شبکه‌های اجتماعی

15 سال پیش در چنین روزی قیمت محصولات ایران خودرو چقدر بود؟
اتومبیل فارسی - پژو 206

کابوسی به نام قیمت خودرو!

 

 

شنیده شدن گاه و بی‌گاه اخباری از آزادسازی احتمالی قیمت خودرو به یکی از دغدغه‌های مشتریان در این بازار تبدیل شده است.

 

فارغ از آن که آزادسازی قیمت خودرو به واقعیت بپیوندد یا خیر، شرایط فعلی بازار هم برای مصرف کننده نهایی یک کابوس تمام عیار است. خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، بازگشت تحریم‌ها در بخش‌های بانکی، صنعتی و... با شدت بیش‌تر از قبل، بلوکه شدن بخش بزرگی از دارایی‌ها و درآمد ارزی کشور، عدم توانایی در فروش نفت به دلیلی تحریم‌ها، عدم امکان واردات بسیاری از کالاها و قطعات صنعتی، خروج شرکای تجاری خارجی ایران از کشور در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو و البته برخی سوء مدیریت‌ها را باید از عواملی دانست که در چند سال اخیر موجب افزایش قیمت خودرو در کارخانه و بازار شده است.

 

البته از طرفی خودروسازان از قیمت‌گذاری دستوری اعمال شده از سوی شورای رقابت بسیار گله‌مند بوده و معتقدند قیمت‌گذاری این شورا با شرایط و معیارهای اقتصادی و تورم روز متناسب نیست و همین مساله باعث بروز زیان انباشه چند ده هزار میلیارد تومانی شده است. در چنین شرایط خودروسازان نمی‌توانند بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کرده و در نتیجه این صنعت این به سمت ورشکستگی حرکت خواهد کرد.

 

از طرف دیگر، اعمال شیوه فروش جدید همراه با قرعه‌کشی نیز چندان موفق نبوده و نتوانسته آن طور که باید دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند. به بیان دیگر، عدم توازن عرضه و تقاضا مساله‌ای است که به شدت گریبان بازار و صنعت خودروی کشور را در مشت خود گرفته و رها نمی‌کند. طبیعتا پس از مشکلاتی که در نتیجه تحریم‌ها و خروج شرکای تجاری و واردات برخی قطعات ایجاد شد، تیراژ تولید خودروسازن با کاهش شوکه کننده‌ای رو به رو شد و اگرچه بخشی از این تیراژ ترمیم شده است اما کماکان پاسخگوی نیاز بازار نیست. 

 

در میان این آشفته بازار که در آن صنعتگر و مصرف کننده و حتی دلال ناراضی و گله‌مند هستند، شاید نیم نگاهی به فهرست قیمت محصولات ایران خودرو در طرح فروش فوری این شرکت در شهریور ماه سال 1385 که توسط وبسایت ایران جیب منتشر شده است بتواند برخی از خاطرات شیرین آن دهه را در ذهن زنده کند...

اگرچه مشاهده تک تک اعداد و ارقام قید شده در این فهرست و مقایسه با شرایط فعلی که تنها 15 سال اختلاف دارند، یکی تراژدی تمام عیار است.

 

AutomobileFa IKCO Products Prices Shahrivar1385

 

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه