خواهید کرد که خط سقف اصلاح و قله آن کمی به عقب کشیده شده تا استایل خودرو شبیه به خودروهای کوپه باشد. ارتفاع خودرو 50 میلی‌متر کاهش پیدا کرده و فاصله بین دو محور به همین اندازه افزایش داشته است. 46 میلی‌متر از طول کلی کم شده اما 22 میلیمتر به عرض آن اضافه کرده‌اند. رینگ‌های این خودرو از 17 اینچ ساده به 19 اینچ با طرح خرچنگی پیچیده و دو رنگ تغییر کرده تا با نمای جانبی هماهنگ بشود. طراحی نمای عقب به لطف چراغ‌های باریک LED در قاب مشکی رنگ آنقدر جذاب و گیرا شده که اگر نام پریوس را حذف کنند و به دیگران نشان دهند، حدس مدل آن کاملا سخت می‌شود.


پریوس جدید بر روی نسل دوم پلتفرم TNGA تویوتا بنا شده و مرکز ثقل آن نسبت به قبل کاهش پیدا کرده، هر دو این موارد باعث پیشرفت چشمگیر در هندلینگ، بهبود پاسخ دهی در پیچ‌ها و پایداری بهتر در خط مستقیم شده است.


در ژاپن دو قوای محرکه برای تویوتا پریوس 2023 معرفی شده که نمونه اول از نوع چهار سیلندر 2 لیتر داینامیک فورس (Dynamic Force) همراه با یک موتور الکتریکی و باطری لیتیوم یون است که 220 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. تویوتا می‌گوید این خودرو نسبت به قبل 50 درصد بُرد مسافت بیشتر دارد.


پیشرانه دوم از سیستم هایبرید موازی تویوتا بهره می‌برد که در مدل‌های 1.8 و 2 لیتر موجود است. خروجی این پیشرانه‌ها بیش از 193 اسب‌بخار قدرت پیش‌بینی شده که با سیستم چهارچرخ محرک E-Four در اختیار راننده قرار می‌گیرد.


از نظر امکانات ایمنی، پریوس شامل آخرین نسخه حس ایمنی تویوتا (Toyota Safety Sense) با سه دوربین و تویوتا تیم‌میت (Toyota Teammate) با دستیار پارک از روی ریموت کنترل به صورت استاندارد می‌شود. پریوس 2023 دارای دو خروجی برق 100 VAC/ 1.500Wبرای تامین وسایل جانبی است. پریوس همچنین از سیستم شارژ خورشیدی بهره می‌برد که نیروی کافی برای پیمایش 1250 کیلومتر در سال را تامین می‌کند. نیروی ذخیره شده از این پنل‌ها در زمان پارک، باطری‌های اصلی را شارژ می‌کند و در عین حال نیروی لازم برای تهویه مطبوع و سایر فانکشن‌ها نیز از این پنل‌ها تامین می‌شود.


داخل کابین تویوتا پریوس 2023 نیز به صورت کلی تغییر پیدا کرده است. نمایشگر 12.3 اینچ مرکزی و نمایشگر دیجیتال پشت فرمان جدا از یکدیگر هستند و دیگر در بالای داشبورد قرار ندارند، فرم جدید داشبورد، غربیلک فرمان جدید، کلید‌های تهویه مطبوع و گرمکن صندلی‌ها و کنسول میانی از تغییراتی هستند که به چشم می‌آید.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه