شبکه‌های اجتماعی

جهش در کیفیت، ایمنی و قوای محرکه محصولات سایپا با عرضه شاهین
اتومبیل فارسی - سایپا شاهین

 برنامه‌ریزی سایپا برای ارتقا کیفیت شاهین

 

شاهین، نخستین سدان بر پایه پلت‌فرم SP100 است که به گفته سایپا با 92 درصد داخلی سازی راهی بازار شده است. شاهین را باید یکی از محصولات تازه بازار دانست که در بخش ایمنی، کیفیت ساخت و همچنین قوای محرکه تغییر قابل توجهی را در محصولات سایپا رقم زده است.


یکی از دستاوردهای پروژه موتور شاهین، ساخت نمونه تمام قطعات توسط تامین‌کنندگان داخلی بود که این امر برای بار نخست در تاریخ صنعت خودرو کشور محقق شد. قطعات این موتور، آزمون استاندارد عملکرد مطلوب پیشرانه را با موفقیت به اتمام رساندند و در نهایت این موتور با تکیه بر توان علمی کارشناسان معاونت تحقیق و توسعه مگاموتور به مرحله تولید رسید. پیشرانه به کار رفته در سایپا شاهین که با کد M15TC شناخته می‌شود نسخه اصلاح‌شده و ارتقایافته موتور M15 با کمک فناوری توربوشارژ است و کوئل‌های متفاوتی نسبت به نسخه‌های به‌کاررفته در خودروهای پیشین سایپا دارد که درمجموع تنفس این موتور هشت‌سوپاپه را در دورهای بالاتر تسهیل می‌کند.


طراحی قطعات و سیستم‌های اصلی موتور M15TC که بخشی از آن شامل مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، پمپ آب و پمپ روغن، کاتالیست متناسب با سطح استاندارد آلایندگی یورو5 و مجموعه میل‌لنگ بوده، توسط سایپا انجام شده است. تمامی این قطعات و سیستم‌های اصلی موتور، جدید و متناسب با شرایط خودرو شاهین طراحی شده است.


عملیات توسعه احتراقی این موتور با هدف دستیابی به حداکثر گشتاور 178 نیوتن‌متر از دور 1750 تا 4250 و بیشینه توان 110 اسب‌بخار در دور 5000 اجرا شد و در ادامه برای انجام آزمون‌های عملکردی و تست‌هایی همچون کالیبراسیون، ABS،‌AIRBAG و خنک‌کاری روی نمونه‌های اولیه خودرو شاهین قرار گرفت. سیستم انتقال قدرتی که برای آن در نظر گرفته شد نیز 5F18 بود. این جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی که مکانیزم کابلی را با قالبی متفاوت به همراه دارد، از فناوری ساخت بالاتری نسبت‌به سایر رقبای هم‌قیمت خود برخوردار بوده و ساختار تعویض دنده جدید در آن رعایت شده است.


اما در بخش ایمنی، لازم به ذکر است که در بحث عملکرد کیسه‌های ایمنی هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ اولین تست مربوط به عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا است و به ‌صورت آزمایشی تنها در بخش یونیت‌ها انجام می‌شود. این تست معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف است. اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشونده روی خودرو و در حال تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود.

 

با توجه به این‌که تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده بود، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه‌رو مورد سنجش قرار گرفت. در این تست‌ها ستون‌های A سایپا شاهین تقریبا بدون تغییر باقی‌ مانده است. البته این تست به منظور بررسی میزان ایمنی سایپا شاهین در تصادفات انجام نشده و به نوعی این یک تست تصادف نیست اما در عمل با توجه به سرعت برخورد سایپا شاهین با مانع صلب، می‌توان این ویدیو را معیاری مناسب برای سنجش ایمنی سایپا شاهین دانست.

 

با توجه به این که تست با سرعت ۵۶ کیلومتر و برخورد کامل از روبرو با مانع صلب انجام شده، خودرو پس از برخورد از مسیر تصادف منحرف نشده و توانسته تغییر جزئی جایگاه خود را در مسیر حفظ کند. در این تست رینگ‌های خودرو سالم مانده و شاسی و سایر متعلقات جلوی خودرو نیروی حاصل از برخورد را به خوبی جذب می‌کند. سلامت ستونA ، ورق سقف، شیشه جلو، درهای جلو و رکاب، نشان دهنده جذب کامل نیرو و در کنار آن عملکرد به موقع کیسه‌های هوای ایمنی است.



گروه خودروسازی سایپا که از پایان سال ۱۳۹۹ عرضه شاهین دنده‌ای را آغاز کرده تا امروز بیش‌ترین و بالاترین سطح گارانتی را در میان خودروهای ملی جدید به مشتریان خود اعطا کرده است. بررسی مدت‌زمان و نحوه پوشش گارانتی نشان می‌دهد که این سدان ملی، ضمانت طولانی‌تری را برای بخش قوای محرکه نسبت به رقبای همکلاس خود دارد. شاهین با وجود این‌که به‌عنوان یک سدان توربوشارژ شناخته می‌شود، دارای گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری است و نسبت به رقبا ۲۰ هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیش‌تری دارد.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه