اتومبیل فارسی - رنو امبلم
کانسپت هیدروژنی رنو

 رنو پیش از نمایشگاه خودروی پاریس 2024 با معرفی غیرمنتظره‌ای از کانسپت امبلم خبر ساز شد. این کراس‌اوور مدرن از یک پیشرانه FCEV بهره می‌برد که از هیدروژن به‌عنوان افزاینده بُرد استفاده می‌کند. مهم‌تر از همه، گفته شده که میزان انتشار CO2 در طول عمر این خودرو نسبت به خودروهای تولید انبوه امروزی تا 90 درصد کاهش یافته است.

 

مشخصات ظاهری رنو امبلم

این کانسپت که 4.8 متر طول دارد، دارای طراحی آیرودینامیک و جزئیات ظاهری تهاجمی است که به زبان طراحی رنو در اواخر دهه ۹۰ اشاره دارد. نوک تیز آن تا حدودی مدل‌های سافرین و لاگونا را یادآوری می‌کند ولی با چراغ‌های LED مدرن و انحناهای جذاب به روز شده است. قسمت عقب نیز با درب عقب برجسته و نسخه‌ای بازسازی‌شده از لوگوی لوزی‌شکل رنو روی چراغ‌های عقب بسیار چشم‌نواز است. شکل بدنه ترکیبی از کراس‌اوور، هاچ‌بک و شوتینگ بریک است و ابعاد آن به خودروهای سایز متوسط اروپا نزدیک است.

شرکت رنو هنوز تصاویری از داخل خودرو منتشر نکرده، اما گفته شده به لطف فاصله بین محوری 2.9 متری فضای کافی برای خانواده‌ها دارد. در عین حال، راهکارهای هوشمندانه‌ای مانند کف صاف، دوربین‌های جایگزین آینه، چرخ‌های بهینه‌شده آیرودینامیکی و باله‌های روی کاپوت باعث شده ضریب آیرودینامیکی 0.25cd به دست آید که به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

 

مشخصات فنی رنو امبلم

این کانسپت بر روی پلتفرم AmpR Medium سوار شده که نسخه‌ای پیشرفته از پلتفرم CMF-EV است که در مدل‌های مگان E-Tech و سنیک E-Tech استفاده شده است. پیشرانه برقی دوگانه از یک باتری 40 کیلووات ساعتی نیکل-منگنز-کبالت برای رانندگی روزانه و یک پیل سوختی هیدروژنی برای مسافت‌های طولانی‌تر استفاده می‌کند. هر دو منبع یک موتور برقی با قدرت 215 اسب بخار را تغذیه می‌کنند. رنو ادعا می‌کند که باتری به تنهایی بُردی «چند صد کیلومتری» دارد و مخزن هیدروژن 2.8 کیلوگرمی، آن را تا 350 کیلومتر دیگر افزایش می‌دهد. به‌طور کلی، امبلم می‌تواند با دو توقف ۵ دقیقه‌ای برای سوخت‌گیری، ۱۰۰۰ کیلومتر طی کند که با زمان یک خودروی بنزینی برابری می‌کند. البته به شرطی که در مسیر خود دو ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن پیدا کنید.

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر بهره‌وری، وزن نسبتاً پایین ۱۷۵۰ کیلوگرمی امبلم است که شامل پیل سوختی و باتری نیز می‌شود. هدف اصلی رنو از این کانسپت، بررسی راهکارهایی برای کربن‌زدایی حداکثری در طول عمر خودرو بوده است. کاهش ۹۰ درصدی انتشار CO2 با همکاری ۲۰ شریک که در این پروژه با رنو و آمپر کار کردند، حاصل شده است.

نوآوری‌های امبلم شامل مواد طبیعی و بازیافتی با ردپای کربن پایین، استفاده مجدد از قطعات و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید است. در نتیجه، امبلم می‌تواند از مرحله تولید تا پایان عمر خود تنها ۵ تن CO2 تولید کند.

کانسپت رنو امبلم در نمایشگاه خودروی پاریس که از ۱۴ اکتبر آغاز می‌شود، به نمایش گذاشته خواهد شد. پس از رونمایی عمومی، واحد آمپر رنو یک ارائه دقیق از این کانسپت را تا پایان ماه ارائه خواهد داد. این شرکت امبلم را به‌عنوان «چشم‌انداز یک خودروی خانوادگی» و یک آزمایشگاه فناوری توصیف کرده، به این معنا که برخی از ویژگی‌های آن ممکن است در مدل‌های تولیدی آینده به‌کار گرفته شود.

 


در همین زمینه

شبکه‌های اجتماعی