شبکه‌های اجتماعی

آشنایی با مشخصات فنی و تجهیزات ایکو ریرا، کرس‌اوور ملی ایران خودرو + تصاویر کابین
اتومبیل فارسی - ایکو ریرا (ایکو ری را)

رونمایی روی دور تند!

 

گروه صنعتی ایران خودرو با برگزاری مراسمی با حضور خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو، کراس‌اوور جدید ایکو ری‌را (ایکو ریرا) را به نمایش درآورد تا خبرنگاران از نزدیک بتوانند با این محصول بیش از قبل آشنا شوند. 

 

 اگرچه نمونه نمایش داده شده نسخه نهایی ایکو ری‌را (ایکو ریرا) نیست و بسیاری از جزئیات آن هنوز کامل نشده است، اما نسخه نمایش داده شده به طور دقیق طراحی اولین کراس‌اوور ملی ایران خودرو را به تصویر کشید. پیش از نمایش ایکو ری‌را (ایکو ریرا)  برای خبرنگاران، محسن رضایی منش، معاونت تحقیق، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران خودرو توضیحات و جزئیاتی از ویژگی‌های این محصول را به همراه نمایش تصاویر مربوط به رندر فضای داخل کابین ارائه داد.

 

ایکو ری‌را (ایکو ریرا) کراس‌اووری کامپکت به شمار می‌رود و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۲۹۶، ۱۷۶۸ و ۱۶۲۰ میلی متر و همچنین فاصله بین دو محور ۲۵۹۰ میلی متر است. کم‌ترین فاصله کف خودرو ریرا از سطح زمین نیز ۱۵۷ میلی متر اعلام شده است.

 

ایکو ری‌را (ایکو ریرا) بر پایه پلتفرم IKP1 طراحی شده که نمونه داخلی سازی شده پلتفرم PF1 گروه پژو است‌. نخستین محصول ایران خودرو بر پایه این پلتفرم، تارا است که سال گذشته وارد بازار شد. ایکو ریرا (ایکو ری را) یک کراس‌اوور کامپکت با اندازه‌ای نزدیک به نسل جدید پژو 2008 است‌. در این مراسم تصاویر مربوط به طراحی قدیمی‌تر محصول ایکو ری‌را (ایکو ریرا)  نیز نمایش داده شد که یک نمونه از آن نیز ساخته شده بود اما در نهایت طراحی این محصول به طور کامل دگرگون شده و طرحی که امروز به نمایش گذاشته شد به مرحله نهایی رسید.

 

 AutomobileFa IKCO RIRA Old Design

طراحی قدیمی ایکو ری‌را (ایکو ریرا)  

 

 

تصاویر و جزئیات فضای داخل کابین

تصویر زیر، رندری از فضای داخل کابین ایکو ری‌را (ایکو ریرا) است که قرار است در نسخه نهایی این محصول عرضه شود. البته این احتمال وجود دارد که برخی از جزئیات با تغییراتی همراه باشند اما ویژگی‌های اصلی طراحی و تجهیزات قابل مشاهده در این تصاویر تغییرات محسوسی نخواهد داشت.

 

AutomobileFa IKCO RIRA Revealed(3)

فضای داخل کابین ایکو ری‌را (ایکو ریرا)

 

 

غربیلک فرمان بسیار مدرن و جذاب، استفاده از نمایشگر به جای نشانگرهای سنتی پشت فرمان که به صورت یکپارچه با نمایشگر سامانه چندرسانه‌ای قرار گرفته است، شارژر وایرلس تلفن همراه، اهرم تعویض دنده با طراحی مدرن و ارگونومی قابل توجه، ترمز پارک برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل دیجیتالی و طراحی کلی متناسب با ترند روز از جمله ویژگی‌های ایکو ری‌را (ایکو ریرا)  است که در تصاویر قابل مشاهد است.

