شبکه‌های اجتماعی

آئودی از دو کراس‌اوور جدید Q4 e-tron و Q4 اسپرت‌بک e-tron رونمایی‌ کرد
اتومبیل فارسی - آئودی Q4 e-tron 2022

نمایش زبان طراحی جدید آئودی 

 

 

افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی مشوق مهم خودروسازان کوچک و بزرگ برای ورود آن‌ها به میدان رقابت خودروهای بدون آلایندگی است. خودروساز لوکس آلمانی یعنی آئودی نیز که نمونه‌ی مفهومی Q4 e-Tron را در سال 2019 معرفی کرده بود، به تازگی از نسخه تولیدی کراس‌اوور خود در دو نسخه معمولی و اسپرت‌بک رونمایی کرد.

 


ورود زبان طراحی تازه به محصولات آئودی

تیم طراحی آئودی با به انجام رساندن پروژه Q4 ماموریت مهم معرفی زبان طراحی جدید این شرکت را آغاز کردند. با نگاهی گذرا به دو کراس‌اوور مورد بحث در می‌یابیم که آئودی، به دنبال سنت همیشگی خودروسازان موفق، در جهت تازه و جوان نگاه‌ داشتن محصولات قدم بر می‌دارد. هم‌زمان با حفظ نشانه‌هایی از هویت برندش، دست به استفاده از مختصات جدیدی در طراحی این دو اتومبیل برده است.


طراحان آئودی Q4 e-Tron با توجه عدم حضور پیشرانه‌ درون‌سوز و سایر اجزای سیستم انتقال قدرت مانند جعبه‌دنده و دیفرانسیل و برخورداری از رادیاتورهای کوچک‌تر می‌توانستند اورهنگ‌های کوتاه‌تری برای کراس‌اوور جدید الکتریکی در نظر بگیرند اما از سوی دیگر برای تعبیه قسمت‌هایی که در برخوردهای جدید جمع می‌شود و با جذب انرژی برخورد، از جان سرنشینان محافظت می‌کنند، فضا و فاصله بیشتری را به قسمت جلویی خودرو اختصاص دهند.
خط‌های برجسته و افقی که با جدیت روی گلگیر‌های جلو و عقب خودرو خودنمایی می‌کنند در کنار تراش جسورانه‌ای که روی بخش پایینی درها و در میانه بدنه خودرو به چشم می‌خورد بر جنبه آینده‌نگرانه و ماجراجویانه Q4 ای-ترون افزوده است.


آئودی برای جلب توجه نسل جدید مشتریان که ممکن است نگرانی‌هایی در مورد مسائل زیست‌محیطی داشته باشند، در داخل محصول تازه‌اش فقط بر طراحی داشبورد و مانیتور جدید بسنده نکرده و برای نشان دادن پایبندی‌اش به استفاده از منابع تجدیدپذیر صندلی‌های ردیف جلو را از مواد بازیافت شده ساخته است. به این ترتیب برای تولید هر کدام از صندلی‌های جلو از 26 عدد بطری پلاستیکی 1.5 لیتری استفاده شده است. فضای بار 520 لیتری Q4 نیز با جمع شدن صندلی‌های ردیف دوم به 1490 لیتر قابل افزایش است.


برای به دست آوردن ذهنیت دقیق‌تر از سگمنت و کلاس رقابتی دو اتومبیل محصول جدید آئودی می‌توانید دو کراس‌اوور X3 و X4 ب‌ام‌و را در نظر بگیرید. درست مانند ب‌ام‌و، آئودی Q4 e-Tron اسپرت‌بک تفاوت اصلی‌اش با نسخه معمولی در نحوه رسیدن سقف خودرو به قسمت انتهایی آن است که در اسپرت‌بک کشیده‌تر است و با شیب بیشتری به انتهای اتومبیل متصل می‌شود.

 


قدرت و گشتاور تیپ‌های مختلف Q4 ای-ترون

آئودی برای کراس‌اوور تازه‌اش در زمینه ظرفیت باتری‌ها و سامانه انتقال قدرت گزینه‌های مختلفی پیش روی خریداران آن می‌گذارد. تیپ اول، Q35، شناسایی می‌شود و تنها یک موتور الکتریکی به قدرت 167 اسب بخار و گشتاور 310 نیوتن‌متر، روی محور محرک عقب دارد و انرژی الکتریکی لازم‌اش را از یک مجموعه باتری 55 کیلووات‌ساعتی می‌گیرد.

 

تیپ دوم Q40 نیز یک الکتروموتور روی محور عقب خود دارد اما قوی‌تر است و 201 اسب بخار قدرت و به همان اندازه تیپ قبلی گشتاور دارد. قوی‌ترین نسخه نیز که چهارچرخ محرک است از دو موتور الکتریکی به مجموع قدرت 295 اسب بخار و گشتاور 460 نیوتن‌متر برخوردار است با کد Q50 شناخته می‌شود. هر دو تیپ بالاتر از ظرفیت ذخیره الکتریکی 82 کیلووات‌ساعتی سود می‌برند.

 

نظر دهید