شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - خط تولید ایران خودرو
خطیبی خبر داد

 

گروه صنعتی ایران‌خودرو موتور جدید خود و پلتفرم بومی برق و الکترونیک را معرفی و آیین آغاز تولید انبوه این موتور جدید را برگزار کرد.


عصر دیروز، مراسم معرفی و آغاز تولید انبوه موتور جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو و پلتفرم بومی برق و الکترونیک را در محل شرکت ساپکو، با حضور مدیر ایران‌خودرو، هیات مدیره این گروه خودروسازی، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی و دبیر انجمن خودروسازان ایران برگزار شد.


سال آینده ٣۵ درصد محصولات ایران‌خودرو مجهز به پلتفرم برق و الکترونیک خواهد

در این مراسم، مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ابراز خرسندی کرد که همانطور که قول داده بودیم که در هر ماه رونمایی یا معرفی داشته باشیم، دهمین ماه مختص به رونمایی از موتوری است که به معنای واقعی ارتقا یافته و متفاوت از آن است که در موتورها تاکنون شاهد بوده‌ایم.


وی اعلام کرد: «این موتور جدید در مرحله نخست بر روی خودروی دنا نصب شده است، اوایل سال آینده بر روی تارا و در مرداد یا شهریور ماه ١۴٠٢ بر روی خودروی ری‌را یا پروژه‌ TF21 نصب خواهد شد و در سال آینده ٣۵ درصد محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو مجهز به این موتور خواهد شد. از طراحی تا ساخت این موتورها و مالکیت معنوی آن در اختیار ایران‌خودرو بوده است. قطعا تولید این موتور کمک خواهد کرد که تولیدات ایران‌خودرو با کیفیت‌تر تولید شوند و با سرعت افزایش تولید هم موثر باشد. تولید انبوه این موتور از امروز آغاز شده و قابلیت ١٠٠٠ دستگاه در روز را دارد.»


این مدیر خودروساز تاکید کرد: «فرق این موتور با سایر موتوری که در خودرو دنا نصب است، ٢۵ نیوتن بر متر گشتاور موتور و ١۵ اسب بخار قدرت موتور اضافه شده است. همچنین وزن آن چهار کیلوگرم کاهش یافته و مصرف سوخت را ١٠ درصد کاهش خواهد داد. طراحی شکل موتور نیز تغییر کرده و تمام قطعات تشکیل دهنده موتور عوض شده است.»


افزایش ١۵٠ هزار دستگاهی خودرو کامل نسبت به سال گذشته

خطیبی اظهار کرد: «از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش ١۵٠ هزار دستگاهی خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته محقق شده است و به همین میزان، تحویل و صدور فاکتور خودروها افزایش داشته است.»


خطیبی خاطرنشان کرد: «ایران‌خودرو در حال حاضر سه خانواده موتور اعم از EF7, TU5 و XU تولید می‌شود که ۵١ درصد سهم XU و ۴٩ درصد سهم مجموع EF7 و TU5 است.»


بازنگری کلی باید در انحصاری دانستن دو خودروساز بزرگ صورت گیرد

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تصریح کرد: «به اعتقاد بنده، بزرگترین مشکل و آسیب به صنعت خودروسازی بحث قیمت‌گذاری دستوری است که تحت عنوان «انحصار» بازار بدان پرداخته می‌شود. با ٣٨ درصد (٣٨ درصد به لحاظ ریالی و ١٢ درصد از منظر تعدادی) سهم نسبی که خودروسازان غیر از ایران‌خودرو و سایپا در این بازار دارند، بایستی بازنگری کلی در مورد انحصاری بودن صنعت خودرو انجام شود. طی سال‌های اخیر ٣۵٠ هزار میلیارد تومان از جیب خودروسازان از دست رفته که باید مشخص شود این سهم عاید چه کسانی شده و چه کسانی از این راه منتفع شده‌اند؟ یک چهارم مردم سهامدار ایران‌خودرو هستند، چقدر باید ‌از سهم یک چهارم جمعیت مردم کاست تا این ٣۵٠ هزار میلیارد تومان عاید برخی شود؟»


بر اساس بند ٩٠ اصل ۴۴ قانون، دولت موظف است جبران زیان بنگاه‌هایی را که به سبب قیمت‌گذاری دستوری زیان‌ده شده‌اند، پرداخت کند.


وی افزود: «در صورت‌های مالی سال گذشته و صورت مالی شش ماهه نخست امسال، این میزان زیان‌ها افشا شده است و در اختیار سازمان‌ها ذیربط برای بررسی قرار داده شده است؛ موضوع جبران زیان خودروسازان توسط ایران‌خودرو و سایپا پیگیری می‌شود.»


سرمایه یک میلیارد دلاری مورد نیاز ایران‌خودرو از کجا تأمین شود؟

خطیبی بودجه مورد نیاز ایران‌خودرو را یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «امسال یک میلیارد دلار بودجه (برای سال آینده) تعریف کرده‌ایم؛ ''تا صحبت هم می‌کنیم، می‌گویند انحصاری هستید''. سوال این است که (با حجم زیان دهی‌ها) این سرمایه از کجا باید تامین شود؟ چرا این باور جا افتاده است که ایران‌خودرو و سایپا باید همیشه در زیان باشند؟ در حقیقت با زیان‌دهی بیش از ١٠٠ هزار میلیارد تومانی خودروسازان، ١٠٠ میلیارد دلار هم از دست دولت رفته است. باید بدانیم که ایران‌خودرو و سایپا سودآور است که به کار کشور و نظام می‌آید نه خودروسازانی که بالغ بر ١٠٠ هزار میلیارد تومان زیان دارند.»


در این مراسم، حسن محمدقاسمی مدیرعامل جتکو اظهار کرد: «طی دو سال گذشته با حمایت و پشتیبانی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو برای یک تحول بزرگ اقدام شد و این پلتفرم بومی برق و الکترونیک شکل گرفت که برای آن تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و این ویژگی را داشت که بصورت جامع رصد کنیم تا براساس ویژگی خودروهای جاری و آتی ایران‌خودرو پلتفرمی جامع طراحی شود تا توسعه محصول و روان‌سازی تولید به سهولت امکان‌پذیر باشد و برمبنای روز دنیا و استانداردهای روز دنیا حرکت کنیم.»


وی افزود: «طراحی برای خودروهای جدید صورت خواهد گرفت و با زنجیره تامین متعدد میتوان به محصول یکسان و یکپارچه دست پیدا کرد. کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات و همچنین جاری و روان شدن تولید، حاصل تلاش‌های این مدت است.»


این مدیر صنعتی تاکید کرد: «قریب به ٣٠ الی ۴٠ درصد قیمت یک خودرو، مرتبط با المان‌های برق و الکترونیک است که این عدد در محصولات ایران‌خودرو حدود ٢٠ الی ٢۵ درصد و همچنان در حال افزایش است. این پلتفرم هم‌اکنون برای محصول دناپلاس توربو نصب شده و پروسه تولید آغاز شده است. نصب بر دنا دستی نیز در دستور کار قرار گرفته است و برای محصولات آینده این شرکت نظیر ری‌را و پروژه TF21 برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. ظرف مدت یک الی یکسال و نیم آینده توسعه اتفاق خواهد افتاد و گروه صنعتی ایران‌خودرو به شبکه‌ای گسترده دست خواهد یافت که جایگاه مناسبی را برای این گروه صنعتی خواهد داشت و علاوه بر افزایش کیفیت و ارتقا محصولات، کاهش قیمت و هزینه‌ها را هم به دنبال خواهد داشت.»

 

نظر دهید


در همین زمینه