شبکه‌های اجتماعی

پیکان شناسنامه بین‌المللی گرفت
اتومبیل فارسی- شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی پیکان

از سوی رییس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه


شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی برای یک دستگاه پیکان ساخت ایران و همچنین یک دستگاه BMW در ایران برای نخستین‌بار از سوی رییس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه صادر شد.

 

اعطای شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی به پیکان همزمان با ۵۵ سالگی ساخت این خودرو در ایران صورت گرفت. این دستگاه پیکان که پس از دریافت تاییدیه فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی، این شناسنامه دریافت کرده ساخت ایران به سال ۱۳۴۹ بوده است.

 

تیدو برسترس، رییس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی که به همراه همسرش برای صدور این شناسنامه به ایران سفر کرده و در این مراسم حاضر بود، گفت: «مطلع شدم اولین خودرویی که برای دریافت این کارت (شناسنامه) انتخاب شده «پیکان» است که سال ۱۹۷۰ میلادی تولید شده است. این خودرو پایه صنعتی شدن کشور ایران است که باعث شد بسیاری از ایرانی‌ها به خودرو دسترسی پیدا کنند و ثبت آن بسیار مهم است.»

 

AutomobileFa peykan 1

 

وی افزود: «ماشین بعدی که این شناسنامه را گرفته یک مدل از BMW است که از سوی کارخانه BMW به عنوان خودرویی که حرفه‌ای بازسازی شده، تایید شده است که سطح توانمندی ایران را در این زمینه می‌رساند و جای تبریک به کلوپ BMW در ایران دارد که از سوی کارخانه، این خودرو به رسمیت شناخته شده است.»

 

AutomobileFa peykan 3

 

به گزارش ایسنا، با صدور شناسنامه بین‌المللی خودروهای تاریخی ID Card FIVA که تاییدی بر اصالت تاریخی این خودروها است، امکان تردد بین‌المللی و حضور در مسابقات رالی‌های بین‌المللی برای صاحبان این شناسنامه‌ها امکان‌پذیر خواهد شد و به نوعی این خودروها ثبت جهانی محسوب می‌شوند.

 

به گفته رییس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی FIVA این شناسنامه برای خودروهایی با عمر بالای ۳۰ سال که اصالت آن‌ها تایید شده، درحالی که همچنان امکان تحرک دارند، اما به عنوان خودروی روزمره استفاده نمی‌شوند و جزو میراث فرهنگی و محسوب می‌شوند، صادر می‌شود.

 

او همچنین گفت: «شناسنامه‌ای که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران برای خودروهای تاریخی صادر می‌کند، معتبر بوده و تأیید بین‌المللی را دارد.»

 

AutomobileFa peykan 4

 

علاوه‌بر پیکان و خودروی BMW، با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شش دستگاه دیگر از جمله فولکس واگن بیتل، رنج‌روور، BMW 2002, مرسدس یونیماگ، بنز اس‌ال‌سی ۴۵۰ و بنز ۱۹۰، پلاک تاریخی صادر شد.

 

AutomobileFa peykan 2

 

رییس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی همچنین در نشستی که پیش‌ از اعطای این شناسنامه با حضور صاحبان خودروهای تاریخی برگزار شد، گفت: «آنچه در دو روز سفرم به ایران شاهد بودم، احترام مردم و نهادهای دولتی به خودروهای تاریخی بود که امیدوارم صدور این شناسنامه بین‌المللی در این مسیر کمک کند.»

 

او یادآور شد که فیوا و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و همچنین انجمن وسایل نقلیه تاریخی در ایران مطابق با اهداف فیوا، صیانت خودروهای تاریخی را پیگیری می‌کنند تا این میراث برای نسل های آینده محفوظ بماند.

 

"برسترس " ایران را جزو هشتاد کشور عضو فیوا اعلام کرد که با توجه به قدمت تاریخی این کشور،‌ عضویت در فدراسیون جهانی خودروهای تاریخی دارای ارزش است.

 

او همچنین به همکاری این فدراسیون با یونسکو اشاره کرد و از آغاز همکاری‌های جدید با ایران برای صیانت و حفاظت از خودروهای تاریخی سخن گفت.

 

در ادامه، عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم اظهار کرد: «ما در گذشته آثاری را ثبت ملی و جهانی می‌کردیم و امروز با موقعیتی که از سوی فیوا ایجاد شده است، خودروهای تاریخی را ثبت می‌کنیم. براساس شاخص‌های این فدراسیون، اعتماد به کارشناسان ایران صورت گرفته که آن‌ها هم مطابق با شاخص‌های فیوا شناسنامه جهانی برای خودروهای تاریخی واجد شرایط صادر می‌کنند که به این ترتیب آن میراث متعلق به همه آحاد جهان است.»

 

او ادامه داد: «غیر از بحث تاریخی و میراث فرهنگی، خودرو در حوزه‌های مختلف گردشگری جایگاه ویژه‌ای دارد، از مسابقات رالی تا سافاری و کمپرها. ما در این سه حوزه برنامه داریم، بخشی را اعلام کرده‌ایم و باقی در موقعیت‌های مختلف انجام می‌شود.در حوزه کمپر و یا کاروان‌ها صحبت‌هایی با نیروی انتظامی شده تا مشکلات کمپرها برای تردد جاده‌ای حل شود.»

 

ضرغامی با اشاره به واکنش‌هایی که به سافاری شده است، اظهار کرد: «بعضی فکر می‌کنند سافاری یک فعالیت لاکچری است، اصلا اینطور نیست و بی‌خود گفته‌اند تا عامه و توده جوانان را از این برنامه‌های ورزشی لذت‌بخش دور نگه دارند، وگرنه با یک خودروی شاسی‌بلند مثل یک پاترول ساده با کمترین قیمت، آموزش می‌دهند. آنچه در کویرهای یزد دیدم با بلیت ۵۰ هزار تومانی می‌توان از سافاری لذت برد.»

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین گفت: «در حوزه گردشگری دولت دنبال این است که مسأله ویزا را برای کشورهای همسایه حل کند. امروز گزارش مفصلی از نشست ساری، پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ ارایه کردم، یکی از برنامه‌های ما با اکو برقراری گردشگری زمینی است. از وزارت خارجه تقاضا کردیم در کنار همه مساعدت‌ها، درباره ویزا مساعدت بیشتری داشته باشد.»

 

ضرغامی تاکید کرد: «تأمین امنیت و ایمنی در جاده‌ها و خطوط مرزی می‌تواند کمک کند تا سفر ارزان در بین کشورهای مجاور ایران برقرار شود و گردشگری ارزان در اختیار احاد بیشتری از مردم قرار گیرد.»

 

نظر دهید


در همین زمینه