شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لاماری ایما آرین موتور

با نزدیک شدن به زمان تحویل خودروهای ثبت نام شده


با نزدیک شن به زمان تحویل محصول جدید لاماری ایما توسط شرکت آرین پارس موتور، قیمت این کراس‌اوور در بازار آزاد نیز مشخص شد.


بررسی‌های میدانی خبرنگار اتومبیل فارسی نشان می‌دهد که در حال حاضر لاماری ایما در رنگ سفید با قیمت یک میلیارد و 640 میلیون تومان و در رنگ مشکی با قیمت یک میلیارد و 660 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این در حالی است که روز گذشته قیمت‌های اعلامی هر دو رنگ لاماری ایما 10 تا 15 میلیون تومان ارزان‌تر بود.


شرکت آرین پارس موتور در آخرین اعلام رسمی خود قیمت لاماری ایما را در دو نسخه سفید و مشکی یک میلیارد و 70 میلیون تومان اعلام کرده بود و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قیمت این محصول در بازار حدود 600 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه‌ای تعیین شده است. علاوه بر این پیگیری‌های اتومبیل فارسی از شرکت آرین پارس موتور نشان می‌دهد که تنها دعوت‌نامه‌های مربوط به تحویل لاماری ایما صادر شده و هنوز هیچ خودرویی تحویل مشتریان نشده است. اولین سری از خودروهای لاماری ایما که حدود 200 تا 300 دستگاه خواهد بود حدود یک تا دو هفته آینده تحویل خریداران داده خواهد شد.


بر این اساس ادعای وجود و حضور خودرو برای قولنامه و فروش که توسط برخی از نمایشگاه‌داران بیان شده از اساس کذب است و احتمالا این نمایشگاه‌ها تحویل خودرو را به زمان تحویل خودروهای ثبت‌نام شده توسط آرین پارس موتور موکول خواهند کرد و با بهانه‌هایی نظیر انتقال خودرو از شهرستان و... با تاخیر چند روزه از روز قولنامه، لاماری ایما را تحویل مشتری خواهند داد.


البته انتظار می‌رود که با افزایش تحویل خودروهای ثبت نام شده، حباب قیمتی لاماری ایما در بازار نیز ترکیده و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد آن کاهش یابد. وجود چنین حباب قیمتی و حاشیه سودی به طور حتم جذابیت بسیار زیادی را برای دلالان ایجاد خواهد کرد و بدون شک بسیاری از خودروهای ثبت نام شده نیز توسط دلالان و سوداگران بازار خودرو خریداری شده و اصطلاحا از درب کارخانه به دست مصرف کننده نهایی و حقیقی نرسیده است.


اگرچه قرعه‌کشی فروش خودرو به عنوان راه حلی برای کنترل دلالان در بازار خودرو و رساندن خودرو به دست مصرف کننده نهایی تعبیه شده بود، اما همان طور که مشاهده می‌شود این ساز و کار نیز نتوانسته است آن طور که باید خودرو را به دست مصرف کننده نهایی رسانده و از بروز سوداگری و دلالی در بازار جلوگیری کند. عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو و عدم عرضه خودرو به تعداد کافی در بازار مساله‌ای است که اگر حل و فصل نشود، روند فعلی در بازار خودرو ادامه خواهد داشت.

 

نظر دهید


در همین زمینه