شبکه‌های اجتماعی

هرآنچه باید از هیوندای آیونیک 5 2022 بدانید
اتومبیل فارسی - هیوندای آیونیک 5

هاچ‌بک - کراس برقی هیوندای با نشان جدید آیونیک

 

 

هیوندای به طور رسمی از کراس‌اوور برقی متوسط ​​و کاملاً جدید خود منقش به نشان تجاری جدید آیونیک (IONIQ) رونمایی کرد. این محصول جدید آیونیک 5 نام دارد. اگرچه هیوندای، آیونیک 5 را یک کراس‌اوور الکتریکی می‌داند ولی به نظر می‌رسد که سگمنت هاچ‌بک‌ها بزرگ خانوادگی برای آن مناسب‌تر باشد.

همانطور که 6 سال پیش نام جنسیس به عنوان نشانی و برندی مستقل و زیر مجموعه شرکت هیوندای با هدفتولید خودروهای لوکس و پریمیوم با نشانی متفاوت با محصولات اقتصادی این خودروساز کره‌ای شکل گرفت، حال تغییر و تحولی مشابه با جنسیس در انتظار نشان آیونیک نیز خواهد بود. هیوندای موتورز کره جنوبی به طور رسمی اعلام کرده است که قصد دارد آیونیک را به یک برند جدا و زیرشاخه هیوندای برای تولید خودروهای برقی و پاک تبدیل کند. در برنامه این شرکت عرضه سه مدل الکتریکی جدید با برند آیونیک وجود دارد که اولین آن‌ها آیونیک 5 است.

 

 

ویژگی‌های ظاهری

نکته بسیار قابل توجه در مورد اندازه‌های آیونیک 5، فاصله بین دو محور 3 متری آن است که این فاصله حتی از فاصله بین محورهای هیوندای پالیسید نیز بیش‌تر است. طول 4635 و عرض 1890 میلی‌متری در کنار رینگ‌های 20 اینچی از دیگر ویژگی‌های ظاهری آیونیک 5 است.

طراحی خارجی آیونیک 5 نیز تا حد بسیار زیادی به مدل مفهومی 45 وفادار مانده است. هیوندای این زبان طراحی را Parametric Dynamics نامیده است.

 

هیوندای موتورز کره جنوبی به طور رسمی اعلام کرده است که قصد دارد آیونیک را به یک برند جدا و زیرشاخه هیوندای برای تولید خودروهای برقی و پاک تبدیل کند. در برنامه این شرکت عرضه سه مدل الکتریکی جدید با برند آیونیک وجود دارد که اولین آن‌ها آیونیک 5 است.

 

 

فضای داخل کابین هوشمند و نوآورانه

یکی از ویژگی‌های جذاب آیونیک 5، کنسول بین صندلی‌های جلوی آن است که هیوندای به آن «جزیره جهانی» می‌گوید و این قابلیت را دارد که با صندلی‌های ردیف جلو، به عقب و جلو شود. در کنار این ویژگی، صندلی‌های راننده و سرنشین جلو به زیرپایی‌هایی مجهز شده که به سرنشینان آیونیک 5 اجازه می‌دهد هنگام شارژ خودروی خود استراحت کنند.

 

بخش‌هایی از صندلی با چرم‌های فرآوری شده گیاهی پوشانده شده و بخش‌های دیگر آن با پارچه‌هایی که الیاف نخ آن را نیشکر، پشم، مواد دیگر و البته بطری‌های پلاستیکی بازیافتی تشکیل شده است. علاوه بر این، سطوحی مانند داشبود، کلیدها، فرمان و تودری‌ها، با رنگ پلی اورتان پوشیده شده که از روغن ذرت و کلزا به دسته آمده است.علاوه بر این صندلی جلو قابلیت قرار گرفتن در وضتی را دارا است که هیوندای در توصیف راحتی آن از عبارت «احساس بی وزنی» استفاده کرده است.

