شبکه‌های اجتماعی

با پول پراید یا پژو، در خارج از ایران چه خودرویی می‌توان خرید؟
اتومبیل فارسی - قیمت خودروهای تولید داخل در بازار

خودرو، کالایی سرمایه‌ای در بازار ایران

متاسفانه در سال‌های اخیر، اتومبیل در بازار کشورمان به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. زیرا با گذشت زمان، افزایش نرخ ارز و تورم شدید، قیمت خودرو نیز به شدت بالا می‌رود و این افزایش قیمت روی بازار خودروهای دست دوم نیز تاثیر چشم‌گیری می‌گذارد به طوری که با افزایش قیمت‌ها، مالک خودرو می‌تواند اتومبیل خود را پس از مدتی استفاده چند برابر قیمت خریداری شده به فروش برساند. این درحالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته خودرو کالایی کاملا مصرفی است و بنابراین خودروهای دست دوم با افت قیمت بسیار بالایی مواجه هستند. 

 

به گزارش پایگاه خبری اتومبیل فارسی به نقل از خودروبانک، در حال حاضر در خانواده پراید، سایپا 131 در بازار آزاد قیمتی بیش از 90 میلیون تومان، سایپا 111  قیمتی بیش از 100 میلیون تومان دارد. با این قیمت می‌توان در بازار بسیاری از کشورهای خارجی خودروهای دست دومی را پیدا کرد که نمونه آن در کشورمان قیمت‌های چند صد میلیون تومانی و یا حتی میلیاردی دارند. به عنوان مثال مدل‌های 2007 تا 2008  مرسدس بنز کلاس CLS و یا ب‌ام‌و 320 در بازارهای خارجی با قیمتی کم‌تر از 5000 دلار به فروش می رسد. با نگاهی به سایت‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو در کشورهای خارجی، می‌توان مدل‌های 2008 ب‌ام‌و 320 را به قیمت 75 میلیون و مرسدس بنز CLS مدل 2007 با کارکرد 138 هزار کیلومتری را به قیمت 84 میلیون تومان خریداری کرد.

در خودروهای مدل بالاتر نیز می‌توان به میتسوبیشی لنسر 2015 با قیمت 88 میلیون تومان، رنو فلوئنس 2015 با قیمت 66 میلیون تومان و کیا سراتو 2012 با قیمت 53 میلیون تومان اشاره کرد. 


در شرایط فعلی بازار، پژو 206 تیپ 5 قیمتی کم‌تر 10 هزار دلار دارد، درحالی که با همین قیمت می‌توان در بازارهای خارج کشور یک دستگاه پورشه کاین مدل 2008 خریدار کرد. با پول یک دستگاه پژو پارس اتوماتیک که در حال حاضر قیمتی حدود 300 میلیون تومان در بازار دارد، می‌توان ب‌ام‌و 328i کارکرده مدل 2014 خرید که در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی به قیمت 12 هزار دلار آگهی شده است، این درحالی است که این خودرو قیمت‌های میلیاردی در بازار کشور دارد.

حال اگر ایکو دنا پلاس توربوشارژ دنده‌ای را به عنوان یک خودروی لوکس تولید داخل در نظر بگیریم، در بازار فعلی کشور قیمتی بیش از 350 میلیون تومان دارد که با همین قیمت می‌توان در بازارهای خارجی خودروی صفر کیلومتر هم خریداری کرد. به عنوان مثال نیسان ورسا که به عنوان یک خودروی اقتصادی در بازار فروخته می شود و قطعا ایمنی بالاتر و امکانات بیشتری نسبت به خودروی دنا پلاس در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد.


در حال حاضر بسیاری از خودروهای باکیفیت وارداتی اروپایی و آسیایی قیمت‌های چند میلیاردی در بازار ایران دارند و اگر هم بخواهید نسخه‌های کارکرده آن را خریداری کنید، باز هم نیاز به صرف هزینه میلیاردی خواهید داشت. به عنوان مثال کیا سورنتو در بازار کشور با قیمتی بیش از 2 میلیارد تومان فروخته می شود که اگر همین پول را تبدیل به دلار کنید، می‌توان به جای یک دستگاه کیا سورنتو، دو دستگاه کیا سورنتو نسل جدید را خریداری کرد.

هیوندای آزرا مثالی دیگر است که در بازار کشور مدل‌های صفر کیلومتر آن با قیمت کمتر از 2 میلیارد و 300 میلیون تومان فروخته می‌شود، درحالی که با همین بودجه می‌توان در کشورهای خارجی دو دستگاه هیوندای آزرا صفر کیلومتر را خریداری کرد.

با پول یک دستگاه مرسدس بنز E200 می‌توان علاوه بر یک دستگاه مرسدس بنز E کلاس، یک نسخه اسپرت از مرسدس بنز AMG GT هم خریداری کرد و یا با پول ب‌ام‌و سری 7 که با قیمتی نزدیک به 6 میلیارد تومان در بازار کشور فروخته می‌شود، می توان دو دستگاه شاسی بلند لوکس ب‌ام‌و  X7 را در کنار یک ب‌ام‌و X3 خریداری کرد!

 

نظر دهید


در همین زمینه