شبکه‌های اجتماعی

کراس‌اوور مفهومی تویوتا bZ4X در شانگهای به نمایش درآمد
اتومبیل فارسی - مدل مفهومی تویوتا bZ4X

ورود تویوتا به کارزار الکتریکی‌ها

 

 

تویوتا در عرضه خودروهای هیبریدی عملکرد بسیار سریعی داشت و با ظهور هیبریدی‌ها به سرعت محصولات هیبرید خود را وارد بازار کرد و به نتایج چشمگیری هم دست یافت، اما به نسبت در مورد معرفی ورود به بازار خودروهای الکتریکی تاخیر داشت. حال تویوتا بازی الکتریکی‌ها را جدی گرفته و اولین مهره‌اش را رو می‌کند. این شما و این تویوتا bZ4X.


تویوتا bZ4X نخستین اتومبیلی است که بر پایه پلتفرم e-TNGA توسعه یافته است. این پلتفرم که با همکاری سوبارو شکل گرفته است، انعطاف بالایی دارد و برای گستره وسیعی از انواع خودروهای الکتریکی قابل استفاده خواهد بود. bZ کوتاه شده Beyond Zero، به معنای «فراتر از صفر»، است و پس از این برای نام‌گذاری خودروهای الکتریکی بعدی تویوتا نیز به کار خواهد رفت.


کراس‌اوور الکتریکی‌ای که قرار است توسط تویوتا و در سال آینده در بازار آمریکا عرضه شود را می‌توانیم به صورت یک پیش‌نمایش در قالب مفهومی bZ4X ببینیم. این اتومبیل در قد و قواره تویوتا RAV4 است که تصمیم منطقی‌ای نیز به نظر می‌رسد زیرا راوفور سال گذشته پرفروش‌ترین محصول تویوتا در آمریکا بود. تویوتا اعلام کرده است که 15 خودروی تمام‌الکتریکی در راه دارد و به دنبال این کراس‌اوور یک پیک‌آپ الکتریکی نیز سال‌های آتی درمعرفی خواهد کرد.


bZ4X در مقایسه با راوفور ارتفاع کمتری دارد و فاصله دو محورش بیشتر است. از طرفی ظاهر تند و تیزتری دارد. از بیرون با نمایی که از خودروهای الکتریکی انتظار داریم، چهره‌ای انگار که از آینده آمده‌ باشند، رو به رو می‌شویم. در داخل شرایط متفاوت است و کمتر قابل پیش‌بینی. فرمان این خودرو به طور غیر معمولی درشت است و از فرم‌ فرمان‌های سنتی پیروی نمی‌کند. مجموعه نمایش‌گر اطلاعات خودرو، با فاصله زیادی پشت فرمان قرار دارد. نمایش‌گر افقی بزرگی از کنسول میانی سر برآورده است که زیر آن دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع و دکمه‌ها و شیفتر گرد سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو به چشم می‌خورد.

 


تویوتا تا کنون داده‌های مربوط به ظرفیت باتری‌ها و میزان برد حرکتی bZ4X را منتشر نکرده اما می‌دانیم که در زمان عرضه باید مقابل کراس‌اوورهای الکتریکی دیگر چون ماستنگ Mach-E با 490 کیلومتر پیمایش با یک شارژ و تسلا مدل Y با قابلیت پیمایش 524 کیلومتر به رقابت بپردازد. با توجه به قیمت 39 هزار دلاری راوفور هیبریدی، قیمت در حدود 40 هزار دلار برای نسخه نهایی تویوتا bZ4X انتظار می‌رود.

 

نظر دهید


در همین زمینه