شبکه‌های اجتماعی

فوری | تحریم‌های شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی لغو شد
اتومبیل فارسی - خط تولید پژو 206 در ایران

از وين، محل مذاكرات احیای برجام

 

بر اساس اخبار به دست آمده از وین، وزارت خزانه داری امریکا به عنوان اولین اقدام در راستی آزمایی رفع تحریم‌ها، تحریم‌های شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی ایرانی را به طور کامل لغو کرد.


به گزارش اختصاصی پایگاه خبری اتومبیل فارسی، این تحریم‌ها موجب شده بود از سال 1397 تمامی شرکای اروپایی و آسیایی خودروسازان ایرانی، بازار ایران را ترک کرده و مشکلات متعددی برای شرکا ایرانی خود ایجاد کنند. برای نمونه رنو به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای صنعت خودروی ایران، با اعمال این تحریم‌ها به طور کامل از بازار ایران خارج شد و حتی حاضر به اجرای تعهدات قبلی خود نشده بود. چالش‌های این خروج از بازار ایران به اندازه‌ای گسترده بود که پارس خودرو هنوز با آن دست و پنجه نرم می‌کند. این چالش‌ها به دنبال ایجاد تعهد به مشتری‌ها برای محصولات خانواده رنو ساندرو و بد عهدی رنو در ارسال قطعه‌های CKD این محصول ایجاد شده است. هنوز بسیاری از مشتری‌های این خودروها حاضر به انتخاب طرح‌های تبدیلی ارائه شده از سوی سایپا نشده‌اند و در انتظار بازگشت رنو هستند، حال آنکه با بازگشت رنو نیز دیگر امکان شماره گذاری این خودروها وجود ندارد.

 

در سوی دیگر گروه PSA است که حالا در اتحادی عظیم با گروه FCA، اتحاد استلانتیس را شکل داده‌اند. گروه PSA نیز با جوینت‌ونچر برای پژو و سیتروئن وارد بازار ایران شد. این دو خودروساز فرانسوی نیز با بازگشت تحریم‌ها به سرعت بازار ایران را ترک کردند، اما به اندازه رنو چالش ایجاد نکردند.

 

بسیاری از خودروسازان بخش خصوصی نیز پیش از این تحریم‌های یا مانند هیوندای و فولکس‌واگن تولید خودروهای جدید را آغاز کرده بودند یا مانند میتسوبیشی و بورگوارد در حال آماده‌سازی خطوط تولید خود در ایران بودند، اما بسیاری از خودروسازان کوچک نیز مانند پارس‌خودرو، با مشتری‌هایی مواجه بودند که به پیش خرید خودرو اقدام کرده بودند، اما با وجود تحریم‌ها امکان تامین CKD و تولید خودرو را نداشتند. کارمانیا، صنایع خودروسازی آذربایجان و ریگان خودرو، برخی از این خودروسازها هستند که پس از گذشت بیش از سه سال کماکان خودروی فروخته شده را به مشتریان خود تحویل نداده‌اند.

 

حال باید دید با لغو تحریم‌های صنعت خودروسازی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، واکنش شرکت‌های ایرانی و شرکای خارجی آن‌ها چه خواهد بود. انتظار می‌رود این بار شرکت‌های ایرانی رویه‌ای متفاوت را برای شراکت و حضور در بازار خودروی ایران در پیش بگیرند.

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه