شبکه‌های اجتماعی

وی ماکیاتو، کراس‌اوور لوکس گریت وال رونمایی شد
اتومبیل فارسی - وی ماکیاتو 2021

دومین خودرو از نسل جدید محصولات وی


تنها چهار سال پیش بود که گریت‌وال برند پریمیوم خود را با نام وِی (WEY) به بازار فرستاد و حالا شاهد این هستیم که نسل دوم خانواده محصولات وی در حال معرفی به بازار است. خودروهایی که فلسفه جدیدی را در نام‌گذاری دنبال می‌کنند و نام نوشیدنی‌هایی که با قهوه درست می‌شود را جایگزین حروف و اعدادی کرده که روح خاصی ندارند. اولین کراس‌اوور از نسل جدید محصولات این شرکت در ماه ژانویه با نام وی موکا رونمایی شد و حال نوبت به وی ماکیاتو رسیده که به عنوان جانشینی برای مدل جذاب و دوست داشتنی VV5 روانه بازار خواهد شد.


طراحی کلی خودرو با همان سیاق همیشگی وی انجام شده و حتی می‌توان گفت فرم چراغ‌ها از مدل مدرن موکا پیروی می‌کند. وی ماکیاتو نیز بر پایه پلتفرم ماژولار لیمو (LEMON) شکل گرفته و از دارای سیستم تعلیق مستقل در محور عقب است. المان‌های اصلی طراحی محصولات وی ماننده بالچه عقبی که وسط آن چراغ ترمز سوم جانمایی شده، در ماکیاتو نیز حفظ شده است. می‌توان وی ماکیاتو را با اندازه 4520، 1855 و 1665 میلی‌متر برای طول، عرض و ارتفاع، همکلاسی برای فولکس‌واگن تیگوان دانست. فاصله بین دو محور این خودرو به 2710 میلی‌متر می‌رسد و در آن از رینگ‌های 17 و 18 اینچی استفاده می‌شود.


نمای داخلی وی ماکیاتو و وی موکا نیز شباهت زیادی به هم دارد. یک نشانگر دیجیتالی باریک که فرم ذوزنقه‌ای دارد و اطالاعات لازم و همچنین مسیریاب را به صورت واقعیت افزوده با اندازه‌ای بزرگ‌تر نمایش می‌دهد.
یک نمایشگر بسیار بررگ که بالای داشبورد نصب شده و کنترل همه ادوات به وسیله آن صورت می‌گیرد. تعداد کمی کلید فیزیکی در کناره اهرم تعویض دنده ظریف و کریستالی این خودرو قرار دارد. فرمان دو شاخه چرمی به کلید‌های لمسی مجهز شده و گرافیک پیکسلی نوآورانه‌ای برای قطعه‌های تزیینی وی ماکیاتو طراحی شده است. از آپشن‌های وی ماکیاتو می‌توان به سانروف پانوراما و نمایشگری که جایگزین آینه وسط کابین شده که تصویر کامل از نمای عقب را به جای انعکاس آینه پیش روی راننده می‌گذارد، مانند چیزی که پیش از این در محصولت کادیلاک دیده بودیم. یک ویژگی جالب دیگر دوربین نظارت بر راننده است که در صورت خواب آلودگی راننده به آن هشدار می‌دهد.


وی ماکیاتو تنها با یک پیشرانه هیبریدی وارد بازار می‌شود. سیستم LEMON DHT می‌تواند هم به صورت سری و هم به صورتی موازی عمل کند. در سرعت‌های پایین (حدودا کم‌تر از 35 کیلومتر بر ساعت) فقط موتور الکتریکی اسن خودرو است که نیروی چرخ‌ها را تامین می‌کند و موتور درونسوز آن در حالت ژنراتور قرار می‌گیرد و در صورت نیاز برای شتاب‌گیری موتور درونسوز وارد مدار می‌شود و نیروی آن به چرخ‌ها انتقال می‌یابد.
وی ماکیاتو به ساده‌ترین نوع پیشرانه‌های هیبریدی مجهز شده است؛ بدون سیستم شارژ پلاگ این و تنها به صورت دیفرانسیل جلو. یک موتور بنزینی 1.5 لیتری با توان 102 اسب بخار زیر کاپوت آن قرار گرفته و موتور الکتریکی DHT100 آن 136 اسب بخار و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ مجموع توان این دو موتور به 192 اسب بخار می‌رسد. باتری‌های لیتیوم یونی 1.7 کیلووات ساعتی آن نیز زیر صندلی‌های عقب آن قرار گرفته است. این سیستم اشتراک‌های زیادی با آنچه در هاوال چیتو استفاده شده، دارد.


احتمالا در آینده نسخه‌های قدرتمند‌تر با قابلیت شارژ بیرونی و یک موتور الکتریکی اضافی روی اکسل عقب برای وی ماکیاتو عرضه خواهد شد. با این حال نسخه اولیه این خودرو از اواخر بهار سال جاری وارد بازار چین خواهد شد و زمانی برای عرضه نمونه قدرتمند تر اعلام نشده است.

نظر دهید


در همین زمینه