شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - واردات خودرو
زمان عرضه در هاله ای از ابهام

 

وزارت صمت وعده داده بود که تا پایان سال جاری ۱۰ درصد از خودروهای وارداتی را عرضه خواهد کرد با این حال امروز سوم اسفند ماه است و هنوز سازوکار فروش خودروهای خارجی مشخص نشده است.


سال ۹۷ بنا به محدودیت‌های ارزی تحمیل شده به کشور و طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ ممنوع اعلام شد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فاطمی امین وزیر صمت (سال گذشته) وعده داد که تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ واردات خودرو تعیین تکلیف و آئین نامه‌ای به این منظور تصویب خواهد شد.


در نهایت اوایل شهریور ماه آئین نامه واردات خودرو به تصویب هیأت دولت رسید و اعلام شد که یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است که این خودروها شامل خودروهای اقتصادی با دامنه قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو و خودروهای بین ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو می‌شود.


پس از نهایی شدن کارهای قانونی واردات، ۲۹ شرکت مجوز واردات گرفتند و طی یکی دو ماه گذشته نیز فیلم‌هایی از ورود تعداد محدودی خودروی خارجی به کشور منتشر شد.
در همین راستا نیز وزارت صمت اعلام کرد که طبق برنامه ریزی ها مقرر شده که «۲۰۰ هزار دستگاه خودرو طی شش ماه آینده وارد کشور شود که تا پایان امسال، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو و در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر وارد کشور می‌شود.»


خودروها ثبت سفارش شدند؛ عرضه چه زمانی است؟

طبق برنامه ریزی های وزارت صمت، در سال جاری، قرار بود حدود ۱۰ درصد از خودروهای وارداتی از هفته سوم دی‌ماه به‌صورت تحویل فوری (۳ ماهه) از طریق بورس کالا به فروش برسد؛ با این حال بورس مسئولیت ریسک فروش را برعهده نگرفت؛ مجید عشقی رئیس سازمان بورس در این ارتباط گفته بود که «ریسک‌های خاصی برای خودروهای وارداتی متصور هستیم و اگر در بورس فروخته شود و به موقع تحویل نشود مشکل ایجاد می‌شود.»


بر همین اساس نیز ۲۴ بهمن ماه، هیأت وزیران با اصلاح آئین نامه واردات خودرو، تصویب کرد که عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود» از بند ٢ این آئین‌نامه حذف شود. بنابراین خودروهای وارداتی در کنار بورس کالا از طرق دیگری نیز فروخته خواهند شد.


به گزارش مهر، با این حال امروز سوم اسفند ماه است و هنوز هیچ خبری در مورد نحوه عرضه خودروهای وارداتی منتشر نشده و پی گیری‌ها نیز حکایت از آن داشت که تاکنون از ۲۹ شرکت مجاز به واردات، ۱۴ شرکت اقدام به ثبت سفارش ۸۰ هزار دستگاه خودروی خارجی کرده اند و این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.


اخبار در مورد واردات خودرو به همین جا منتهی شده و اگرچه وزارت صمت تاکید کرده بود که قرار است با عرضه بیشتر خودرو، نسبت به متعادل سازی بازار و نزولی کردن قیمتها اقدام کند، اما هیچ اطلاعات دقیق و شفافی در مورد زمان و نحوه عرضه این خودروها به دست نیامده است.

 

نظر دهید


در همین زمینه