شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سایپا شاهین پلاس اتوماتیک
تارا در لباس شاهین

 از زمان عرضه خودروی شاهین در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک CVT توسط سایپا به عنوان یک سدان ملی و محصول جدید همواره موتور، گیربکس و کیفیت ساخت و کابین این خودرو مورد انتقادهای فراوانی بوده است. اکنون سایپا تصمیم گرفته تا نسخه بهبود یافته از شاهین با نام شاهین پلاس اتوماتیک را روانه بازار کند.

 

قوای محرکه شاهین پلاس اتوماتیک

شاهین پلاس اتوماتیک در بخش قوای محرکه و جعبه دنده در واقع همان تارای اتوماتیک ایران خودرو است زیرا از همان پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس تارا محصول ایران خودرو استفاده می‌کند. این موتور با نام ME16 در شاهین پلاس اتوماتیک به کار رفته است. همانطور که احتمالا می‌دانید، پیش از تحریم‌ها و خروجی شرکای خارجی خودروسازان داخلی از ایران، شرکت سایپا و ایران خودرو هر دو امتیازهای لازم برای تولید این پیشرانه را که در محصولات پژو و سیتروئن به صورت مشترک استفاده می‌شود دریافت کرده بودند و حال نیز این پیشرانه در دو محصول شاهین پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک در حال استفاده است.

شاهین پلاس اتوماتیک مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است که توان تولید حداکثر قدرت ۱۱۱ اسب بخار و 150 نیوتن‌متر را دارد. قدرت این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رسد. سیستم تعلیق جلوی شاهین پلاس از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع یکپارچه با محور پیچشی است.

 

تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی شاهین پلاس اتوماتیک

در بخش آپشن‌های شاهین پلاس تغییری که نسبت به شاهین وجود داشته مربوط به تنظیمات صندلی می‌شود که در شاهین تنظیمات صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت دستی وجود داشت ولی شاهین پلاس مجهز به تنظیم برقی 6 حالته برای صندلی راننده و تنظیم برقی 4 حالته برای صندلی سرنشین و همچنین گرمک صندلی است.
همچنین داشبورد شاهین پلاس مجهز به ترکیب سه رنگ مشکی و طرح چوب و رنگ کرم است که البته جنس مواد به کار رفته کیفیت چندان بالایی ندارد.

 

شاهین پلاس اتوماتیک مجهز به امکاناتی مانند فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سانروف، آنتن کوسه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و تیپ ترونیک جعبه دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندروید، آینه های تاشو برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو و… است.

 

 

بر اساس شنیده‌ها این محصول قرار است از شهریور یا مهر ماه ۱۴۰۳ وارد خطوط تولید شرکت سایپا شده و فروش آن آغاز شود.

نظر دهید