شبکه‌های اجتماعی

Saipa Aria - Saipa Arya
سایپا آریا کراس
جزییات تازه از کراس جدید ایرانی
 
 
 بیش از دو سال از رونمایی رسمی سایپا آریا می‌گذرد. خودرویی که نخستین بار همزمان با خروج پراید از خط تولید سایپا به نمایش درآمد و حالا با گذشت این مدت هنوز به خیابان‌ها نرسیده است. سایپا آریا که در ابتدا با نام SP100 کراس کانتری به نمایش در آمده بود، یک خودروی هاچ‌بک کراس بر پایه مگاپلتفرم گروه سایپا و دومین محصول سایپا بر پایه این پلتفرم است. اهمیت این خودرو برای سایپا به اندازه‌ای است که تولید آن را تا تامین قوای محرکه مناسب و رفع ایرادات احتمالی به تعویق انداخته است.
 

حالا جزییات تازه‌ای از سایپا آریا به دست ما رسیده که نشان می‌دهد هنوز یک سال دیگر برای عرضه این خودرو به بازار باید منتظر ماند. سایپا قصد دارد آریا را در تاریخ پانزدهم بهمن ماه سال 1402 به بازار عرضه کند و برای این خودرو ویژگی‌های جدیدی در نظر گرفته است.


محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا روز گذشته به اتومبیل فارسی اعلام کرد: « برای سایپا آریا یک موتور 2 لیتری TGDI در نظر گرفته شده است. این پیشرانه که به روزترین نسخه از موتورهای میتسوبیشی است، در ابتدا به صورت کامل خریداری و به ایران وارد می‌شود و در آینده برنامه تولید آن در ایران آغاز می‌شود.»


در صورتی که پیشرانه‌ای با این حجم به تکنولوژی TGDI مجهز باشد، باید انتظار خروجی قدرتی بیش‌تر از 200 اسب‌بخار را از آن داشت. با این حال اسلایدهای منتشر شده از مشخصات فنی سایپا آریا نشان می‌دهد پیشرانه مورد نظر احتمالا تنفس طبیعی و فاقد سیستم تزریق مستقیم سوخت خواهد بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این اسلاید، سایپا آریا به یک موتور 2 لیتری با توان 150 اسب بخار و گشتاور 204 نیوتن‌متر مجهز خواهد شد. این موتور در کنار یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته نیرو را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل خواهد کرد.

 

AutomobileFarsi Saipa Aria 1


افزون بر این، شنیده‌ها حکایت از این دارد که سایپا دستگاه‌های مخصوص تولید داشبورد با جنس نرم را خریداری کرده و قصد دارد آریا را با داشبورد سافت تاچ به بازار عرضه کند.


سایپا آریا احتمالا با امکاناتی مانند سیستم تهویه اتوماتیک، تریم داخلی چرمی، فرمان برقی، سانروف، مالتی‌مدیا و نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین عقب و سنسور پارک عقب، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، سنسور پایش باد تایرها، رینگ آلیاژ آلومینیومی، دو کیسه هوا، سیستم‌های کمکی ABS، EBD و BAS، استارت دکمه‌ای، آینه برقی و سامانه استارت و ورود بدون کلید مجهز خواهد شد.


با وجود این ویژگی‌های جدید، باید گفت سایپا با فاصله بیش از سه ساله‌ای که از رونمایی تا عرضه کراس اوور آریا ایجاد شد، زمان طلایی ورود این خودرو به بازار را از دست داده است. وقفه‌ای که هرچند احتمالا به زعم سایپایی‌ها گریزناپذیر بوده، اما می‌توانست جای پای سایپا آریا را به عنوان تک محصول در این بخش از بازار محکم کند؛ آن هم زمانی که خبری از تولید برلیانس کراس و رنو ساندرو استپ‌وی نبود. حالا با گذشت این زمان، ایران خودرو نیز محصولی (ایکو ری‌را) را در سگمنتی مشابه و با ویژگی‌هایی نزدیک به سایپا آریا و در بازه زمانی مشابه به بازار عرضه خواهد کرد و بدون تردید این موضوع کار را برای سایپایی‌ها دشوارتر از قبل می‌کند.

 

نظر دهید