شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - بستیون T77
امید واهی برای واردات خودروهای اقتصادی

 بازار خودرو همیشه دستخوش تغییرات گسترده‌ای است و مورد توجه بسیاری از افراد فعال در صنعت خودرو است. در هفته‌های اخیر در برخی از روزها شاهد ریزش چند ۱۰ میلیونی در برخی خودروهای داخلی بودیم که برخی این اتفاق را به خبرهای واردات خودرو ارتباط دادند.

 

اثر درگیری‌های منطقه‌ای بر بازار خودرو
مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو گفت: « از زمانیکه در منطقه درگیری نظامی بین کشورهای اسرائیل و فلسطین اتفاق افتاد، جهش قیمتی در بازار دلار تا حدود ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان را تجربه کردیم. در این پروسه زمانی خودروهای وارداتی دچار افزایش قیمت شدند ولی در ادامه وقتی دلار دوباره به کانال ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، به همان میزان کاهش قیمت را تجربه نکردند. »

وی افزود: « در حال حاضر چیزی که از روند بازار مشاهده می‌کنیم چه در بازار داخلی و چه در بازار خودروهای وارداتی این است که با کاهش قیمت قابل توجه‌ای روبرو نیستیم اما با توجه به ریزش قیمتی که از دلار ۵۳ هزار تومان به دلار ۵۱ هزار تومان اتفاق افتاد با اصلاح قیمتی محدود در زمینه خودرو روبرو بودیم.»

 

شورای رقابت به قیمت‌گذاری دستوری رای داد
این کارشناس بازار خودرو خاطرنشان کرد: «افزایش قیمت‌های مقطعی سیاست جدید شورای رقابت است. جلسه شورای رقابت در چند شب گذشته برگزار شد نیز در نوع خود جالب است، به این دلیل که شورای رقابت درون خود شورا بررسی کرد که آیا قیمت‌گذاری دستوری ادامه یابد یا خیر و به این نتیجه رسیدند که باید ادامه دهند. در صورتیکه این موضوع باید در مجلس تصمیم گیری می‌شد و عملا مجلس شانه خالی کرد و به شورای رقابت این موضوع را واگذاری کرد.»

فرزانه در ادامه گفت: «دولت در ابتدا وعده داده بود تا خرداد ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود و تا الان می‌بینم که طبق آمار حدود ۱۲۰۰ دستگاه خودرو بیشتر وارد نشده است. آمارهایی که به کلام گفته می‌شود کاملا متفاوت است نسبت به خودروهایی که در کف خیابان مشاهده می‌کنیم.»

 

آمار واردات خودرو تاثیرگذار نیست
کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: «خودروهای وارداتی تاثیر عمیق خود را زمانی می‌تواند در بازار بگذارد که این واردات دراز مدت و آمار این خودروهای وارداتی قابل توجه باشد. در مورد خودروهای وارداتی تا به امروز تنها چیزی که عایدمان شده است فروختن امید بوده است و یا فقط تلاش به خبر درمانی داشته اند. در هفته گذشته علی آبادی وزیر صمت ادعا کرد که تا پایان سال ۶۰ هزار خودرو وارداتی خواهیم داشت یعنی باید ماهانه ۱۰ هزار خودرو وارداتی تحویل داده شود، که به نظر بنده عملا امکان ناپذیر است. در شرایطی که کشور در این حد تحریم نداشت، هزینه‌های حمل و نقل تا این حد بالا نبود و خودروهای خارجی در مبدا یعنی کشورهایی که خریده می‌شد تا این حد افزایش قیمت نداشت و همچنین شرایط ارزی بهتری در کشور حاکم بود، باز هم میزان آمار واردات خودرو به این حد نرسید.»

فرزانه ادامه داد: «اخبار واردات خودرو به نظر می‌رسد که پیش خور شده است یعنی عملا مثل اخبار برجام خاصیت خود را از دست داده است و تا فقط در یک دوره تاثیر خود را بر بازار داشت و در شرایط کنونی شاهد هستیم که درگیر واکنش‌ها به شدت سابق نیست. در مجلس هم برخی از آقایان نماینده‌ها واقعیت پشت پرده واردات خودرو را می‌دانند ولی عملا یک امید واهی در مردم مصرف کننده به وجود آوردند و تاکید زیادی هم بر تاثیر آن دارند.»

 

قیمت خودروهای وارداتی علی الحساب است
وی در ادامه تاکید کرد: «قیمت خودروهای وارداتی این چند هفته اخیر، فعلا علی الحساب اعلام شده است و باید در نظر بگیریم که همیشه بازار حدود نزدیک ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت روی این ارقام می‌گذارد. همچنین ۳۱ هزار نفری که همچنان در سامانه ماندند و حدود ۶۰۰ میلیون سرمایه خود را نگه داشتند، همه این افراد سود خودشان را قطعا لحاظ خواهند کرد. بنابراین آنچه که گفته می‌شد در مورد واردات خودروهای اقتصادی برای قشر پایین، عملا رخ نخواهد داد. اول اینکه تعرفه عملا این اجازه را نخواهد داد و در ثانی تورم و هزینه‌های حمل و نقل هم اثر خود را دارند.»

کارشناس بازار خودرو در پایان گفت: «از طرفی وقتی صحبت از واردات محدود می‌کنیم، هر کالایی این تصمیم گیری را داشته باشد در نهایت با گرانی قیمت روبرو خواهد شد. عملا خودروهای وارداتی که بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار خریداری می‌شدند با شرایط حال حاضر و با تعرفه ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار در بازار قیمت‌گذاری خواهد شد.»

 

نظر دهید


در همین زمینه