علاوه بر این، در داخل کابین از صفحه نمایش دوگانه با پل یکپارچه استفاده شده است. هر دو صفحه نمایش دارای اندازه 12 اینچی هستند و یکی برای سیستم سرگرمی و چند رسانه‌ای و دیگری به عنوان نشانگرهای پشت فرمان کاربرد دارند.

 

 

ویژگی‌های فنی

هیوندای آیونیک 5 بر پلت فرم ماژولار E-GMP که به طور اختصاصی برای خودروهای برقی طراحی ششده، توسعه یافته است. شارژ سریع 400 و 800 ولتی و همچنین محور محرک عقب از ویژگی‌های اصلی این پلتفرم است.

به لطف استفاده از این پلتفرم، میزان باتری‌های آیونیک 5 هنگامی که به یک شارژر 350 کیلوواتی متصل شود، تنها در 18 دقیقه از 10 به 80 درصد خواهد رسید. همچنین بر اساس ادعای هیوندای، آیونیک 5 با تنها 5 دقیقه اتصال به شارژر، انرژی لازم برای پیمایش مسافت 100 کیلومتری را بر اساس چرخه WLTP ذخیره خواهد کرد.

 

آیونیک 5 با دو بسته باتری 58 و 72.6 کیلووات ساعتی و همچنین در دو نسخه تک و دو موتورالکتریکی در دسترس خواهد بود. قدرتمندترین مدل نوع دو موتوره با بسته 72.6 کیلووات ساعتی است که توانایی تولید 302 اسب بخار قدرت و 605 نیوتن متر گشتاور را دارد.

 

آیونیک 5 با دو بسته باتری 58 و 72.6 کیلووات ساعتی و همچنین در دو نسخه تک و دو موتورالکتریکی در دسترس خواهد بود. قدرتمندترین مدل نوع دو موتوره با بسته 72.6 کیلووات ساعتی است که توانایی تولید 302 اسب بخار قدرت و 605 نیوتن متر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این نسخه به طور رسمی 5.2 ثانیه اعلام شده است.

اگر می‌خواهید بیشترین برد مسافتی ممکن را از آیونیک 5 دریافت کنید باید به دنبال مدل تک موتور با بسته باتری بزرگ 72.6 کیلووات ساعتی باشید که قابلیت پیمایش حدود 470 تا 480 کیلومتر را بر اساس چرخه WLTP دارا است. لازم به ذکر است که نسخه تک موتوره دارای توان خروجی 214 اسب بخار و بیشینه گشتاور 350 نیوتن متر است.

 

علاوه بر این، نسخه تک موتوره با بسته باتری 58 کیلووات ساعتی نیز 167 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت آن نیز 8.5 ثانیه اعلام شده است. 

 

 

امکان شارژ وسایل برقی با آیونیک 5

هیونای در آیونیک 5 از سامانه نوآورانه‌ای به نام V2L استفاده کرده است که به مالک امکان شارژ هر وسیله الکتریکی از جمله دوچرخه برقی، اسکوتر، تجهیزات کمپینگ و... را از یک خروجی واقع در ردیف عقب را می‌دهد. خروجی دوم نیز در قسمت بیرونی خودرو قرار دارد. این دو خروجی توانایی تامین تا 3.6 کیلووات توان الکتریکی را دار است.

 

 

سایر امکانات ایمنی و زمان عرضه

هیوندای، آیکونیک 5 را همراه با مجموعه‌ای سامانه‌های ایمنی فعال موسوم به SmartSense عرضه خواهد کرد. از جمله تجهیزات ایمنی در دسترس در آیونیک 5 می‌توان به سامانه کمکی پیشگیری از تصادف، سامانه هوشمند محدود کننده سرعت، سامانه کمکی پیشگیری از برخورد در نقاط کور، کنترل هوشمند نور چراغ‌ها و... اشاره کرد.

 

هیوندای آیونیک 5 در پاییز سال جاری میلادی (2021) در بازار ایالات متحده عرضه خواهد شد و زمان رونمایی آن در بازارهای اروپایی نیز نیمه سال 2021 اعلام شده است.

 

نظر دهید


در همین زمینه