 

 

مشخصات فنی و نجهیزات رفاهی و ایمنی

بر اساس جدولی که در مراسم امروز و در قالب فایل پاورپوینت به نمایش در آمد، ایکو ری‌را (ایکو ریرا) در 3 تیپ مختلف عرضه خواهد شد. این تیپ‌ها V1، V2 و V3 نام دارند و تفاوت آن‌ها در برخی از ویژگی‌های فنی و سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل عرضه است. هر 3 تیپ ایکو ری‌را (ایکو ریرا) به پیشرانه EF7 پلاس توربوشارژ مجهز خواهند شد که در تیپ V1 این پیشرانه با جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و در بقیه تیپ‌ها با جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک همراه خواهد شد. جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک که در ایکو ری‌را (ایکو ریرا) نصب خواهد شد همان نمونه ساخت شرکت DAE چیست است که در دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک و تاارا اتوماتیک نیز استفاده شده است.

 

برای ایکو ری‌را (ایکو ریرا)  3 حالت رانندگی اسپرت، اکو (اقتصادی) و برفی در گیربکس اتوماتیک تعریف شده است. مخزن بنزین خودرو ریرا حجمی معادل ۵۰ لیتر دارد. همچنین این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و در آینده امکان ارتقا به یورو 6 را نیز دارد. لازم به ذکر است که مصرف سوخت ایکو ری‌را (ایکو ریرا) 6.8 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر  در سیکل ترکیبی است.

 

ایکو ری‌را (ایکو ریرا)  در اکسل جلو دارای سیستم تعلیق مک فرسون و در اکسل عقب دارای تعلیق میله پیچشی است. کراس اوور ایران خودرو در همه نسخه‌ها دارای رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی با تریم دو رنگ بوده و به صورت استاندارد دارای تایرهایی با سایز ۲۱۵/۵۵R۱۸ است. ایکو ری‌را (ایکو ریرا) کراس‌اووری کامپکت به شمار می‌رود و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۲۹۶، ۱۷۶۸ و ۱۶۲۰ میلی متر و همچنین فاصله بین دو محور ۲۵۹۰ میلی متر است. کم‌ترین فاصله کف خودرو ریرا از سطح زمین نیز ۱۵۷ میلی متر اعلام شده است.


در حالتی که همه صندلی‌های ایکو ری‌را (ایکو ریرا) در جای خود قرار داشته باشند، ۴۱۰ لیتر فضای بار در پشت صندلی های ردیف دوم در دسترس است. اما در صورت نیاز به فضای بار بیشتر برای حمل اجسام بزرگ‌تر امکان خواباندن صندلی های ردیف دوم ریرا وجود دارد که در این صورت فضای بار این کلاس اوور تا ۹۲۰ لیتر افزایش پیدا می کند. این کراس اوور دارای زاویه ورود به شیب ۱۷ درجه و زاویه خروج ۲۲ درجه است.

 

بر اساس جدولی که در مراسم امروز و در قالب فایل پاورپوینت به نمایش در آمد، ایکو ری‌را (ایکو ریرا) در 3 تیپ مختلف عرضه خواهد شد. این تیپ‌ها V1، V2 و V3 نام دارند و تفاوت آن‌ها در برخی از ویژگی‌های فنی و سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل عرضه است. هر 3 تیپ ایکو ری‌را (ایکو ریرا) به پیشرانه EF7 پلاس توربوشارژ مجهز خواهند شد

 

پیشرانه EF7 پلاس توربوشارژ نسخه بهینه شده پیشرانه EF7 توربوشارژ است که تغییرات قابل توجهی را در مدار خنک کننده، منیفولد هوا، ریل سوخت، پیستون، میل لنگ و... پشت سر گذاشته است. پیش از این شنیده شده بود که پیشرانه EF7 پلاس با EF7 قطعات مشترک کمی خواهد داشت اما در همان خط تولید EF7 تولید خواهد شد. تغییرات اعمال شده سبب افزایش گشتاور و توان، کاهش مصرف سوخت و همچنین دریافت استاندارد آلایندگی یورو 5 شده است.  پیشرانه EF7 پلاس توربوشارژ توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت در دور 5500 و بیشینه گشتاور 240نیوتن‌متر را در محدوده 2200 تا 4800 دور در دقیقه دارا است. 

