شبکه‌های اجتماعی

آیا پژو ایران را ترک می‌کند؟

زوایای پنهان تعلیق سرمایه‌گذاری گروه PSA  در بازار ایران را بشناسیم

گروه پی‌اس‌ای با اعلام این خبر که برای پرهیز از تحریم‌های آمریکا، فعالیت‌اش را در ایران تعلیق می‌کند، بار دیگر بدعهدی خود را به ایرانی‌ها ثابت کرد و تیتر یک رسانه‌های خودرویی تبدیل شد. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود با خروج آمریکا از برجام تغییری در استراتژی خود برای حضور در ایران ایجاد نمی‌کند.
با این ادعای پژو برخی کارشناسان خودرو با این توجیه که خودروسازان فرانسوی سهمی از بازار آمریکا ندارند، وضعیت را برای ماندن این شرکت‌ها در ایران مساعد ارزیابی می‌کردند؛ اما سوال این جا است، چرا گروه خودروسازی PSA با این شرایط حاضر به ترک ایران شده است؟
این گروه خودروسازی فرانسوی در تلاش است پس چند دهه به بازار آمریکا بازگردد، زیرمجموعه پریمیوم این گروه با نام دی‌اس، در حال ایجاد تحول‌های اساسی در خط تولید و سبد محصولات‌اش است تا بتواند به بازار آمریکا نفوذ کند. با این حال مساله مهم‌تر که موجب شده پی‌اس‌ای بسیار ساده بازار آمریکا را به ایران ترجیح دهد، زیرمجموعه جدید این گروه است. سال گذشته گروه پی‌اس‌ای مالکیت برند اوپل را به دست آورد. اوپل از سال 1929 تا سال 2017 در مالکیت شرکت آمریکایی جنرال موتورز قرار داشت. هر چند اکنون پی‌اس‌ای می‌تواند خودروهای با مارک اوپل را در هر نقطه ازدنیا به فروش برساند، اما خودروهایی که به واسطه جنرال موتور توسعه یافته است به دلیل این که در آمریکا با نشان بیوک فروخته می‌شود، تنها در اروپا اجازه عرضه دارد. البته پی‌اس‌ای فرصت را از دست نداده و به سرعت در حال توسعه خودروهای اوپل بر اساس پلت‌فرم‌هایی است که در این گروه توسعه یافته تا هر چه سریع‌تر کار خود را با برند اوپل در بازار آمریکا آغاز کند. نخستین محصول این اوپل با مالکیت پژو نیز کراساوور کراس‌لند است.
این شرکت همچنین گفته است "با حمایت دولت فرانسه" با مقام‌های ایالات متحده در تماس است تا امکان گرفتن معافیت از دولت آمریکا درباره این تحریم‌ها را بررسی کنند.
با اعلام آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و شرکای اقتصادی آن، در چند هفته گذشته، افزون بر پی‌اس‌ای، چند شرکت‌ اروپایی دیگر نیز اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های خود را در ایران تعلیق می‌کنند تا مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند. ارزش قراردادهای پی‌اس‌ای در ایران به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد، با این حال این گروه اقتصادی با اعلام این که تنها یک درصد از سود کلی آن‌ها از فعالیت‌شان در ایران بوده، لطمه مالی قابل توجه‌ای را تجربه نخواهد کرد.

 

AutomobileFa Peugeot 1

آیا راهی برای ادامه حضور پژو و سیتروئن در ایران وجود دارد؟
شاید. پیش از ورود دوباره پی‌اس‌ای به ایران، غول‌های خودروسازی ایران دو قرارداد هوشمندانه را امضا کردند. نخست قرارداد گروه صنعتی ایران‌خودرو با خودروسازی دانگ‌فنگ چین است. دانگ‌فنگ شریک تجاری پژو در چین است و پیش از امضای قرارداد پژو با ایران‌خودرو تا آستانه خرید این غول خودروسازی فرانسه پیش رفته بود. اکنون نیز برخی محصولات دانگ‌فنگ با پژو دارای اشتراک‌های فنی است. مونتاژ خودروهای دانگ‌فنگ در ایران‌خودرو، این رابطه را سه جانبه کرده و می‌توان امیدوار بود دانگ‌فنگ به عنوان ناجی در این میان ظاهر شود.
در سوی دیگر نیز سایپا وضعیتی مشابه را به شرکت چانگان چین دارد. چانگان تولید کننده محصولات سیتروئن و دی‌اس در چین است و از سویی محصولات این شرکت و سیتروئن در یک سایت مشترک در کاشان مونتاژ می‌شود. با این حال شنیده‌ها حکایت از این دارند که چندان نمی‌توان به میانجی‌گری چانگان امید بست. چانگان در چین با شرکت فورد آمریکا نیز همکاری دارد و این مساله موجب شده پیش از تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها در ایران، چانگان از بازار ایران دست بکشد.

نظر دهید


در همین زمینه