شبکه‌های اجتماعی

کارخانه کیان تایر تعطیل شد
اتومبیل فارسی - تایر خودرو

از بی.اف.گودریچ تا کیان تایر

 

کارخانه تایرسازی کیان‌تایر به دلیل خصوصی‌سازی نادرست دهه ۷۰ تعطیل شد و همه کارگران آن بیکار شدند.

 

کارخانه کیان تایر که در منطقه چهاردانگه استان تهران واقع شده، در دهه ۷۰ به بخش خصوصی واگذار شد، اما همان زمان هم به نظر می‌آمد که خریدار به طمع اراضی ارزشمند این مجموعه -که در محدوده شهری واقع شده بود- آن را در اختیار گرفته باشد.

 

کارخانه لاستیک سازی کیان تایر که به نوعی بزرگترین تولیدکننده تایرهای معدنی و دامپتراک کشور محسوب می‌شد و تایرهای خودروهای نظامی و با اندازه‌های بزرگ و خاص نیز تولید می‌کرد، به دلیل بلاتکلیفی مالکیت کارخانه و مشکلات مالی و مواد اولیه، از چند روز پیش تعطیل و درب کارخانه روی کارگران بسته شده تا حدود یک‌هزار و ۲۰۰ خانواده با معضل بیکاری مواجه شوند.

 

در این زمینه یک مقام آگاه گفت:‌ «کارخانه کیان تایر که در منطقه چهاردانگه استان تهران واقع شده، در دهه ۷۰ به بخش خصوصی واگذار شد، اما همان زمان هم به نظر می‌آمد که خریدار به طمع اراضی ارزشمند این مجموعه -که در محدوده شهری واقع شده بود- آن را در اختیار گرفته باشد.»

 

وی بیان‌داشت: «این شرکت که تولیدکننده تایرهای مورد نیاز بخش معدن محسوب می‌شود، به تولید سایر تایرهای کشاورزی و سواری، تایر خودروهای نظامی و حتی تایرهای با اندازه‌های بزرگ و خاص مشهور بود، اما هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری خاصی در آن انجام نشد.»

 

این مقام تصریح‌کرد: «به دلیل عدم بازپرداخت بدهی تسهیلات بانکی از جمله به بانک سپه و بانک کشاورزی، این کارخانه از مالک خصوصی آن خلع ید شده بود و از چند سال پیش با مدیریت دولتی اداره می‌شد و حتی شنیده شده که مالک خصوصی آن در بازداشت به سر می‌برد.»

 

وی یادآور شد: «‌ظرفیت اسمی این شرکت سالیانه ۱۵ هزار تن است و تا همین بهمن‌ماه پارسال هرچند به صورت محدود، تولید می‌کرد و فعال بود.»

 

به گزارش ایرنا، شنیده شده در روزهای گذشته کارگران این مجموعه تجمعاتی داشته اند و مطالبه اصلی آنان تعیین تکلیف مالکیت مجموعه و بازگشت آن به دولت است.

 

سرنوشت بلاتکلیف ۹۴۰ کارگر کیان تایر

مسئول کانون شوراهای جنوب غرب استان تهران گفت: «کیان تایر حدود ۹۴۰ کارگر دارد که سر رسید قرارداد ۷۰۰ نفر به اتمام رسیده و کارخانه فعلاً تصمیمی به تمدید قرارداد آنها ندارد.»


کارخانه لاستیک سازی کیان تایر به تولید تایرهای معدنی و دامپتراک کشور می پرداخت و تایرهای خاص و با اندازه‌های بزرگ و خاص را تولید می کرد اما چند سالی است به دلیل مشکلات مالی و مواد اولیه این واحد تولیدی با مشکلات زیادی روبه رو شده است و همین امر عاملی شده تا روند واگذاری این کارخانه انجام و به هیأت تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضاییه واگذار شود.

 

اما واگذاری این واحدتولیدی طی یک سال و نیم هم نتوانست مشکلات مالی آن را برطرف کند و متأسفانه در 21 فروردین ماه به دلیل تأمین نقدینگی و مواد اولیه تصمیم به تعطیلی این واحد تولیدی گرفته شد.

 

علیرضا فتحی مسئول کانون شوراهای جنوب غرب استان تهران در همین ارتباط می گوید: «کیان تایر حدود 940 کارگر دارد که سر رسید قرارداد 700 نفر به اتمام رسیده و کارخانه فعلاً تصمیمی به تمدید قرارداد آنها ندارد.»

 

وی ضمن تشریح مشکلات بخش کارگری شهرستان از رییس قوه قضائیه درخواست کرد تا رسیدگی به مشکلات کیان تایر را مورد توجه ویژه قرار دهد.

 

فتحی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی سرنوشت کیان‌تایر نیز مانند شرکت هپکو اراک و یا هفت تپه شده است، افزود: «خصوصی سازی های غیرمنطقی این واحد تولیدی را به سرنوشت بدی گرفتار کرده است.»

 

به گزارش تسنیم، در سال 1354 شرکت بی.اف.گودریچ با واگذاری سهام به صورت خصوصی در آمد و نام آن در دیماه 1355 به شرکت تولیدی کیان تایر تغییر پیدا کرد. بعد از انقلاب اسلامی کارخانه تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و به فعالیت تولیدی خود ادامه داد.


در سال 1382 از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد اما به دلیل نحوه عملکرد کارفرمای خصوصی از همان ابتدای واگذاری با مشکلات جدی مواجه شد که در نهایت در سال 87 از سوی وزارت صنایع وقت مسئولیت اداره کارخانه از کارفرمای جدید سلب و به هیات حمایت از صنایع واگذار شد.

 

بعد از آن به دلیل بروز مشکلاتی کارخانه به مدت 10 ماه تعطیل شد و مدیر عامل وقت کیان تایر در خرداد 1388 اعلام کرد: «کارخانه کیان تایر به دلیل مشکلات اقتصادی به مدت ده ماه تعطیل شده بود که امروز به همت وزارت صنایع و معادن مجدد راه‌اندازی شد. در آذر ماه 99 بود که حکم ورشکستگی کارخانه صادر و کارخانه زیر نظر هیات ورشکستگی قوه قضاییه قرار گرفت.»

 

نظر دهید


در همین زمینه