شبکه‌های اجتماعی

آشنایی با سوئست DX3 محصول جدید و احتمالی خودروسازی کارمانیا
اتومبیل فارسی - سوئست DX3

محصولات سواری سوئست در آستانه ورود به بازار ایران

 

 شرکت خودروسازی کارمانیا در زمان رونمایی و نمایش سودا eK1، اولین خودروی برقی بازار ایران و همچنین محصول جدید این خودروسازی بخش خصوصی پس از مدت‌ها غیبت، اعلام کرد که این شرکت در حال مذاکره با دو برند دیگر برای عرضه محصولات بنزین‌سوز است. حال با گذشت چند ماه اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که به احتمال زیاد شرکت خودروسازی «سوئست» چین شریک تجاری جدید کارمانیا خواهد بود. 

 

 

       بخوانید >  تست و بررسی سودا SA01، خودروی تمام برقی کارمانیا

 

 

 در صورت نهایی شدن قرارداد کارمانیا با سوئست، اولین محصولی که از این همکاری در بازار خودروی کشور عرضه می‌شود سوئست DX3 که یک کراس‌اوور جمع  و جور به شمار می‌رود خواهد بود. البته حرف و حدیث‌هایی نیز از احتمال عرضه سوئست DX3 به عنوان محصول جایگزین برای حواله‌داران بی‌وای‌دی S6 و S7 شنیده شده است اما خودروسازی کامانیا این مساله را در حد احتمال می‌داند و آن طور که پیدا است باید تا زمان نهایی شدن قرار داد این خودروساز با شریک تجاری جدید منتظر ماند.

  

 

آشنایی با سوئست DX3

همانطور که گفته شد، سوئست یک خودروساز چینی است که در سال 1995 تاسیس شده است. در حال حاضر 25 درصد از سهام این شرکت در اختیار میتسوبیشی قرار دارد و به همین دلیل سوئست بسیاری از محصولات میتسوبیشی را نظیر لنسر و گالانت با نشان میتسوبیشی مونتاژ و به بازار عرضه می‌کند. در واقع به نوعی می‌توان سوئست را یک جوینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) میان سه شرکت میتسوبیشی با 25 درصد سهام، شرکت China Motor Corporation با 25 درصد سهام و شرکت Fujian Motors Group با 50 درصد سهام دانست. 

 

کراس‌اوور کوچک سوئست DX3 که طراحی آن توسط استودیوی طراحی نام آشنای پینین‌فارینا انجام شده است از سال 2016 در حال عرضه است و نسخه نهایی تولید انبوه آن در نمایشگاه خودروی شهر چنگدوی چین در سال 2016 به نمایش گذاشته شد. 

 

 

 پیشرانه و جعبه‌دنده سوئست DX3

در بخش قوای فنی، سوئست DX3 همراه با دو پیشرانه 1.5 لیتری عرضه می‌شود. نمونه اول که با کد 4A91 شناخته می‌شود دارای حجم دقیق 1499 سی‌سی است و توانایی تولید 120 اسب بخار قدرت در دور 6000 و بیشینه گشتاور 143 نیوتن‌ متر را در 4000 دور در دقیقه دارا است. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و همراه با جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به فروش می‌رسد. 

نمونه دوم که با کد 4A91T شناسایی می‌شود در واقع همان پیشرانه قبلی است که به توربوشارژر مجهز شده است. این نسخه دارای توان خروجی 156 اسب بخاری در دور 5600 و بیشینه گشتاور 225 نیوتن متر در بازه 2000 تا 4000 دور در دقیقه است. سوئست برای این پیشرانه که دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 است جعبه‌دنده 8 سرعته CVT را در نظر گرفته است. 

 

مصرف سوخت پیشرانه تنفس طبیعی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی 5.9 لیتر اعلام شده است که این مقدار برای پیشرانه توربوشارژ به 6.4 لیتر می‌رسد.

 

همانطور که گفته شد، سوئست یک خودروساز چینی است که در سال 1995 تاسیس شده است. در حال حاضر 25 درصد از سهام این شرکت در اختیار میتسوبیشی قرار دارد و به همین دلیل سوئست بسیاری از محصولات میتسوبیشی را نظیر لنسر و گالانت با نشان میتسوبیشی مونتاژ و به بازار عرضه می‌کند. 

 

سایر ویژگی‌های فنی سوئست DX3

سوئست DX3 دارای سیستم تعلیق مک‌فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق مستقل چند اتصالی در محور عقب است. همچنین این خودروساز چینی برای کراس‌اوور کوچک خود از ترمزهای دیسکی خنک شونده در محور جلو و دیسکی در محور عقب استفاده کرده است.

