شبکه‌های اجتماعی

استارتاپ جدید چینی با مهندسی گامپرت

آشنایی با ایویز U5

این هفته در چین یک استارت‌آپ خودرویی با نام Aiways از محصول جدید خود با نام U5 رونمایی کرد. این اتومبیل که یک کراس‌اوور است تحت نظارت رولاند گامپرت توسعه یافته است.


صنعت چین در سال‌های اخیر به جذب و اغوای مغزهای متفکر صنعت خودرو در سطح جهانی رو آورده است. ایویز که سال گذشته با مشارکت مدیر ارشد پیشین SAIC تاسیس شده، رولاند گامپرت را به استخدام خود درآورده است. گامپرت پیش‌تر در بخش آئودی اسپرت مشغول کار بود و پس از آن شرکت خود را تاسیس کرد و در مقیاسی محدود به تولید سوپراسپرت‌های گامپرت آپولو پرداخت. ماجرا برای رولاند گامپرت چندان مطبوع پیش نرفت و شرکت او در سال 2014 تعطیل شد و به تازگی با پول سرمایه‌گذاران هونگ کونگی با نام آپولو اتومبیل و بدون گامپرت فعالیت خود را از سر گرفت. اکنون رولاند گامپرت نیز برای چینی‌ها کار می‌کند.


بهار گذشته پروتوتایپی از کراس‌اوور U5 به نمایش درآمد و این هفته نسخه تولیدی آن رونمای شد. در قلب Aiways U5 که بر اساس پلتفرم ماژولار MAS این شرکت توسعه یافته است مجموعه باتری‌های 53 کیلووات‌ساعتی لیتیوم یونی قرار گرفته است. این کراس‌اوور الکتریکی با یک شارژ کامل می‌تواند مسیر 460 کیلومتری را بر اساس سیکل NEDC بپیماید.  یک باتری 18 کیلووات‌ساعتی اضافه نیز به عنوان آپشن قابل سفارش است که برد این اتومبیل را به 560 کیلومتر افزایش می‌دهد.
تنها الکتروموتور 190 اسب بخاری این خودرو وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌های محور جلو را دارد و سامانه چهارچرخ محرک در این اتومبیل پشتیبانی نمی‌شود. سیستم تعلیق عقب از  چند اتصالی مستقل و در جلو از نوع مک‌فرسون است. با فاصله محور 2800 و طول 4680 میلی‌متری ایویز U5 یک کراس‌اوور متوسط جادار محسوب می‌شود اما تنها پنج سرنشین ظرفیت دارد.


صندلی راننده و فضای داخلی کابین به خوبی توسط پوشش‌های چرمی تزیین شده و تقریبا هیچ قسمت پلاستیکی در اتاق این خودرو به چشم نمی‌خورد. به جای دکمه‌ها و تجهیزات متعدد دو صفحه نمایش لمسی چند کاربردی و یک پنل لمسی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع وجود دارد. طراحی خارجی این اتومبیل محتاطانه و متعادل انجام شده است. دستگیره‌های در هم‌رنگ و هم‌سطح بدنه طراحی شده‌اند. ضریب درگ قابل تحسین این کراس‌اوور چینی 0.29 است و به نظر می‌رسد گامپرت کار خود را به خوبی انجام داده  و ایویز U5 ممکن است بهتر از سایر محصولات چینی در عمل ظاهر شود.


تولید ایویز U5 از نیمه دوم سال آینده شروع خواهد شد. این شرکت اعلام کرده که محصولات دیگری که بر اساس پلتفرم MAS توسعه یافته‌اند را معرفی خواهد کرد. این استارت‌آپ چینی از صادرات اتومبیل‌های خود به بازارهای دیگری حرفی به میان نیاورده است.

نظر دهید


در همین زمینه