شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - موتور ایکوتارا

دلیل موفقیت و محبوبیت تارا در بازار چیست؟


ایکو تارا آخرین محصول کاملا جدید گروه صنعتی ایران خودرو است که مدت زمان زیادی از عرضه آن به بازار در دو نسخه دستی و اتوماتیک نمی‌گذرد. در زمان کاهش همکاری پژو با ایران خودرو، این خودروساز داخلی در شرکتی با نام ایکاپ که به طور مشترک با پژو فرانسه تاسیس کرده بود، عرضه پژو 2008 را در دست داشت و در عین حال مشغول آماده‌سازی عرضه نسخه فیس‌لیفت پژو 301 نیز بود. پژو 301 بر اساس پلتفرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که پلتفرمی بسیار با ارزش و پرکاربرد در محصولات این گروه خودروسازی فرانسوی است. گروه صنعتی ایران خودرو توانست پلتفرم PF1 را در اختیار گرفته و با اعمال تغییراتی، نام جدید IKP1 را برای آن انتخاب کند. پلتفرمی که تارا اولین محصول توسعه یافته بر اساس آن به شمار می‌رود.

اما بدون شک یکی از مهم‌ترین اجزای این پلتفرم، پیشرانه بهینه شده‌ای بود که می‌توانست در موفقیت یا عدم موفقیت تارا نقش بسیار مهمی ایفا کند. واکنش بازار و مشتریان به عرضه یک سدان کاملا جدید آن هم در محدوده قیمتی بسیار رقابتی مساله مهمی بود که ایران خودرو نمی‌توانست به سادگی از کنار آن عبور کند. همین مساله باعث شد هزینه و زمان زیادی برای توسعه و بهینه‌سازی پیشرانه تارا صورت گیرد تا بتواند در عین دارا بودن استانداردهای به روز، از فناوری مدرن و ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار باشد.


چه عواملی باعث موفقیت تارا در بخش قوای محرکه شد؟

بدون شک عملکرد فنی و بهینه‌سازی‌های صورت گرفته روی پیشرانه TU5 در موفقیت تارا در بازار نقش بسیار پررنگی داشته است. تارا در هر دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ TU5 پلاس مجهز شده است. این پیشرانه در واقع نسخه به‌روز شده پیشرانه TU5 به شمار می‌رود که جواب خود را به خوبی در بازار ایران پس داده و در محصولاتی مانند پژو 206 تیپ 5، رانا، پژو 405 و پژو پارس ال‌ایکس نیز استفاده شده است.

پیشرانه TU5 پلاس نسبت به TU5 تغییراتی شامل اضافه شدن سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ‌های ورودی، پمپ روغن با حجم متغیر و بهبودهایی در سیستم سوخت‌رسانی و خروجی (اگزوز) را پشت سر گذاشته است. این پیشرانه که دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است در حال حاضر توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت در دور 5800 و بیشینه گشتاور 144 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. نا گفته نماند که ایران خودرو با حذف پمپ هیدرولیک و استفاده از فرمان با نیروی کمی برقی (فرمان برقی)، بار اضافی تحمیل شده از سوی پمپ هیدرولیک به پیشرانه را حذف کرده است که این مساله خود در بازدهی بیش‌تر پیشرانه و مصرف سوخت کم‌تر بسیار موثر بوده است.

اجرای این مجموعه اقدامات روی پیشرانه TU5 و تبدیل آن به پیشرانه بهینه‌تری که پژو نیز از آن در محصولاتی مانند 301 استفاده می‌کند توانست جان دوباره‌ای به این پیشرانه پر کاربرد بخشیده و آن را برای استفاده در برخی دیگر از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو نیز آماده کند.

به طور کلی باید کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، افزایش بازدهی و توان، کاهش بار اضافی روی پیشرانه با حذف پمپ هیدرولیک، استفاده از پمپ روغن با حجم متغیر و اعمال تغییراتی در سیستم سوخت رسانی را اقداماتی دانست که پیشرانه TU5 را یک قدم دیگر به پیشرانه‌های اقتصادی و پرکاربرد روز دنیا نزدیک‌تر کرده است. استفاده از این پیشرانه در یک سدان خانوادگی جدید که قرار است فصلی تازه را در زمینه ایمنی، تجهیزات و امکانات و همچنین عملکرد فنی رقم بزند یه عنوان یک برگ برنده برای گروه صنعتی ایران خودرو در عرضه محصول تارا به شما می‌رود. شاید اگر حساسیت لازم برای بهینه‌سازی این پیشرانه به کار گرفته نمی‌شد، خدشه بزرگی به موفقیت و محبوبیت تارا در بازار و در میان مشتریان وارد می‌شد.

 

نظر دهید


در همین زمینه