شبکه‌های اجتماعی

قیمت نهایی سایپا شاهین چقدر است؟
اتومبیل فارسی - سایپا شاهین

در حاشیه پیش‌فروش یکساله سایپا و عرضه سه محصول جدید

اتومبیل فارسی / پس از برگزاری طرح فروش فوق‌العاده توسط دو خودروساز بزرگ کشور و اجرای قرعه‌کشی و اعلام اسامی منتخبین، به منظور حفظ تعادل بازار و همچنین پاسخ به نیاز مشتریان و همچنین بر اساس تصمیمات جدید اتخاذ شده توسط وزارت صمت، شواری رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیرامون شیوه جدید فروش خودرو و اجرای طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروش با دستورالعمل‌های تازه برای کوتاه کردن دست دلالان و رساندن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی، پیش‌فروش یک‌ساله محصولات سایپا و همچنین پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو در دستور کار قرار گرفت.

 

نکته حائز اهمیت در طرح پیش‌فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، عرضه محصولات جدید همچون رانا پلاس، کوییک S، ساینا S و شاهین برای اولین بار است. این مساله باعث شده است که حساسیت‌های زیادی پیرامون قیمت‌گذاری محصولات جدید دو خودروسازی بزرگ ایجاد شود و از آن‌جایی که سایپا شاهین یک محصول جدید با پلت‌فرمی تازه است بیش از سایر محصولات که صرفا نسخه به روز شده و فیس‌لیفت محصولات پیشین هستند در بحث قیمت‌گذاری زیر ذره‌بین قرار گرفته است. 

 

یکشنبه 18 خرداد ماه در حاشیه مراسم قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده محصولات سایپا نیز سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و مجید باقری خوزانی، قائم‌مقام مدیرعامل در امور فروش سایپا در مورد اولین عرضه سایپا شاهین و نحوه قیمت‌گذاری آن اعلام کردند که مدارک لازم برای قیمت‌گذاری شاهین به سازمان حمایت ارسال شده و به زودی قیمت رسمی این محصول جدید مشخص خواهد شد. اما در حال حاضر مشتریان می‌توانند با پیش پرداخت ۸۰ میلیون تومانی نسبت به ثبت‌نام شاهین اقدام کنند.

نکته حائز اهمیت و پنهان درمورد دریافت پیش‌پرداخت 80 میلیون تومانی در طرح پیش‌فروش سایپا این است که با توجه به این قانون که خودروسازان حق دارند حداکثر 50 درصد از کل قیمت محصول را در پیش‌فروش‌های خود از مشتری دریافت کنند، می‌توان گفت سایپا شاهین با قیمت دست‌کم 160 میلیون تومان عرضه خواهد شد. 
سایپا شاهین قرار است با موتور TCM15 عرضه ‌شود. این موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ با حجم 1.5 لیتری به توربوشارژ مجهز است و توان تولید 108 اسب‌بخار را دارد. هر چند سایپا اعلام کرده شاهین با دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود، اما در نخستین طرح پیش‌فروش آن تنها جعبه‌دنده 5 سرعته دستی ارائه شده است. مصرف سوخت ترکیبی سایپا شاهین با این قوای محرکه و جرم 1260 کیلوگرمی، 6.8 لیتر عنوان شده است.


بر اساس آن چه در بخشنامه پیش فروش یک ساله سایپا اعلام شده است، زمان تحویل سایپا شاهین از دی تا اسفند سال 99 خواهد بود بنابراین این محصول جدید در سال جاری به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. در این بخشنامه همچنین شاهد عرضه ساینا S با پیش پرداخت 39.8 میلیون تومانی هستیم که با توجه به قانونی که در بالا به آن اشاره شد می‌توان قیمت 80 میلیون تومانی را برای آن پیش‌بینی کرد. موعد تحویل ساینا S در این بخشنامه مهر تا آذر 99 اعلام شده است.
همچنین سایپا کوییک S که تا کنون تصویر و اطلاعاتی از آن منتشر نشده است، با پیش پرداخت 40.8 میلیون تومان و تحویل آبان تا دی‌ماه 99 برای نخستین بار در این پیش فروش عرضه شده است. قیمت کوییک S را می‌توان حدود 82 میلیون تومان تخمین زد.

 

حال باید منتظر ماند و دید در صورت صحت این قیمت‌گذاری، واکنش بازار و مشتریانی که در این طرح پیش‌فروش ثبت‌نام کرده‌اند چه خواهد بود و همچنین در صورت به وقوع پیوستن پیش‌بینی اتومبیل فارسی مبنی بر حداقل قیمت 160 میلیون تومانی، سایپا شاهین در اولین عرضه خود در بازار آزاد با چه قیمتی خرید و فروش خواهد شد. البته احتمال دیگر در مورد پیش‌پرداخت‌های اعلام شده این است که قیمت شاهین بسیار کم‌تر از رقم تخمین زده شده تعیین شود و سایپا در طرح پیش‌فروش خود نسبت به دریافت بیش از 50 درصد ارزش شاهین اقدام کرده باشد.

 

نظر دهید