شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - خودروهای متصل
خودروهای متصل کاهش تلفات جاده‌ای و امدادرسانی به موقع

فناوری خودروهای متصل از پتانسیل کافی برای کاهش معنادار تصادفات و تلفات جاده‌ای بهره می‌برند. سیستم‌های مجهز به این فناوری‌ها با جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای، هشدارها و ارسال داده‌ها به راننده می‌توانند به او در اتخاذ تصمیم‌های بهتر کمک کنند. با کمک سنسورها و دوربین‌های پیشرفته و ترکیب آن‌ها با فناوری‌های متعدد ارتباطی، خودروهای مجهز به سامانه‌های متصل می‌توانند خطرات موجود در جاده را شناسایی کنند و راه‌های موثری برای مدیریت آن‌ها ارائه دهند. این فناوری حتی توانایی آموزش، تمرین و بهبود مهارت‌های راننده را هم دارد و با توجه به سرعت بالای پیشرفت و توسعه آن‌ها، می‌توان گفت که تاثیر و اهمیت خودروهای متصل در آینده به مراتب بیشتر و شدیدتر از امروز هم خواهد شد.



یکی از بهترین و البته موردنیازترین کارکردهای این فناوری، کمک به حفظ ایمنی عابران پیاده است. خودروهای متصل می‌توانند علاوه بر تشخیص عابرین پیاده، رویکرد درست پاسخ‌گویی به آن‌ها را هم شناسایی کنند. این فرآیند در مجموع منجر به کاهش تصادفات خودرو با عابر خواهد شد. سنسورها و دوربین‌های نصب‌شده در صورت تشخیص عابرپیاده در داخل جاده یا نزدیک به آن، اگر احتمال برخوردی وجود داشته باشد، راننده را خبر می‌کنند. نکته مهم‌تر این است که با رایج‌تر شدن پل‌های ارتباطی خودرو به خودرو (V2V) و خودرو به زیرساخت (V2I) به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با سایر خودروها و راننده‌های آن‌ها نیز ممکن می‌شود. البته که این سنسورها نمی‌توانند جایگزین چشم انسان‌ها و یا غریزه‌های خطرگریز طبیعی آن‌ها شود اما قطعا می‌توانند مکملی برای فرآیند پاسخ‌گویی راننده به خطرات جاده‌ای باشند و در صورت نیاز، خودرو را برای عابر پیاده‌ای که راننده توانایی و امکان تشخیص آن را نداشته متوقف کنند.



مزیت دیگر فناوری خودروهای متصل، بهبود پاسخ‌دهی سرویس‌های اضطراری است. مخابره اطلاعات لحظه‌ای مربوط به برخوردهای جاده‌ای به محض این که تصادفی رخ می‌دهد طبیعتا منجر به بهبود زمان متوسط موردنیاز برای رسیدن خدمات اضطراری (مثل آمبولانس) و کاهش تبعات این برخوردها می‌شود. سنسورها می‌توانند سریعا برخورد را شناسایی کنند و با ارسال بدون تاخیر اطلاعاتی مثل مختصات جغرافیایی تصادف، وضعیت سرنشین‌ها و شدت برخورد، پاسخ سریع‌تر و موثرتر خدمات اضطراری را در پی داشته باشند. خودروهای هوشمند همچنین برقراری تماس مستقیم بین راننده یا سایر سرنشینان خودرو با زیرساخت‌های اضطراری و خدماتی را ممکن می‌کنند. در چنین شرایطی، امکان بررسی شرایط و یا ارائه مشاوره و کمک از طریق تماس تلفنی و پیش از رسیدن سرویس‌ها به محل تصادف وجود دارد. این سنسورها می‌توانند وضعیت جاده را هم بررسی و سایر خودروها را از وجود خطرات احتمالی مثل لغزنده بودن جاده پیش‌رو یا آثار به جا مانده از تصادف باخبر کنند.



فناوری خودروهای متصل می‌تواند نقش مهمی در پرورش و بهبود مهارت‌های رانندگی نیز داشته باشد. با گردآوری اطلاعات مختلف از رفتارها و عادات رانندگی مثل شتاب دادن، سرعت گرفتن و الگوهای ترمز کردن راننده، این فناوری توانایی ارائه بازخورد مبتنی بر عملکرد راننده و پیشنهاد راه‌هایی برای بهبود آن را دارد. به عوان مثال، یک خودروی متصل ممکن است متوجه شود که یکی از الگوهای رفتاری راننده، افزایش سرعت خودرو به محدوده‌های غیرمجاز است. در صورت تکرار این چرخه،‌ خودرو می‌تواند سرعت قانونی را به راننده یادآور شود و به او برای کاهش سرعت هشدار دهد. در شرایط دیگری، ممکن است راننده ترمزهای ناگهانی و شدید زیادی داشته باشد و خودروی متصل با مشاهده این الگو و بررسی تاثیر آن در عملکرد کلی خودرو، روش نرم‌تر و موثرتری برای ترمز به راننده پیشنهاد دهد. با تمرین و آموزش شخصی‌سازی‌شده برای هر کاربر، خودروهای متصل می‌توانند علاوه بر بهبود مهارت‌های راننده‌های فعلی و کار روی ایرادهای احتمالی آن‌ها، نسل جدیدی از راننده‌هایی را پرورش دهند که هم توانایی‌ها و مهارت‌های گسترش‌یافته‌ای دارند و هم با یادآوری مدام مسائل ایمنی، راننده‌های ایمن‌تری برای جامعه خود باشند.


به تازگی در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو تفاهم‌نامه 6 جانبه‌ای با موضوع پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری میان بخش‌های مختلف دولت، شرکت ایران خودرو و شرکت ایرانسل و ارتباطات سیار منعقد شد. این تفاهم‌نامه با هدف کاهش خسارت مادی و معنوی تصادف‌های جاده‌ای به امضا رسیده و اساس عملکرد آن برپایه پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری برای اولین بار در ایران است.



این سامانه سخت افزار پیاده‌سازی شده روی خودروها بوده که در صورت وقوع تصادف جاده‌ای، با مرکز امداد و نجات ارتباط برقرار کرده و حادثه را به نهادهای امدادی گزارش می‌کند. ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی مطمئن و سریع با توجه به هوشمندسازی صنعت خودرو از جمله سرویس‌ خودرو متصل از اهدافی است که این تفاهم‌نامه به دنبال آن است.

نظر دهید


در همین زمینه