شبکه‌های اجتماعی

رونمایی از ایکو ریرا، کراس اوور جدید ایران‌خودرو / یک کپی ایرانی از سانتافه ۲۰۲۲
اتومبیل فارسی - اکو ریرا

ری را، قربانی استیضاح وزیر!

 

گروه صنعتی ایران خودرو بالاخره پس از تلاش‌های فراوان، امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت موفق به رونمایی از کراس‌اوور‌ جدید این شرکت به نام ریرا (ری‌ را) شد‌.


پیش از این نیز در چند مرحله رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو جهت رونمایی از این محصول با حضور وزیر صمت دعوت شده بودند اما در آخرین بار یک ساعت مانده به شروع مراسم، رونمایی توسط ایران خودرو و احتمالا به دلیل عدم حضور وزیر کنسل شده بود.

 

اما جای سوال است که اگر ایران خودرو قصد رونمایی از این محصول را با حضور خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو داشته، چرا مراسم امروز بدون دعوت رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو صورت گرفته است‌. به نظر می‌رسد که این مساله به خودی خود نشان دهنده عدم برنامه‌ریزی صحیح از سوی وزارت صمت و مشخص نبودن زمان حضور وزیر است. 

 

البته حواشی این مراسم به همین جا ختم نمی‌شود بلکه اخبار جسته و گریخته پیرامون استیضاح وزیر صنعت و استعفای وی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده بود و حالا با حضور شخص وزیر صنعت در این مراسم، آیا باید این رونمایی را یک مراسم شتاب‌زده پیش از خداحافظی آقای وزیر با صندلی وزارت دانست یا این رونمایی یک قربانی برای فرار مقام وزارت از استیضاح بوده است؟

به نظر می‌رسد که این مدل رونمایی برای مدیران ایران خودرو نیز چندان خوشایند نباشد زیرا با جابجایی چند باره تاریخ و ساعت شروع مراسم، آن‌ها مورد انتقاد مستقیم بسیاری از مخاطبان و خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو نیز قرار گرفته‌اند و ایکو ریرا (ایکو ری را) که به عنوان اولین کراس‌اوور ملی ایران خودرو، محصولی بسیار مهم و استراتژیک است به ناچار در بدترین حالت ممکن رونمایی شده است. 

 

نگاهی کوتاه به طراحی

در مورد طراحی ایکو ریرا (ایکو ری را) از علیرضا محمدزاده کارشناس و طراح خودرو پرسیدیم که وی در پاسخ گفت: «اگر چرایی تعویق و کنسل شدن چندین باره مراسم رونمایی از یک خودرو جدید آن هم توسط بزرگترین خودروساز کشور را نادیده گرفته و عدم دعوت از اصحاب رسانه را نیز فعلا فراموش کنیم، اما بدون شک شباهت بسیار ‌زیاد چهره فرزند تازه متولد آبی پوشان جاده مخصوص با خودروی هیوندای سانتافه ۲۰۲۲ را نمی‌‌توان اتفاقی قلمداد کرد.»

 

البته قضاوت در خصوص ایکو ریرا (ایکو ری را) آن هم با دیدن تنها یک عکس از یک نما چندان منصفانه نیست اما حداقل آنچه در‌ تصویر‌ مشاهده میشود، شباهتی عجیبی مابین محصول جدید ایران خودرو با هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد‌.

 

AutomobileFa hyundai Santafe 2022

 

ویژگی‌های فنی و تجهیزات

ایکو ریرا (ایکو ری را) بر پایه پلتفرم IKP1 طراحی شده که نمونه داخلی سازی شده پلتفرم PF1 گروه پژو است‌. نخستین محصول ایران خودرو بر پایه این پلتفرم، تارا است که سال گذشته وارد بازار شد.

 ایکو ریرا (ایکو ری را) یک کراس‌اوور کامپکت با اندازه‌ای نزدیک به نسل جدید پژو 2008 است‌. این خودرو نخستین کراس‌اوور توسعه یافته در ایران خودرو به شمار می‌رود که با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و موتور EF7 توربوشارژ عرضه خواهد شد‌.

 

سانروف پانوراما، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، چهار تا شش کیسه هوای ایمنی، سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، سنسور نور، سنسور باران، سامانه چند رسانه‌ای با نمایشگر لمسی، پوشش چرمی صندلی‌ها، رادار نقطه کور، نمایشگر فشار باد تایرها و… از جمله امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی ایکو ریرا (ایکو ری را) است.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه