شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پروتون S70
بر اساس جیلی امگرند و با پیشرانه توربو

جیلی در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۵۰ درصد (۴۹.۹٪) از سهام خودروساز مالزیایی یعنی پروتون را تصاحب کرد. از آن تا به امروز، نسخه‌های محلی ۳ کراس‌اوور چینی در خط تولید این برند مشاهده است. اولین مدل، پروتون X70 بود که بر اساس جیلی اطلس ساخته شد و سپس نوبت به مدل کولری رسید تا مبنای تولید مدل پروتون X50 شود. در نهایت هم پروتون X90 معرفی شد که بر اساس شاسی‌بلند ۷سرنشین جیلی یعنی مدل Haoyue ساخته شده بود. اکنون نوبت به یک مدل سدان یعنی پروتون S70 رسیده که نسخه تغییر هویت‌یافته جیلی امگرند است. فروش این مدل اخیرا در بازار روسیه هم آغاز شده است.

پروتون S70 از لحاظ ظاهری و نمای بیرونی، تفاوت‌های چندانی با همتای چینی خود ندارد و در واقع به غیر از نام و نشان خودرو،‌ فقط جلوپنجره رادیاتوری آن با مدل امگرند متفاوت است. حتی چرخ‌های این مدل هم عین امگرند است و ابعاد آن نیز دست‌نخورده باقی مانده است. سدان جدید پروتون طول و عرضی برابر با ۴۶۳۸ میلی‌متر و ۱۸۲۰ میلی‌متر دارد و ارتفاع آن هم ۱۴۶۰ میلی‌متر اعلام شده است. فاصله بین محورهای خودرو نیز به ۲۶۵۰ میلی‌متر می‌رسد.

تفاوت‌ها در فضای داخلی کمی بیشتر است. ظاهر فرمان کمی تغییر کرده و کنسول مرکزی و دکمه‌های آن نیز به‌روز شده‌اند. البته که فرمان و کنترل‌ها نیز به سمت راست خودرو منتقل شده است. به غیر از این موارد، داشبورد دیجیتالی و صفحه لمسی تبلتی خودرو که سیستم‌های چندرسانه‌ای را کنترل می‌کند، ثابت مانده و تغییر خاصی نکرده‌اند. البته به جای یک دسته‌دنده سنتی، یک جوی‌استیک غیرقفل‌شونده نصب شده که این موضوع از تفاوت‌های فناوری آشکار بین این مدل با جیلی امگرند خبر می‌دهد.

جیلی امگرند از دو گزینه ۴ سیلندر تنفس‌طبیعی و یک نسخه هایبریدی بر اساس همین موتور در بخش پیشرانه بهره می‌برد. البته که نسخه هایبریدی مخصوص بازار چین بود. انتظار می‌رود که پروتون S70 مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر توربو باشد. پیشرانه‌ای که قبل از این هم در مدل جیلی کولری (یا پروتون X50 در مالزی) از آن استفاده شده بود. قدرت خروجی آن به ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۲۶ نیوتن‌متر می‌رسد. این پیشرانه با یک جعبه‌دنده ۷ سرعته دو کلاچه جفت می‌شود. البته جیلی امرگند در بازارهای مختلف از گزینه‌های متنوع دستی، اتوماتیک کلاسیک و یا CVT در بخش جعبه‌دنده بهره می‌برد.

تولید خودروهای ۴ در پروتون در مرکز تولیدی این برند در مالزی انجام می‌شود. پروتون S70 با چهار نسخه تجهیزاتی مختلف عرضه خواهد شد و گستره قیمتی آن از ۱۵ هزار و ۷۹۲ دلار تا ۲۰ هزار و ۲۸۶ دلار است.

نظر دهید


در همین زمینه