شبکه‌های اجتماعی

کسپر، کوچک‌ترین کراس‌اوور هیوندای را بشناسید
اتومبیل فارسی - هیوندای کسپر

خودروی اقتصادی هیوندای برای کره جنوبی


هیوندای خودروی اقتصادی و کوچک جدید خود را معرفی کرد. خودرویی که پیش از این با کد AX-1 شناخته می‌شد و تصاویر آزمایش و تیزرهای آن در ماه‌های گذشته منتشر شده بود، حالا با نام هیوندای کسپر معرفی شده است. هیوندای می‌گوید نام کسپر (Casper) از یک اصلاح رایج میان اسکیت برد سواران گرفته شده؛ این اصطلاح زمانی به کار می رود که اسکیت سوار روی هوا می‌چرخد و دوباره روی چرخ‌ها فرود می‌آید.

 

طراحان این خودرو، هیوندای کسپر را یک کراس اوور سگمنت A می‌دانند. احتمالا دلیل این موضوع کیت بدنه سیاه رنگ دور چرخ‌ها و ریل‌های روی سقف است. اما در حقیقت ابعاد هیوندای کسپر با کیا پیکانتو یکسان است. طول 3595 میلی‌متری و عرض 1595 میلی‌متری و همچنین فاصله بین دو محور 2400 میلی متری، دقیقا با نسل جدید کیا پیکانتو یکسان است، اما ارتفاع 1575 میلی‌متری هیوندای کسپر در مقایسه با ارتفاع 1485 میلی‌متری کیا پیکانتو بیشتر است.

دلیل تفاوت ظاهری هیوندای کسپر نوع پیشرانه آن است که نمونه دارای توربو شارژ دارای دو ورودی هوای دایره‌ای روی سپر است که یکی از آن‌ها برای دمیدن در اینترکولر است.

هیوندای کسپر طراحی پیچیده‌ای ندارد، اما در همین ابتدای کار هیوندای آن را با دو چهره معرفی کرده است. در نمای جلو شاهد LEDهای روشنایی روز هستیم که به صورت یک حلقه دور چراغ‌های اصلی طراحی شده‌ است. در پنجم خودرو تقریبا به اندازه تمام عرض خودرو باز می‌شود. دستگیره درهای عقب به صورت مخفی طراحی شده است. چراغ‌های عقب نیز به شکلی خاص درون شیشه پنهان شده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت هیوندای کسپر از تمام کراس‌اوورهای این شرکت در تمام نقاط دنیا جمع و جور تر است.


تصاویر نمای داخلی هیوندای کسپر هنوز منتشر نشده است، اما انتظار می رود همه چیز به شکلی پخته در این خودرو طراحی شده باشد. می‌توان از همین حالا گفت هیوندای کسپر به یک نمایشگر برای اطلاعات سرگرمی مجهز است که به صورت جدا از صفحه کیلومتر در مرکز داشبورد جانمایی شده است.

 

شاسی هیوندای کسپر نیز شباهت زیادی با کیا پیکانتو دارد. هیوندای کسپر بر پایه پلتفرم K1 طراحی شده که نسخه مدرن‌تر و بهینه‌‌تر از پلتفرم BA است که کیا پیکانتو بر مبنای آن طراحی شده است. تنها سیستم محرک جلو برای این پلتفرم پیش بینی شده است. نسخه پایه هیوندای کسپر به یک موتور 1 لیتری MPI سه سیلندر مجهز است که می‌تواند 75 اسب بخار قدرت تولید کند. یک موتور قوی‌تر نیز با تکنولوژی T-GDI و با حجم 1 لیتر برای این خودرو در نظر گرفته شده که 99 اسب بخار قدرت دارد. نسخه‌های قدرتمند‌تر به سادگی از روی چهره قابل شناسایی هستند که دو ورودی هوای دایره ای کنار چراغ‌های جلو برای آن‌ها در نظر گرفته شده (یکی از آن‌ها برای دمیدن در اینترکولر است). این موتورها با جعبه‌دنده‌های 5 سرعته دستی و 5 سرعته اتوماتیک قابل سفارش هستند.


هیوندای کسپر ابتدا در بازار کره جنوبی عرضه می‌شود، اما انتظار می‌رود به فاصله ای کوتاه وارد بازار هند شود و با خودروهایی مانند سوزوکی ایگنیس به رقابت بپردازد. برخی شایعه‌ها حکایت از این دارند که هیوندای در بازار هند از پیشرانه 1.2 لیتری سری Kappa برای کسپر استفاده خواهد کرد. این پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی است و 83 اسب بخار قدرت دارد و در هیوندای i10 نیوس نیز مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این پیش بینی می شوند یک پیشرانه تمام الکتریکی نیز اواسط سال 2023 برای هیوندای کسپر معرفی شود.


هنوز اطلاعات بیشتری در مورد هیوندای کسپر منتشر نشده و انتظار می رود در ماه‌های آتی جزییات بیشتری از این خودرو منتشر شود. شنیده‌ها حکایت از این دارند که تولید هیوندای کسپر از 15 سپتامبر (24 شهریور) در کره جنوبی آغاز می‌شود، بنابراین رونمایی و عرضه آن در بازار داخلی کره جنوبی نباید چندان دور باشد.

 

نظر دهید


در همین زمینه