شبکه‌های اجتماعی

FOWNIX FX Debuted
اتومبیل فارسی - فونیکس FX رونمایی شد
با شروع عرضه از سوم دی ماه

 

مدیران خودرو پنج شنبه یکم دی ماه طی مراسمی به صورت رسمی از فونیکس FX رونمایی کرد. فونیکس FX چهارمین محصول از برند فونیکس و در حقیقت چری اومودا 5 است که یک کراس‌اوور جوان پسند با استایلی کوپه و رقیبی مستقیم برای لاماری ایما و چانگان یونی-تی به شمار می‌رود.


به نوعی می‌توان مهم‌ترین ویژگی فونیکس FX را طراحی این خودرو دانست که بر پایه فلسفه هنر در حرکت (Art in motion) شکل گرفته است. طراحان FX با پیروی از این فلسفه سعی بر این داشته‌اند که خودرویی با طراحی پویا را خلق کنند. در نمای جلو، در پیروی از ترند این روزهای طراحی خودرو در جهان، یک جلوپنجره بزرگ بدون قاب طراحی شده است. چراغ‌های این بخش نیز به صورت دو تکه طراحی شده تا چهره فونیکس FX امروزی‌تر و تا حدودی فضایی به نظر برسد. در نمای عقب نیز شاهد استفاده از چراغ‌های به هم پیوسته هستیم که حروف FOWNIX در مرکز آن حک شده است.


در نمای داخلی فونیکس FX دارای طراحی ساده و مدرن است. در نگاه نخست، دو نمایشگر به هم پیوسته خمیده که اندازه هر یک 10.25 اینچ است به چشم می‌‌آید. دریچه‌های به هم پیوسته کولر، اهرم تعویض دنده الکترونیکی و کنسول میانی به سمت سرنشین‌ها متمایل شده و شارژر وایرلس را در خود جای داده از دیگر ویژگی‌های این کراس‌اوور اسپرت به شمار می‌رود. صندلی‌های استفاده شده برای سرنشین‌های ردیف جلوی فونیکس FX دارای پشتی یکپارچه است که طراحی اسپرت دارد و از نطر عملکرد نیز با استانداردهای امروز مطابقت دارد.


با وجود این که به نظر می‌رسد فضای کابین به خاطر زاویه و فرم سقف برای سرنشین‌های فونیکس FX کافی نباشد، این خودروی فضایی بزرگ را به سرنشین‌های هر دو ردیف ارائه می‌دهد. فونیکس FX در طول، عرض و ارتفاع دارای اندازه 4400، 1830 و 1588 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 2630 میلی‌متر است.


مدیران خودرو قصد دارد فونیکس FX را در چند تیپ وارد بازار ایران کند. تیپ پایه که فروش آن از سوم دی ماه آغاز می‌شود، به نوعی ام‌وی‌ام X55 پرو با پوسته‌ای مدرن‌تر است. یک موتور 1.5 لیتری با توان 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر است که نیروی آن توسط یک جعبه دنده CVT با شبیه سازی 9 سرعته به محور جلو منتقل می‌شود. این نسخه 1381 کیلوگرم وزن دارد و در 9.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سیستم تعلیق این نسخه در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم (میله پیچشی) است. نمونه‌ای که در مرحله نخست فروش عرضه خواهد شد، دارای همین ویژگی‌ها است.



نسخه قدرتمندتر فونیکس FX به یک پیشرانه 1.6 لیتری TGDI مجهز شده که توان تولید 1977 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این نسخه به جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه از نوع تر مجهز شده و نیرو مانند نمونه قبلی به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. موتور و گیربکس این نسخه، درست همان چیزی است که در تیگو 8 پرو استفاده شده است. وزن این نسخه به 1444 کیلوگرم افزایش یافته، اما می‌تواند در 7.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. از دیگر تفاوت‌های فنی این نمونه با نمونه پایه می‌توان به سیستم تعلیق عقب اشاره کرد که به جای میله پیچشی از نوع چند اتصالی است. مدیران خودرو قصد دارد پس از عرضه این نسخه از فونیکس FX در بازار ایران، نسخه مجهز به سیستم تمام چرخ محرک آن را نیز با همین قوای محرکه به بازار عرضه کند.


در بخش امکانات رفاهی، تفاوت چندانی بین دو نسخه فونیکس FX دیده نمی‌شود. شش کیسه‌هوا، دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، رینگ‌های 18 اینچی، سیستم پایش فشار باد تایر، سیستم‌های کمکی ترمز (ABS، EBD، BOS، ESP، TCS، EBA، HDC، HAC)، سیستم‌های دستیار راننده موسوم به ADAS ( BSD، LDW، ICA، ELK، FCW، LDP، TJA، َACC، IHC، LCA، RCTA)، فرمان برقی D کات، کروز کنترل تطبیقی، صندلی برقی راننده 6 جهته و سرنشین 4 جهته، گرمکن و سردکنن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، نورپردازی مخفی کابین و ... در هر دو نسخه دیده می‌شود. فونیکس FX به لطف استفاده از همین سیستم‌های ایمنی توانسته در موسسه تست تصادف اروپا امتیاز 5 ستاره را دریافت کند.

 

مدیران خودرو عرضه تیپ پایه فونیکس FX را از سوم دی ماه آغاز خواهد کرد. این خودرو با قیمت یک میلیارد و 280 میلیون تومان با تحویل 45 روزه به مشتری‌ها عرضه خواهد شد.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه