شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - داچیا داستر 2024
سومین نسل با گزینه‌های متنوع پیشرانه معرفی شد

داچیا داستر که مهم‌ترین مدل این برند رومانیایی محسوب می‌شود،‌ وارد سومین نسل خود شده و هدف آن، بهبود ویژگی‌هایی است که منجر به محبوبیت این مدل در نسل‌های پیشین شده بود. این شاسی‌بلند کوچک اکنون از ظاهر خشن‌تر نسبت به مدل‌های قبلی بهره می‌برد، از مواد مستحکم‌تر و تجدیدپذیر استفاده می‌کند، فضای داخلی بیشتری دارد و برای اولین بار، با پیشرانه‌های الکتریکی‌شده عرضه می‌شود. با وجود تمام به‌روزرسانی‌ها، داچیا متعهد است که آن را همچنان در بهترین قیمت ممکن عرضه و داستر را به در دسترس‌ترین گزینه در سگمنت خود تبدیل کند.

 

ظاهر به‌روزشده و تحول فضای داخل
داچیا داستر ۲۰۲۴ از زبان طراحی جدید برند بهره می‌برد و شبیه به نسخه کوچک‌تری از مدل مفهومی بیگستر است. در ساخت آن از ماده‌های بازیافت‌شده مستحکم استفاده شده و چرغ‌های LED با ظاهر Yمانند که یکی از ویژگی‌های طراحی داچیا است، در آن دیده می‌شود. این شاسی‌بلند سگمنت B طولی برابر با ۴.۳۴ متر دارد. عرض و ارتفاع آن هم به ترتیب ۱.۸۱ متر و ۱.۶۶ متر است و با این ابعاد، طول آن ۱۴ سانتی‌متر بیشتر از نسل پیشین است.

در فضای داخلی نسل سوم داچیا داستر، یک صفحه ۷ اینچی پنل ابزار و یک صفحه ۱۰.۱ اینچی اطلاع‌رسانی و سرگرمی دیده می‌شود. تمام نسخه‌ها به غیر از نسخه پایه که Essential نام دارد،‌ مجهز به این صفحه‌ها هستند. اضافه شدن سیستم Dacia YouClip نیز از دیگر تغییرات این نسل است. این سیستم شامل ۵ نگه‌دارنده مختلف در فضای داخلی می‌شود. این ۵ نقطه توانایی نگه داشتن گوشی‌های همراه،‌ تبلت‌ها، جالیوانی و محفظه‌های مختلف دیگر را دارند. داچیا می‌گوید نسل جدید داستر از ۳۰ میلی‌متر فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب نیز بهره می‌برد. صندوق عقب علاوه بر این که به شکل عریض‌تری باز می‌شود، با ارائه فضای ۴۷۲ لیتری، افزایش ۶ درصدی فضای بار نسبت به نسل پیش را نشان می‌دهد.

نسل سوم داچیا داستر همانند اکثر محصولات خط تولید این برند،‌ سوار بر پلتفرم CMF-B است. مدل‌های دیگری از برندهای تحت مدیریت گروه رنو نیز از این سازه استفاده می‌کنند. گفته شده که پلتفرم جدید علاوه بر بهبود کیفیت سواری و راحتی خودرو، قابلیت پشتیبانی از پیشرانه‌های هایبریدی را هم دارد.

 

تنوع نسخه‌ها و تجهیزات ارائه‌شده
قدرتمندترین نسخه داستر جدید، Hybrid 140 است که مجهز به یک پیشرانه خودشارژ هایبریدی است و قدرت خروجی آن به ۱۳۸ اسب بخار می‌رسد. این پیشرانه که از آن در ساخت مدل جاگر نیز استفاده شده، از یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس‌طبیعی، دو موتور الکتریکی، یک جعبه‌دنده چندحالته و یک باتری ۱.۲ کیلووات بر ساعت تشکیل شده است.

نسخه بعدی با نام کامل Duster TCe 130 مجهز به یک پیشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ با سیستم هایبریدی ملایم ۴۸ وولتی و یک باتری کوچک‌تر ۰.۹ کیلووات بر ساعت است. این نسخه می‌تواند ۱۲۸ اسب بخار تولید کند و گفته شده که در مقایسه با نسخه‌های غیرالکتریکی با همین میزان توان تولیدی، ۱۰ درصد مصرف سوخت و آلایندگی کم‌تری دارد. این پیشرانه که توسط رنو تامین می‌شود، متصل به یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی است که قدرت تولیدشده را بسته به نسخه انتخابی یا به چرخ‌های جلو یا به هر چهار چرخ می‌فرستد.

نسخه جالب 4X4 نیز از پنج حالت رانندگی مجزا (اتو، برفی، شن و گل، آف‌رود و اکو) بهره می‌برد. فاصله آن تا سطح زمین به ۲۱۷ میلی‌متر می‌رسد که در کلاس خود،‌ بهترین گزینه محسوب می‌شود و آن را در کنار بهترین خودروهای آف‌رود سگمنت B شاسی‌بلندها قرار می‌دهد.

در نهایت نیز نسخه پایه را داریم که مجهز به یک موتور ۱ لیتری توربوشارژ است که هم با بنزین و هم با LPG کار می‌کند. در صورت پر بودن باک‌های ۵۰ لیتری بنزین و ال‌پی‌جی، این نسخه می‌تواند تا ۱۳۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. مخزن ال‌پی‌جی در زیر صندوق عقب قرار داده شده و به همین خاطر، فضای بار آن قربانی نمی‌شود.

اگرچه داستر یک خودروی کم‌هزینه و ارزان‌قیمت است، اما داچیا می‌گوید که نزدیک به ۷۰ درصد مشتریان این مدل نسخه‌های گران‌قیمت‌تر و مجهزتر را انتخاب می‌کنند. نسل جدید داستر با هدف ارائه خدمات به تمام خریداران، از خط تولید ساده‌تری که فقط ۴ مدل برای ارائه دارد تشکیل شده است. نسخه پایه Essential از روف بار‌های فیکس‌شده، ۶ کیسه هوا و سنسورهای پارک عقب به عنوان تجهیزات استاندارد بهره می‌برد. نسخه Expression علاوه بر این موارد،‌ شامل صفحه‌های دیجیتالی، چرخ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی، دوربین دید عقب و برخی ویژگی‌های دیگر می‌شود.

در ادامه، نسخه کمی مجهزتر Journey را داریم که سوار بر چرخ‌های ۱۸ اینچی است و با چراغ‌های مه‌شکن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شارژ بدون سیم گوشی‌های همراه، سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی Media Nav Line و سیستم صوتی Arkamys 3D با ۶ بلندگو عرضه می‌شود. مجهزترین نسخه نیز Extreme است که از روف‌بارهای ماژولار، تودوزی قابل شست‌وشوی MicroCloud، مت‌های لاستیکی، سیستم ۳ در ۱ YouClip، آینه‌های الکتریکی و رگه‌های مسی‌رنگ بهره می‌برد.

 

لزوم استفاده از فناوری‌های پیشرفته
داچیا همیشه استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات کم‌هزینه را اولویت قرار داده و کم‌تر سراغ فناوری‌های پیشرفته کمک‌رسان رفته است اما این بار، آن‌ها باید از قوانین و نیازمندی‌های جدید ایمنی پیروی کنند. در نتیجه، شاهد اضافه شدن تجهیزات ایمنی ADAS در نسل جدید داستر هستیم. تجهیزاتی که شامل گزینه‌هایی مثل سیستم ترمز اتوماتیک در شرایط اضطراری، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، هشدار در صورت انحراف از خطوط، کمک‌رسان به حفظ خطوط، هشدار توجه راننده، چراغ‌های اتوماتیک در جلو و تماس در شرایط اضطراری می‌شود.

قیمت‌گذاری نسل جدید داستر هنوز اعلام نشده اما داچیا قول داده که این مدل «رقابتی‌ترین و ارزان‌ترین قیمت در سگمنت خود» را خواهد داشت. دنیس لی‌وات، مدیرعامل این برند گفته که قیمت پایه نسل جدید در اروپا، کم‌تر از ۲۰ هزار یورو (۲۲ هزار دلار) خواهد بود.

همانند نسل پیش، داچیا داستر ۲۰۲۴ نیز در تاسیسات تولیدی مخصوص داچیا در رومانی تولید خواهد شد. طبق ادعاهای مطرح‌شده توسط این خودروساز، این مرکز تولیدی می‌تواند روزانه هزار دستگاه داستر را از خط تولید خود خارج کند. با این حساب، از معرفی اولین نسل داستر در سال ۲۰۱۰ تا به امروز، بیش از ۲.۲ میلیون دستگاه داستر تا به حال تولید شده است. مجهز شدن به سیستم‌های جدید و پیشرفته ایمنی، طراحی جذاب‌تر و مدرن‌تر و البته گزینه‌های ساده و در عین حال متنوع پیشرانه باعث شده که داچیا نسبت به موفقیت نسل سوم داستر، امیدوار باشد.

نظر دهید


در همین زمینه