شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لادا ایسکرا
فعالیت دوباره برند روسی

با گذشت دو سال و نیم از تهاجم روسیه به اوکراین و همچنان ادامه داشتن جنگ، شرکت آوتوواز (Avtovaz) مدل جدیدی را معرفی کرده که قرار است در اوایل سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود. لادا ایسکرا یک سدان کوچک ۴درب است که بر اساس نسخه محلی‌سازی شده پلتفرم‌های رنو و داچیا ساخته شده و پس از آن، نسخه‌های استیشن واگن و «کراس استیشن واگن» (یا همان کراس‌اوور) نیز به آن اضافه خواهد شد.


اولین مدل جدید لادا پس از چند سال غیبت

ایسکرا اولین مدل جدید لادا در چند سال اخیر است که پس از تأثیر تحریم‌های مرتبط با جنگ که توسط کشورهای غربی علیه روسیه اعمال شدند عرضه می‌شود. به گفته شرکت، این مدل در خط تولید بین گرانتا و وستا که کمی بزرگتر است، قرار می‌گیرد و مجموعه محصولات لادا را گسترش می‌دهد.

از نظر طراحی، ایسکرا زبان طراحی مدل وستا که «X-Design» نام دارد را با گلگیرهای برجسته و چراغ‌های LED مدرن به کار گرفته است. البته به نظر می‌رسد از نظر ابعاد، این سدان کامپکت بیشتر شبیه به داچیا لوگان باشد که زیرساخت‌های اصلی خودرو از آن قرض گرفته شده است.


یک مدل روسی با زیرساخت فرانسوی

لادا می‌گوید که ایسکرا بر روی «یک پلتفرم مدرن جهانی که دوباره مهندسی‌شده و از لحاظ فناوری مستقل شده» سوار است. این شرکت اضافه کرده که قطعات و اجزای الکترونیک آن «کاملا محلی‌سازی شده» و حدود ۴۰۰ قطعه جدید هم به آن اضافه شده است.

AutomobileFa Lada Iskra 14030320 1

با توجه به جزییات منتشرشده، به نظر می‌رسد که این پلتفرم نسخه‌ای اصلاح‌شده از سازه CMF-B باشد که در چندین مدل رنو، داچیا و نیسان هم از آن استفاده شده است. با این حال، گروه رنو در سال ۲۰۲۲ تمام روابط خود با لادا را قطع کرد، ولی روس‌ها از دسترسی قبلی خود به بخش تحقیق و توسعه استفاده کردند و روی زیرساخت‌ها کار کردند تا تولید محلی بدون نیاز به ورود قطعات از فرانسه را پشتیبانی کنند.

ماکسیم سوکولف، رییس آوتوواز گفته است: «بر اساس استانداردهای جهانی صنعت خودروسازی، دورانی مهم در حال سپری شدن است و ما در این میان، این خودرو را بازطراحی و آن را به محصولی مستقل و بدون نیاز به وابستگی به دیگران دوباره خلق کردیم.» سوکولف افشا کرد که مجموع سرمایه‌گذاری برای این پروژه بیش از ۲۳ میلیارد روبل بوده که بر اساس نرخ تبدیل فعلی، می‌توان آن را معادل ۲۵۸ میلیون دلار دانست. او همچنین گفت که لادا ایسکرا در آخرین مراحل توسعه خود قرار دارد و اکنون در حال پشت سر گذاشتن «فرآیند پیدا کردن ایرادات، دستکاری‌های فنی و بهینه‌سازی تمام سیستم‌های خودرو» است.


مدل جدید، پیشرانه های قدیمی

خودروی جدید لادا از نظر عملکرد و مشخصات فنی، اصلا غافلگیرکننده نخواهد بود زیرا گزینه‌های پیشرانه از مدل‌های هم‌خانواده‌اش قرض گرفته شده‌اند. نسخه پایه با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی از مدل گرانتا که ۸۹ اسب بخار تولید می‌کند و با یک جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته همراه است، عرضه خواهد شد. یک پیشرانه ۱.۶ لیتری قوی‌تر از وستا که ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد نیز در دسترس خواهد بود. این پیشرانه، نیرو را از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

قرار است لادا ایسکرا در اوایل سال ۲۰۲۵ در کارخانه تالیاتی به تولید برسد. قیمت‌گذاری این مدل نزدیک به زمان عرضه به بازار اعلام خواهد شد. با توجه به وضعیت روسیه، بعید است که این مدل در سایر کشورها به فروش برسد.

نظر دهید


در همین زمینه