نسخه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با رینگ‌های فولادی 16 اینچی و نسخه مجهز به پیشرانه توربوشارژ با رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی عرضه می‌شوند. جرم خالص 1285 تا 1350 کیلوگرمی بسته به سطح تجهیزات و نوع پیشرانه و مخزن سوخت 45 لیتری از دیگر ویژگی‌های فنی سوئست DX3 است. 

 

 

 امکانات رفاهی و ایمنی سوئست DX3

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی، سوئست DX3 به امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو، پرداه‌ای و جانبی جلو، استارت دکمه‌ای، سامانه ورود بدون کلید، کروز کنترل، درب برقی صندوق عقب، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه، نمایشگر میزان فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی، سامانه کنترل پایداری (ESP)، سامانه کنترل کشش (TCS)، ترمز پارک خودکار، ترمز پارک برقی، سامانه کمکی شروع حرکت خودرو در سربالایی (HAC)، سامانه کنترلی پایین آمدن از سرازیری (HDC)، اتولایت (سنسور نور)، چراغ‌های روشنایی در روز، سنسور باران، گرمکن و تهویه صندلی‌های جلو و عقب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سامانه چند رسانه‌ای و سرگرمی به همراه نمایشگر لمسی و درگاه USB و بلوتوث، سانروف و ... مجهز شده است. 

 

 

 قیمت احتمالی در بازار ایران

قیمت نسخه‌های مختلف سوئست DX3 در بازار چین از 9200 دلار شروع و تا 16200 دلار نیز افزایش خواهد یافت. در صورت عرضه این محصول در بازار خودروی کشور توسط خودروسازی کارمانیا می‌توان قیمت احتمالی و حدودی 550  تا 650 میلیون تومانی را برای آن متصور شد. 

  

 

    مشخصات فنی سوئست DX3    

 

       جرم و اندازه‌ها

 

   طول: 4354 میلی‌متر

   عرض: 1840 میلی‌متر

   ارتفاع: 1670 میلی‌متر

   فاصله بین دو محور: 2610 میلی‌متر

   جرم خاصل خودرو: 1285 تا 1350 کیلوگرم

   حجم مخزن سوخت: 45 لیتر

   اندازه رینگ: 195/60R16 و 215/60R17

 

      مشخصات فنی

 

   کد پیشرانه: 4A91

   نوع پیشرانه: 4 سیلندر | 16 سوپاپ | 1.5 لیتر 

   قدرت خروجی: 120 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

   گشتاور: 143 نیوتن متر در  4000 دور در دقیقه

   جعبه دنده: 5 سرعته دستی

   محور محرک: جلو

   مصرف سوخت ترکیبی: 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر

   استاندارد آلایندگی: یورو 5

 

   کد پیشرانه: 4A91T

   نوع پیشرانه: 4 سیلندر | 16 سوپاپ | 1.5 لیتر | توربوشارژ

   قدرت خروجی: 156 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه

   گشتاور: 225 نیوتن متر در 2000 تا 4000 دور در دقیقه

   جعبه دنده: 8 سرعته CVT

   محور محرک: جلو

   مصرف سوخت ترکیبی: 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر

   استاندارد آلایندگی: یورو 6

 

      سیستم تعلیق و ترمزها

 

   تعلیق جلو: مک‌فرسون

   تعلیق عقب: مستقل چند اتصالی

   ترمز محور جلو: دیسکی خنک شونده

   ترمز محور عقب: دیسکی

 

      امکانات رفاهی و ایمنی

 

   سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

   توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

   سیستم کنترل کشش (TCS)

   سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)

   سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)

   سامانه کنترلی پایین آمدن از سرازیری (HDC)

   6 کیسه هوای ایمنی

   ترمز کمکی

   ترمز پارک خودکار

   سنسور پارک جلو و عقب

   دوربین دید عقب

   دوربین 360 درجه

   سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

   ترمز پارک برقی

   استارت دکمه‌ای

   سامانه ورود بدون کلید

   چراغ‌های روشنایی در روز

   سامانه سرگرمی به همراه نمایشگر لمسی و بلوتوث

   سنسور نور

   سنسور باران

   سانروف

   کروز کنترل

   درب برقی صندوق عقب

   دکمه‌های کنترلی روی فرمان

   گرمکن و تهویه صندلی‌های جلو و عقب

 

نظر دهید