شبکه‌های اجتماعی

کیا استونیک چه ویژگی‌هایی دارد؟
Automobile Farsi - 2017 KIA Stonic

همه چیز درباره کراس‌اوور کوچک کیا

کیا استونیک، کراس اوور کوچک کیا در سال 2017 کراس‌اوور در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت رونمایی شد. کیا استونیک نام خود را از ترکیب دو واژه «Speedy» به معنای سریع و چابک و «Tonic» به معنای نیروبخش گرفته است. 

کیا استونیک در ژوئیه سال 2017 و درست به فاصله یک هفته از نمایش عمومی هیوندای کونا، رونمایی شد. همان سیاست همیشگی هیوندای‌–‌کیا که به ساخت مدل‌های همسان و موازی تاکید دارد، این بار برای کونا و استونیک جوان هم اتفاق افتاده است. کیا استونیک بر پایه پلتفرم GB گروه هیوندای کیا طراحی شده است که پیش از این کیا ریو (YB)، هیوندای کونا، هیوندای اکسنت (HC)، هیوندای i20، و هیوندای ونیو بر پایه آن ساخته شده بود.
استونیک در اندازه‌ای کوچک‌تر از کیا سورنتو و کیا اسپورتیج، و در کلاسی متفاوت با کیا نیرو قرار می‌گیرد. هرچند عده‌ای معتقدند کیا پیش‌تر با مدل سول حضور در این بخش از بازار را تجربه کرده است، اما می‌توان استونیک را شروعی دوباره و همه‌ پسندتر برای کیا دانست. در حقیقت کیا استونیک نسخه کراس‌اوور ریو هاچ‌بک است و در بازار چین با نام کیا KX1 شناخته می‌شود.
کیا استونیک به صورت موتور جلو، دیفرانسیل جلو طراحی شده و در سایت‌های کره جنوبی و چین کیا موتور مونتاژ می‌شود.

 

طراحی و افتخارات کیا استونیک
زمانی که کیا موتورز سر طراح ارشد آئودی را به استخدام خود درآورد، بسیاری از صاحب‌نظران و طراحان صنعتی گفتند که کیا به سمت جهانی شدن پیش می‌رود. اندکی نگذشت تا این‌ که مدل‌های جدید سراتو و اپتیما رونمایی شدند، زبان طراحی جدید کیا در روح کسالت بار محصولات قبلی دمیده شد و طرح پوزه ببر کیا برای نخستین بار خودنمایی کرد.
طراحی نسل نخست کیا استونیک نیز به وسیله پیتر شرایر انجام شده که افتخاراتی را برای کیا به همراه داشته است. کیا استونیک برنده جایزه طراحی محصول iF در دسته طراحی حمل و نقل و همچنین جایزه طراحی خودرو از موسسه رد دات در سال 2018 شده است.
با گذشت مدت زیادی از پیدایش این زبان طراحی، طرح تکامل یافته پوزه ببر در کیا استونیک و دیگر محصولات جدید کیا پابرجا است. چراغ‌های جلو با ظرافت خاصی در امتداد جلوپنجره قرار گرفته است و از گرافیکی ساده و اسپرت بهره می‌برد. جلوپنجره حالت مقعر به خود گرفته است. پروژکتور‌ها در یک قاب بزرگ مشکی قرار دارد و حالت تهاجمی و خشن به چهره استونیک بخشیده است.

 

مشخصات فنی کیا استونیک
کیا استونیک با چهار نوع پیشرانه عرضه می‌شود. یک پیشرانه 3 سیلندر کاپا2 توربو 1 لیتری (998 سی‌سی) T-GDI که از مدل پیکانتو گرفته شده است. این موتور 118 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. موتورهای 1.2 لیتری (1248 سی‌سی) از سری کاپا با توان 82 اسب بخار، 1.4 لیتری (1368 سی‌سی) با توان 100 اسب بخار و در نهایت 1.6 لیتری (1582 سی‌سی) Uline-CRDi دیزلی با توان 110 اسب‌بخار نیز برای کیا استونیک در دسترس است. جعبه‌دنده‌های 5 سرعته دستی و 7 سرعته DCT (دوکلاچه) برای استونیک در بازار جهانی قابل سفارش است.


طول، عرض و ارتفاع کیا استونیک به ترتیب 4140، 1760 و 1520 میلی‌متر است. فاصله بین دو محور آن نیز 2580 میلی‌متر است.
در سال 2017 موسسه یورو ان کپ، کیا استونیک را در دو سطح تجهیزاتی استاندارد و دارای تجهیزات ایمنی آزمایش می‌کند که به ترتیب امتیاز‌های 3 و 5 ستاره را از این موسسه دریافت می‌کنند.


امکانات کیا استونیک
درون کابین طرحی نوین و کاربردی دیده می‌شود که نتیجه سال‌ها تجربه کیا است. مانیتور چند منظوره اختصاصی، طراحی کاربر محور و فرمان اسپرت D شکل کابینی مدرن و جوان‌گرا را شکا داده‌اند. تزیينات هم رنگ با بدنه نیز در برخی قسمت‌های کابین دیده می‌شود که به جذابیت‌های آن افزوده است.
از آپشن‌هاو فن‌آوری‌های به کار رفته در کیا استونیک می‌توان به سیستم‌های ارتباطی اندروید اتو و اپل کار پلی، سیستم چندرسانه‌ای کامل همراه با نمایشگر 7 اینچی، دوربین عقب، «سرویس کانکشن کیا»، سیستم تشخیص نقطه کور، سیستم هشدار رانندگی، ترمز اضطراری اتوماتیک، سنسور حفظ حرکت بین خطوط، گرمکن صندلی‌ها، سیستم استارت استاپ و سقف شیشه‌ای اشاره داشت.
سرویس Tom Tom نیز از دیگر سامانه‌های هیجان انگیز کیا استونیک است که به روز‌رسانی سرویس‌های زنده آن تا 7 سال رایگان است. همچنین برنامه به روزرسانی نقشه‌های سیستم چند رسانه‌ای کیا استونیک که با همکاری شرکت ال‌جی تهیه شده ، تا 7 سال به صورت رایگان پشتیبانی می‌شود.

کیا این محصول جدید را با هفت سال یا 150000 کیلومتر گارانتی تعویض عرضه می‌کند که تعریف جدیدی از مشتری‌مداری را به خریداران ارائه کرده است. بهای تمام شده استونیک در بازار اروپا از 15000 پوند آغاز و برای مدل دیزلی با موتور 1.6 لیتری و امکانات بیش‌تر تا 23000 پوند نیز افزایش می‌یابد.

نظر دهید


در همین زمینه