شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - فونیکس NEV
شاخه‌ای جدید از برند فونیکس

 شرکت مدیران خودرو در هفدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان، شاخه جدید برند فونیکس را با نام فونیکس NEV معرفی کرد.


حروف NEV که برگرفته از عبارت New Energy Vehicle است، به نوع پیشرانه‌ها و سوخت خودروهای این شاخه اشاره دارد. این بخش از فونیکس تنها بر عرضه خودروهای پاک با پیشرانه‌های تمام الکتریکی و هیبریدی تمرکز دارد.


نخستین محصول فونیکس NEV، تیگو ۸ پرو e پلاس است که به تازگی قیمت‌گذاری و عرضه آن آغاز شده است. در بحث قوای محرکه، تیگو 8 پرو e پلاس دارای یک موتور بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید 153 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را دارا است. این موتور که با کد SQRE4T15C شناسایی می‌شود همان پیشرانه‌ای است که در ام‌وی‌ام X55 پرو و تیگو 7 پرو نیز به کار رفته است. در کنار این پیشرانه بنزینی، از دو موتور الکتریکی نیز در تیگو 8 پرو e پلاس استفاده شده است که در مجموع توان تولیدی این قوای محرکه هیبریدی را به 326 اسب بخار و همچنین بیشینه گشتاور را به 510 نیوتن متر می‌رساند.


مجموع توان تولیدی از طریق یک جعبه دنده DHT سه سرعته به محور جلو خودرو منتقل می‌شود.


در مورد سیستم تولید و انتقال قدرت تیگو 8 پرو e پلاس باید به این نکته اشاره کرد که این خودرو بسته به شرایط رانندگی دارای 9 حالت مختلف در استفاده از پیشرانه بنزینی و الکتریکی است که این حالت‌ها شامل حالت تمام الکتریکی، تمام بنزینی و یا ترکیب‌های مختلفی از این دو حالت است.



یکی از موتورهای الکتریکی وظیفه اصلی تولید قدرت را به عهده دارد و موتور دوم به نوعی یک موتور پشتیبان به شمار می‌آید که قدرت کمتری نسبت به موتور اول تولید می‌کند. به عنوان مثال در شرایطی که راننده در حال رانندگی با یک سرعت بالا و ثابت در یک بزرگراه است معمولا در بیشتر زمان رانندگی تیگو 8 پرو e پلاس در حالت تمام بنزینی در حال کار است اما زمانی که در ترافیک و در سرعت‌های پایین رانندگی می‌شود تیگو 8 پرو e پلاس می‌تواند در حالت تمام برقی به مسیر خود ادامه دهد. علاوه بر این در زمان ترمز کردن نیز سیستم بازیابی انرژی می‌تواند یکی از موتورهای الکتریکی را به ژنراتور تبدیل کرده و نسبت به شارژ باتری‌ها اقدام کند.



سبد محصولات فونیکس NEV احتمالا در آینده توسعه پیدا می‌کند و محصولاتی مانند اومودا E5 که در واقع نسخه تمام الکتریکی فونیکس FX محسوب می‌شود و همچنین تیگو ۷ پرو هیبرید از گزینه‌های احتمالی جدی برای عرضه توسط فونیکس NEV است.

نظر دهید


در همین زمینه