شبکه‌های اجتماعی

پاکستان میزبان کارخانه جدید پروتون می‌شود

با همکاری یک شرکت محلی به نام "الحاج اتوموتیو"

پروتون، خودروساز مالزیایی، با همکاری یک شرکت محلی به نام "الحاج اتوموتیو" در شرف تاسیس یک کارخانه مونتاژ جدید در نزدیکی کراچی پاکستان است. حرکتی که اقتصاددانان بر این باورند که برای هر دو کشور دست‌آوردهای مثبتی در پی خواهد داشت. 
جیلی چین با خرید 49.9 درصد از سهام شرکت پروتون در سال 2017 این خودروساز مالزیایی را از سقوط نجات داد. گفتنی است پروتون تا پیش از آن که زیر سایه جیلی قرار بگیرد در شرایط نابسامانی قرار داشت و برای سر پا نگاه داشتن خود با دشواری‌هایی رو به رو شده بود. پس از آن اما ورق برگشت و به لطف مالک جدید چینی‌اش پروتون یک SUV پرمیموم جدید را معرفی کرد. حال نشانه‌هایی از احیای پروتون پدیدار شده‌  است و جاه‌طلبی‌های این خودروساز مالزیایی زودتر از زمانی که انتظار می‌رفت به بار نشسته است. حتی با وجود مشکلات ناشی از جنگ تجاری چین و آمریکا که سر راه فروش محصولات جیلی در چین قرار گرفته پروتون در مسیر امیدوارکننده‌ای قرار دارد.

 

هولدینگ بزرگ جیلی در بیانیه‌ای قرارداد جدید پروتون را بخشی از کمکی که جیلی نسبت به بازگرداندن پروتون به جایگاه یک برند پرفروش در مالزی و همچنین یک برند آسیایی پیش‌رو متعهد شده بود خواند.
پاکستان در حال حاضر با بحران اقتصادی و تنش‌های بالاگرفته با کشور همسایه‌اش، هند، مواجه است و قرارداد جدید پروتون برای این کشور به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و مزایای اقتصادی است. قولی که ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی در اولین دیدار رسمی خود با همتای پاکستانی خود در این کشور داده بود و حال در آستانه اجرایی شدن قرار دارد.
روز شنبه در پایان سفر سه روزه ماهاتیر محمد قرار است مراسمی باشکوه برای کارخانه جدید برگزار شود. ماهاتیر محمد همچنین در پایان این سفر بالاترین نشان غیرنظامی پاکستان را در یافت خواهد کرد. دکتر ژانگ بائوهوی سرپرست مرکز مطالعات آسیا و اقیانوسیه در دانشگاه لینگنان هنگ کنگ این توافق را توافقی برد برد برای همه طرف‌های آن می‌داند و معتقد است پاکستان به ظرفیت تولید قطعه‌های باکیفیت دست خواهد یافت.


"به لطف جیلی اکنون پروتون ظرفیت‌های بیش‌تری برای ورود به بازارهای خارج از مالزی دارد. اتومبیل‌های پروتون که ارزان‌تر از رقبای ژاپنی و کره‌ای خود هستند محصولاتی مناسب برای بازارهایی همچون بازار اتومبیل پاکستان که در آن‌ درآمد سرانه (PCI) پایین است محسوب می‌شوند. از طرفی هم پاکستان توانایی ساخت جنگنده‌هایی مانند JF-17 و موشک‌های کروز را دارد بنابراین جای نگرانی در مورد ظرفیت تولید این کشور نیست."
هنوز مشخص نشده است که کارخانه جدید برای بازار محلی به تولید اتومبیل‌ خواهد پرداخت یا برای صادرات، اما در این مورد می‌توان به سخنان یکی از مقامات بلندپایه مالزیایی توجه کرد که به  جمعیت 210 میلیون نفری پاکستان و پتانسیل‌های فراوان آن اشاره کرده است.
پروتون با پذیرفتن همکاری با الحاج برای ساخت یک کارخانه مونتاژ در نزدیکی کراچی و در استان سیند وارد مرحله تازه‌ای شده است. این قرارداد در تاریخ پروتون پروژه‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود چرا که نخستین بار است که این شرکت در آسیای جنوبی و در کشوری با 210 میلیون نفر جمعیت یک کارخانه احداث می‌کند.
این پروژه پتانسیل آن را دارد که تغییرات مثبتی در اقتصاد پاکستان ایجاد کند و هم‌زمان اعتبار پروتون را در منطقه افزایش دهد.


دکتر تام سیو ین یکی از کارشناسان اقتصادی مالزیایی در رابطه با قرارداد جدید پروتون چنین می‌گوید: "پروتون عمدتا بر تولید محصولاتی برای مصرف داخلی متمرکز است. به عنوان مثال اگر در جایی (پاکستان) به تولید بپردازید هم‌آن‌جا نیز به فروش محصولاتتان خواهید پرداخت." وی هم‌چنین در مورد منافع این قرار داد برای پاکستان افزود: "اگر چه ما باید در مورد جزییات تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بیش‌تر بدانیم، جزییاتی مانند اجازه‌نامه‌های تولید، فرصت‌های شغلی و غیره، اما با اطمینان می‌توانیم این قرارداد را برای پاکستان به عنوان اقتصاد میزبان مفید بدانیم. اجرای این پروژه مشترک ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و انتقال فناوری را در پی خواهد داشت. فناوری‌هایی که جیلی از طریق مالکیت ولوو و لوتوس به آن‌ها دست‌یافته است."
مالزی نیز از مزایای این قرارداد بهره‌مند خواهد شد. زیرا این قرارداد می‌توانند سبب ارتقا اعتبار بین‌المللی پروتون به عنوان خودروساز ملی مالزی شود. دکتر ین در ادامه افزود: "زمانی که جیلی پروتون را به عنوان بخشی از زیرمجموعه خود درآورد گفته شد که در صدد افزایش صادرات است. تولید و فروش محصولات در پاکستان شامل این تعهد فروش در خارج از کشور است."


اتومبیل‌های تولید شده توسط پروتون در پاکستان به احتمال زیاد برای بازار هدف محلی همین کشور در نظر گرفته خواهند شد تا از مشوق‌های دولتی یا تعرفه‌های مناسب به نفع مونتاژ محلی بهره ببرد.
اعلام قرارداد ساخت نخستین کارخانه آسیای جنوبی پروتون درست چهار ماه پس از سفر خان به مالزی در ماه نوامبر انجام گرفته است. در این دیدار رئیس جمهور پاکستان از مالزی بود که گفتگویی بین دو مقام دو کشور مبنی بر کمک کردن به یکدیگر برای بدهی‌های بی‌سابقه‌ای که هر دو کشور درگیرسان هستند، صورت گرفت.

نظر دهید


در همین زمینه