شبکه‌های اجتماعی

عرضه در دو تیپ استاندارد و SQ5

 آئودی Q5 از همان ابتدا نقش کلیدی در سبد محصولات این خودروساز آلمانی ایفا کرده و به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌هایش تبدیل شده است. با فروش بیش از ۲.۶ میلیون دستگاه از سال ۲۰۰۸ تاکنون، اهمیت این کراس‌اوور کامپکت در موفقیت آئودی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به همین دلیل، مهندسان آئودی در نسل جدید Q5، تمام تلاش خود را برای ارتقای این خودرو به کار گرفته‌اند.

 

مشخصات ظاهری آئودی Q5

یکی از ویژگی‌های برجسته طراحی بیرونی Q5، چراغ‌های عقب OLED دیجیتالی آن است. این چراغ‌ها قابلیت نمایش گرافیک‌های متنوعی را دارند که می‌توانند به عنوان یک سیستم ارتباطی بصری عمل کرده و به رانندگان دیگر در مورد شرایط جاده‌ای پیش رو، مانند تصادفات یا ترافیک، هشدار دهند. در قسمت جلو نیز، چراغ‌های ماتریکسی با قابلیت تنظیم هشت الگوی نورپردازی مختلف، به عنوان تجهیزات استاندارد ارائه می‌شوند که ظاهری مدرن و جذاب به خودرو می‌بخشد.

کابین آئودی Q5 مدل 2025، همانند سایر مدل‌های جدید این برند، از طراحی مدرن و مینیمالیستی بهره می‌برد. یک پنل نمایشگر خمیده بزرگ، شامل یک صفحه آمپر دیجیتالی 11.9 اینچی و یک نمایشگر لمسی 14.5 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، نقطه کانونی داشبورد است. علاوه بر این، یک نمایشگر 10.9 اینچی نیز برای سرنشین جلو در نظر گرفته شده است. برای تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تر، نمایشگر هدآپ نیز به عنوان یک آپشن قابل سفارش است.

با این حال، حذف کامل دکمه‌های فیزیکی و انتقال تمام کنترل‌ها به نمایشگر مرکزی به ویژه برای کنترل سیستم تهویه ممکن است برای برخی رانندگان خوشایند نباشد. از جمله امکانات رفاهی دیگر می‌توان به شارژر بی‌سیم تلفن همراه با سیستم خنک‌کننده و پورت‌های USB-C متعدد اشاره کرد. آئودی ادعا می‌کند که فضای داخلی Q5 جدید نسبت به نسل قبل بیشتر شده است.
در حالی که بسیاری از طراحی‌های خودرو به سمت پیچیدگی و اغراق‌آمیزی پیش می‌روند، آئودی Q5 نسل جدید با ظاهری ساده، شیک و جذاب خود، همچنان چشم‌نواز است. خطوط منحنی نرم و روان، به این کراس‌اوور ظاهری چابک و کوچک‌تر از اندازه واقعی‌اش بخشیده است. خوشبختانه، خبری از خطوط تیز و طراحی‌های تهاجمی که در برخی خودروها دیده می‌شود، نیست.

 

مشخصات فنی آئودی Q5

آئودی Q5 که بر روی پلتفرم اختصاصی آئودی ساخته شده، در بازار آمریکا در دو تیپ استاندارد و SQ5 عرضه می‌شود. نسخه پایه به یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ مجهز است که قدرتی معادل ۲۷۲ اسب بخار تولید می‌کند. این پیشرانه به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه و سیستم چهارچرخ محرک کواترو متصل شده است.

در نسخه SQ5، یک موتور قدرتمند 3 لیتری V6 توربو با 367 اسب بخار قدرت و گشتاور 550 نیوتن‌متر به کار رفته است. انتقال قدرت این پیشرانه‌ی پرقدرت نیز توسط همان گیربکس هفت سرعته دو کلاچه صورت می‌گیرد. با این حال، در بازار اروپا، تنوع پیشرانه‌های Q5 بیشتر است. تمامی مدل‌های Q5 در اروپا به سیستم هیبریدی خفیف مجهز شده‌اند که شامل یک باتری 1.7 کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی 24 اسب بخاری می‌شود. مدل پایه در اروپا به یک موتور 2 لیتری بنزینی توربو با 204 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن‌متر گشتاور مجهز است. برای این مدل، امکان سفارش سیستم چهارچرخ محرک نیز وجود دارد.

آئودی در بازار اروپا علاوه بر پیشرانه‌های بنزینی، یک موتور 2 لیتری توربودیزل با قدرتی معادل 204 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن‌متر را نیز برای Q5 در نظر گرفته است. قدرتمندترین نسخه این خودرو در اروپا نیز همانند بازارهای دیگر، SQ5 با موتور V6 است. همچنین، آئودی برنامه‌هایی برای عرضه دو نسخه پلاگین هیبریدی Q5 در سال آینده دارد. این دو نسخه از یک پیشرانه 2 لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی بهره می‌برند و به ترتیب 299 و 367 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. برد تمام الکتریکی هر دو نسخه نیز حدود 80 کیلومتر اعلام شده است.


براساس ادعای آئودی، نسل جدید Q5 به لطف استفاده از پلتفرم جدید و بهبودهای اعمال شده در سیستم تعلیق و فرمان، راحتی سواری قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود پیدا کرده است. به عنوان یک آپشن، سیستم تعلیق بادی با کمک‌فنرهای تطبیقی برای این خودرو در نظر گرفته شده است. در مقابل، نسخه اسپرت SQ5 مجهز به یک سیستم تعلیق با تنظیمات اسپرت‌تر است.

 

نظر دهید