 

همانطور که گفته شد، مجهزترین نسخه ایکو ری‌را (ایکو ریرا) تیپ V3 نام دارد. این تیپ به تجهیزات رفاهی و ایمنی چون دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سامانه کنترل کشش (TCS)، سامانه ترمز کمکی و اضطراری (BAS)، سنسور نور (اتولایت)، سنسور باران، سنسور دنده عقب، کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، سامانه کمکی حرکت در سرازیری (HDA)، سامانه  تشخیص نقاط کور، نشانگر فشار باد تایرها (TPMS)، خروجی برق 12 ولت در صندوق عقب، سامانه چند رسانه‌ای با نمایشگر لمسی 10 اینچی به همراه درگاه USB،بلوتوث، میرورلینک و 4 بلندگو و 2 توییتر، کروز کنترل، فرمان برقی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، استارت دکمه‌ای، سامانه ورود بدون کلید، گرمکن و تهویه صندلی‌های جلو، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سامانه تنظیم خودکار حجم صدای سیستم صوتی بر اساس سرعت حرکت خودرو، پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، پرده آفتابگیر شیشه‌های عقب، رینگ 17 اینچی آلیاژی دو رنگ، چراغ پارک و... مجهز شده است.

 

 

زمان عرضه و قیمت

هنوز زمان عرضه و قیمت دقیق ایکو ری‌را (ایکو ریرا) از سوی ایران خودرو به طور رسمی اعلام نشده است اما با توجه به نسخه‌ای از این کراس‌اوور که امروز برای خبرنگاران نمایش داده شد، به نظر می‌رسد که تا زمان تولید نسخه نهایی و عرضه این محصول به بازار حداقل یک سال زمان باقی مانده باشد. ایران خودرو در ابتدا قصد عرضه نسخه V2 کراس اوور ایکو ری‌را (ایکو ریرا) را به بازار داشته و سایر تیپ‌ها در فازهای بعدی وارد بازار خواهند شد. 
 

برای ایکو ری‌را (ایکو ریرا)  3 حالت رانندگی اسپرت، اکو (اقتصادی) و برفی در گیربکس اتوماتیک تعریف شده است. مخزن بنزین خودرو ریرا حجمی معادل ۵۰ لیتر دارد. همچنین این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و در آینده امکان ارتقا به یورو 6 را نیز دارد. لازم به ذکر است که مصرف سوخت ایکو ری‌را (ایکو ریرا) 6.8 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر  در سیکل ترکیبی است.

 

در مورد قیمت این محصول نیز با توجه به نوسانات قیمت ارز و شرایط غیر قابل پیش‌بینی اقتصادی، نمی‌توان حتی محدوده قیمتی خاصی را برای این محصول متصور شد. آنچه روشن است این است که ایکو ری‌را (ایکو ریرا) یک جهش بزرگ و انقلاب در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به شمار می‌رود. طراحی مدرن و با روز که با ترند جهانی در طراحی کراس‌اوورهای شهری همگام است، طراحی مدرن و پیشرفته کابین خودرو، فهرست بلندی از تجهیزات رفاهی و ایمنی که امروزه در بیش‌تر کراس‌اوورها در بازارهای جهانی مشاهده می‌شود و تمرکز بر افزایش ایمنی در پلتفرم IKP1 و... از جمله مواردی است که این محصول را به یک نقطه عطف و یک پروژه استراتژیک در گروه صنعتی ایران خودرو تبدیل کرده است. 

 

ایران خودرو با عرضه تارا و هم اکنون هم کراس اوور ایکو ری‌را (ایکو ریرا) هدف صادرات خودرو را به صورت جدی دنبال می‌کند و با این دو محصول به خصوص کراس اوور ملی خود سهم قابل توجهی از بازارهای خارجی را هدف‌گذاری کرده است.

 

 

نظر دهید