شبکه‌های اجتماعی

کارمانیا eK1 معرفی شد، اولین خودرو برقی بازار ایران
اتومبیل فارسی - کارمانیا eK1

محصولی جدید با نشان تجاری کارمانیا

شرکت خودروسازی کارمانیا پس از مدتی غیبت، محصول جدید خود را با نشان تجاری خود معرفی کرد. این محصول را باید اولین خودرو برقی بازار کشور و در عین حال اولین محصول با برند کارمانیا دانست.

 

خودروسازی کارمانیا هدف خود از عرضه این محصول را ارائه خودرویی پاک با تکنولوژی روز در راستای کمک به حفظ محیط زیست، حذف هزینه سوخت، کاهش آلودگی صوتی و کمک به چرخه بازیابی انرژی اعلام کرده است. این محصول جدید یک سدان الکتریکی از برند سودا (SUDA) چین با نام SA01 است که در بازار ایران با نام کارمانیا eK1 نام داشته و با نشان تجاری کارمانیا عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که پیش از این، کارمانیا با جابه‌جایی ساختمان اداری خود، اقدام به نصب نشان جدیدی در تابلوی نصب شده در ورودی شوروم خود کرده بود که به نوعی ترکیبی از حرف «ک» و K را نشان می‌داد و حال مشخص شده است که لوگو فوق همان نشان تجاری کارمانیا است.

 

کارمانیا eK1، یک سدان سگمنت C است که در بخش قوای فنی به یک موتور برقی سنکرون با توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت و بیشینه 240 نیوتن‌متر گشتاور مجهز است. بیشینه سرعت دورانی این موتور الکتریکی به 9000 دور در دقیقه خواهد رسید و بر اساس اعلام رسمی کارمانیا، مصرف توان الکتریکی این موتور برقی 15.5 کیلووات در هر 100 کیلومتر است. همچنین این موتور با کوپلینگ مستقیم که اصطلاحا Direct Drive نامیده می‌شود، توان تولیدی خود را به محور جلو کارمانیا eK1 منتقل خواهد کرد. بسته باتری به کار رفته در کارمانیا eK1، از نوع خنک شونده با آب با طرفیت 44.5 کیووات ساعت با ولتاژ 329.4 ولت از نوع نیکل-کبالت-منگنز و جریان مستقیم (DC) است. همچنین برای افزایش ایمنی سرنشینان، در زمان تصادف کلیه اتصالات برقی باتری‌ها قطع خواهد شد. دمای این بسته باتری به کمک عبور جریان مابع خنک کننده موتور الکتریکی از میان سلول‌ها در محدوده معین و استانداردی نگهداری می‌شود تا از این بابت نیز کاملا عملکردی ایمن داشته باشد.
با این بسته باتری، کارمانیا eK1 توانایی پیمایش 305 کیلومتر را در مسیرهای درون شهری و 370 کیلومتر را در مسیرهای بین شهری با یک بار شارژ کامل دارد. لازم به ذکر است که بیشینه سرعت محصول جدید کارمانیا نیز 130 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

 

بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی خودروهای برقی را باید علاوه بر میزان پیمایش با یک بار شارژ، سرعت و نحوه شارژ باتری‌ها دانست. بر اساس اعلام کارمانیا، میزان شارژ باتری‌های کارمانیا eK1 با شارژر خانگی 220 ولت 16 آمپری در مدت زمان 6 تا 8 ساعت از 30 درصد به 80 درصد خواهد رسید. این درحالی است که همین میزان شارژ (شارژ 30 درصد تا 80 درصد) با شارژر سریع 3 فاز 380 ولتی (فست شارژر) در مدت زمان 45 دقیقه تا یک ساعت انجام می‌شود. عمر مفید بسته باتری‌ها نیز 2300 سیکل کامل شارژ معادل با 700.000 کیلومتر پیمایش است. کارمانیا هزینه برق مصرفی برای هر بار شارژ کامل باتری‌های eK1 را حدود 3164 تومان اعلام کرده است. بر اساس محاسبات کارمانیا، با فرض شارژ کامل باتری‌های کارمانیا eK1 به طور روزانه (هر روز یک بار شارژ کامل) در یک سال حدود 384.000 تومان هزینه برق مصرفی برای فرآیند شارژ خواهد بود که طبیعتا تعداد دفعات شارژ بسیار کم‌تر از روزانه یکبار خواهد بود.

 

در کاتالوگ رسمی منتشر شده از سوی کارمانیا، eK1 دارای جرم خالص 1390 کیلوگرمی بوده و طول و عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 4417، 1737، 1576 میلی‌متر اعلام شده است. ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی در عقب، رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی، سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و نیمه مستقل با فنر پیچشی در عقب و بیشینه جرم مجاز 1765 کیلوگرم از دیگر ویژگی‌های این سدان الکتریکی است.
در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز کارمانیا eK1 به امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، فرمان برقی، نمایشگر میزان فشار باد تایرها، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی در روز، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سیستم تهویه مطبوع با پنل دیجیتالی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر و بلوتوث و دوربین دید عقب مجهز شده است.

 

کارمانیا هنوز قیمت دقیق این محصول را اعلام نکرده، اما این خودرو در بازار چین بین 150.000 تا 170.000 یوآن قیمت دارد که بایارانه دولتی به 110.000 تا 120.000 یوآن کاهش می‌یابد. کارمانیا eK1 با گارانتی 5 سال یا 150.000 کیلومتر گارانتی کلی خودرو، 8 سال یا 150.000 کیلومتر گارانتی موتور الکتریکی و 8 سال یا 200.000 کیلومتر گارانتی باتری‌ها عرضه خواهد کرد. این اتومبیل به تازگی توسط شرکت تولید کننده یعنی سودا (SUDA) چین به کشور آلمان نیز صادر شده و قرار است تا پایان سال 2020 میلادی 12.000 دستگاه از آن در این کشور به فروش برسد.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه