شبکه‌های اجتماعی

گره کور بازار خودور باز می‌شود
اتومبیل فارسی - قیمت خودرو

با آزادسازی وادرات

 

آزادسازی واردات خودرو به کشور پس از چهار سال ممنوعیت، بی‌شک تاثیر مثبتی در بازار خودرو کشور خواهد داشت. از نظر کارشناسان ازسرگیری واردات خودرو در راستای تنظیم بازار، کاهش قیمت و بهبود کیفیت محصولات داخلی در شرایط کنونی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور باشد زیرا این گزینه علاوه‌ بر شکستن حباب قیمتی خودروهای خارجی باعث کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ خودروهای داخلی نیز خواهد شد.


ممنوعیت واردات خودرو پیامدهایی مانند افت کیفیت خودروهای داخلی، افزایش نارضایتی مشتریان و همچنین بحث انحصار در خودروسازی را به دنبال دارد در حالی که بازار آزاد خودرو باعث ایجاد رقابت و رشد شاخص‌های کیفی خودروسازان داخلی و کاهش قیمت‌‌ها خواهد شد.


بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اگرچه ازسرگیری واردات خودور به طور مستقیم منجر به کاهش قیمت خودورهای خارجی می‌شود، اما نمی‌توان تاثیر روانی این اتفاق را در بازار خودورهای داخلی و روند کاهشی قیمت این خودورها نادیده گرفت.


با آزاد شدن واردات خودرو می‌توان انتظار داشت در اندک زمانی قیمت خودروهای خارجی واقعی شده و این موضوع اثر روانی خوبی بر بازار بگذارد.


در سال ۱۳۹۷ واردات برخی کالاها و اقلام از جمله خودرو به کشور با ممنوعیت مواجه شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه داشت و پس از آن با هماهنگی دولت این مصوبه تمدید نشد.


این ممنوعیت شوک قیمتی منفی به بازار خودرو کشور وارد کرد و قیمت خودروهای داخلی به تبع خودروهای خارجی روند افزایشی به خود گرفت.


با توجه به تقاضای سالیانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی بازار خودرو و عرضه کمتر از یک میلیون دستگاه در سال‌های گذشته، تعادل بازار برهم خورد و بازار ملتهب تب افزایشی پیدا کرد به طوری که قیمت برخی خودورهای خارجی و حتی داخلی به سه تا چهار برابر نرخ واقعی این خودروها در بازارهای جهانی رسید.


اما حالا با رفع ممنوعیت واردات خودرو، کارشناسان اظهار امیدواری می‌کنند که با تزریق و ورادات خودرو به بازار از یک سو و افزایش تولید خودروسازان داخلی از سوی دیگر، با کاهش التهابات و آشفتگی بخش زیادی از تقاضای بازار خودرو پاسخ داده شده و با ایجاد تعادل و توازن در بازار قیمت‌ها روند کاهشی بگیرند.

 

کارشناسان درباره واردات خودرو چه می‌گویند؟

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: «اگر عرضه و تقاضای خودرو متعادل شود، به‌طور قطع روی قیمت اثر خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها به نظر مشتری نزدیک‌تر شود.»

 

در همین ارتباط مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در خصوص تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار گفت: «به نظر می‌رسد از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت ها باشیم چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند. با توجه به قیمت خودروهای وارداتی در آینده بازار خودروهای داخلی نیز به ثبات خواهد رسید.»

 

در این رابطه رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران معتقد است عملی شدن واردات خودرو به کشور گامی مثبت برای تنظیم بازار است که در مدت زمان کوتاهی به ریزش قیمت‌ها خواهد انجامید.


سعید موتمنی گفت: «همزمان با ورود نخستین سری خودروهای وارداتی به کشور که احتمالا از ۲ ماه آینده اتفاق بیفتد، قیمت‌ها شکسته خواهد شد. امروز خودروهای خارجی در کشور با سه برابر قیمت‌های جهانی معامله می‌شوند و این قیمت‌ها برای خودروهای کارکرده و دست‌دوم به مراتب بیشتر است. ورود خودروهای خارجی در ادامه به کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و داخلی خواهد انجامید.


امروز یا فردا شرایط واردات خودرو اعلام خواهد شد و اگر آن‌طور که وزیر صمت وعده کرده خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی وارد شود یا حتی واردات خودروهای کارکرده و دست‌دوم در مقطعی اجازه داده شود، بر قیمت‌ها و تنظیم بازار تاثیرگذار خواهد شد. ورود خودروها به کشور باید با تعرفه‌های پایین اتفاق بیفتد که در این صورت به نفع بازار و مصرف‌کنندگان خواهد بود.»

 

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گوید: «حتی برندهای خوش‌نام و معتبر جهان از جمله تویوتا، کیا، نیسان و غیره، خودروهای متنوع ارزان‌قیمت در بازه قیمتی ۱۲ تا ۲۰ هزار دلار دارند که قابلیت واردات دارند.»


وی در خصوص مطرح شدن واردات خودرو با تعرفه صفر از سوی برخی کارشناسان در مقطع فعلی، تصریح‌کرد: «حتی مطرح شدن این موضوع می‌تواند همین امروز قیمت‌ها را تا اندازه زیادی بشکند. کاهش تعرفه‌های گمرکی، هزینه‌های اسقاط خودرو، شماره‌گذاری و سایر هزینه‌های متفرقه، می‌تواند سیاست واردات خودرو برای تنظیم و تعادل بخشی به بازار را با موفقیت بیشتری همراه کند.


در چند سال گذشته میزان عرضه خودرو دست‌کم ۴۵ درصد کمتر از تقاضای بازار بود، همچنین مدیریت عرضه از سوی خودروسازان سبب شد تا افزایش شدید قیمت‌ها در بازار را شاهد باشیم، همچنین بررسی نرخ تورم و نرخ ارز از مرداد ۹۷ تاکنون نشان می‌دهد قیمت‌های کارخانه‌ای خودروها بیش از سطح تورم بالا رفته است.»


موتمنی تاکید کرد: «اگر امروز وضعیت واردات خودرو، نحوه و میزان واردات، قیمت خودروها، همچنین تعرفه‌های ورودی و هزینه‌های مترتب بر آن اعلام شود، می‌توان امیدوار بود نخستین خودرو تا دو ماه دیگر وارد بازار شود.»

 

 

نظر دهید


در همین زمینه