شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لوتوس امیا
905 اسب‌بخار قدرت

 

لوتوس امروز جدیدترین پرچمدار خود را با نام امیا در نیویورک معرفی کرد. این سدان الکتریکی که تا قبل از این با کد تایپ 133 شناخته می‌شد اولین سدان این شرکت پس از Carlton که بر اساس اُپل امگا ساخته شده بود است. این سدان با تکنولوژی‌های پیشرفته و همینطور پرفورمنس بالا زنگ خطری برای تسلا مدل اس و پورشه تایکان خواهد بود.


امیا بسیار آیرودینامیک طراحی شده و از جلوپنجره اکتیو استفاده می‌کند که برای اولین بار بر روی شاسی بلند التره دیده بودیم. این جلوپنجره فعال، برای کاهش ضریب درگ بسته می‌شود و برای خنک‌کاری باتری و ترمز‌ها باز خواهد شد. در کنار جلوپنجره فعال، اسپویلر فعال جلو، دفیوزر الهام گرفته شده از موتوراسپرت فعال عقب و اسپویلر فعال عقب برای افزایش داون‌فورس بر روی لوتوس امیا نصب شده است. این اسپویلر 279 میلی‌متر عریض‌تر و 99 میلی‌متر پهن‌تر از نمونه التره است که در سرعت بالا 215 کیلوگرم نیرو رو به پایین ایجاد می‌کند.


داخل کابین لوتوس امیا مواد پایدار و دوستدار محیط زیست استفاده شده که یکی از این موارد نخ جدید برای پوشش کابین است. لوتوس اولین شرکت خودروساز است که نخ مورد استفاده آن از ضایعات پنبه در صنعت پوشاک بدست می‌آید. این نخ نه‌تنها لوکس محسوب می‌شود بلکه نسبت به چرم کاهش وزن را به همراه دارد. لوتوس همچنین برای پرداخت فلزهای داخل کابین از روش و فرآیند PVD استفاده می‌کند. آلکانترا، پارچه سطح بالا پلی‌اورتان و چرم ناپا از دیگر موادی است که در کابین یافت می‌شود.


داخل کابین لوتوس امیا چیزی بیشتر از مواد پایدار وجود دارد. به طور مثال در این خودرو از سیستم صوتی A KEF 3D با قابلیت حذف نویز استفاده کرده‌اند که شیوه کاری آن بدین صورت است که، این سیستم از سنسورهای نصب شده بر روی بدنه ارتعاشات سیستم تعلیق و حرکت لاستیک را شناسایی می‌کند و سپس توسط الگوریتم‌های anti-phasing acoustic signals آنها را حذف می‌کند و صدا را از اسپیکر پخش می‌کند.


رو به روی راننده نمایشگر 55 اینچ هدآپ قرار دارد که دسترسی سریع راننده به اطلاعات مهم را فراهم می‌کند. مانند بسیاری از خودروهای روز، امیا نیز از دوربین دیجیتال به جای آینه استفاده می‌کند که نمایشگر‌های آن دو سمت داشبور قرار گرفته‌اند. سنسورهای لیدار نیز مانند التره بر روی این خودرو نصب شده است.

 


امیا بر روی پلتفرم Electric Premium Architecture (EPA) که التره نیز بر همین اساس تولید شده توسعه پیدا کرده که از معماری Sustainable Experience Architecture (SEA) جیلی نشات می‌گیرد.


لوتوس جزئیات زیادی از این سدان منتشر نکرده است اما اطلاعات کمی نیز از آن در دسترس نیست. این سدان از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد که مجموعا 907 اسب‌بخار قدرت و 985 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این میزان نیرو توسط گیربکس 2 سرعته به هر چهارچرخ لوتوس امیا منتقل می‌شود. نیرو بخش این دو موتور پک باتری 102 کیلووات ساعت است که می‌تواند با شارژر 350 کیلووات شارژ شود که در این صورت 10 تا 80 درصد ظرفیت باتری تنها در 18 دقیقه پُر خواهد شد. با 5 دقیقه شارژ می‌توان 149 کیلومتر بُرد مسافت را به دست آورد. انتظار می‌رود لوتوس امیا با یکبار شارژ بتواند در چرخه WLTP، 600 کیلومتر بُرد مسافت داشته باشد.


لوتوس می‌گوید که امیا می‌تواند طی مدت زمان 2.8 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این شرکت ادعا می‌کند که سیستم ترمز خودرو امیا در حد خودروهای مسابقه‌ای است. سیستم تعلیق قابل تنظیم لوتوس امیا در ثانیه 1000 بار مسیر پیش رو را اسکن می‌کند تا پایداری و راحتی خوبی را در اختیار سرنشینان قرار دهد.


بن پین معاون طراحی لوتوس در خصوص این خودرو گفت: «این یک لوتوس جدید است، چیزی که پیش از این دیده نشده بود. ما یک خودرو لوکس با پرفورمنس بالا تولید کرده‌ایم که برای القا اعتماد به نفس و هیجان ساخته شده است.»


جزئیات بیشتر از لوتوس امیا در سه ماهه سوم سال 2023 منتشر خواهد شد. لوتوس تولید این خودرو را سال 2024 و در کارخانه جیلی که التره در آن تولید می‌شود واقع در ووهان چین آغاز می‌کند.

نظر دهید


در همین زمینه