شبکه‌های اجتماعی

رقابت شرکت‌های نفتی در بازار سوخت لبنان

اتومبیل در بیروت

لبنان به عنوان یکی از کشورهای جنوب غرب آسیا یکی از بهشت‌های این منطقه برای تجارت آزاد است، شرایط اقتصادی و سیاسی در این کشور به گونه‌ای است که باعث شده تاجران و شرکت‌ها به لبنان جور دیگری نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه نگاه کنند.

لابی‌های قدرتمند دینی و ایدئولوژیک و تاریخ لبنان باعث شده تا هر جناحی منافع خاص خود را در این کشور دنبال کند، عربستان و ایران به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه خاورمیانه که منافعی در لبنان دارند، عملا نمایندگی در لبنان دارند، حزب الله، همپیمانان مسیحی و اهل تسنن آن گروه نزدیک به بلوک شرق هستند و سعد حریری، دروزی‌ها، اهل تسنن و مسیحیان نزدیک به آن، جناح نزدیک به غرب را نمایندگی می کنند.

همین جناج بندی‌ها باعث شده تا هریک منافع اقتصادی خود را در این کشور پیگیری کنند و مناطق خاص خود را در کشور دارند و عملا مردم هم به دو دسته تقسیم بندی شده و از محصولات آن استفاده می‌کنند.

بنزین به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در منطقه و لبنان و حضور شرکت‌های مختلف جهانی در این کشور به صحنه رقابت بدل شده و هر جناح سعی دارد منافع خود را در این حوزه حفظ کند و اجازه ندهد تا سود فروش بنزین و حتی خرید بنزین و تزریق پول به جناح دیگر عملا باعث تامین مالی رقیب شود و هر حزب سیاسی در مناطق شهری تحت پوشش خود جایگاه بنزین خود را تاسیس و به پخش فرآورده‌های نفتی مشغول است.

طبق اطلاعاتی که خبرنگار اتومبیل فارسی در بیروت کسب کرد، بیش از 10 شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در لبنان فعال است که نزدیک به پنج شرکت بزرگ در بیروت پایتخت این کشور فعال هستند.

 

شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی

توتال یکی از با سابقه ترین شرکت‌هایی است که در بیروت فعال است و طبق گفته مدیرعامل این شرکت بیش از 60 سال است در بیروت فعال بوده و قدیمی‌ترین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در لبنان به شمار می‌رود. از دیگر شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی شرکت هایپکو بوده که این شرکت نیز شریک تجاری شل است و به عنوان دومین شرکت قدیمی به حساب می‌آید. یکی از دیگر از شرکت‌هایی که نزدیک به شیعیان لبنان است و ارتباط خوبی نیز با همه جناح‌های سیاسی داشته و شبکه گسترده جایگاه‌های سوخت را در اختیار دارد، شرکت وردیش است، این شرکت محصولات و فرآورده‌های نفتی خود را از شرکت آمریکایی موبیل خریداری و در لبنان توزیع می‌کند. دیگر شرکتی که در حوزه فرآورده‌های نفتی در بیروت فعال است شرکت یونایتد است، این شرکت گستردگی دیگر شرکت‌ها را ندارد، اما یکی از شرکت‌های معروف در این حوزه به شمار می‌رود، همچنین اطلاع دقیقی از شریک تجاری آن در دست نیست، اما به نظر می‌رسد این شرکت با آرامکو عربستان سعودی همکاری نزدیک داشته و فرآورده‌های خود را از این طریق تامین می‌کند، از دیگر شرکت‌های فعال در بیروت شرکت الامانه است که وابسته به حزب الله لبنان است این شرکت نوپاترین شرکت در این حوزه است و دقیقا معلوم نیست فرآورده‌های نفتی خود را از کجا تامین می‌کند، اما ارتباط نزدیک حزب الله لبنان با ایران به نظر می‌رسد الامانه فرآورده‌های نفتی خود را از ایران تامین و در بیروت توزیع می‌کند، شرکت الامانه در مناطق تحت سیطره حزب الله به خصوص در ضاحیه بیروت فعال و جایگاه‌هایی را تعبیه کرده است.

 

خدمات جانبی نقطه قوت هر جایگاه

از شرکت‌های پخش کننده که بگذریم بحث جذب مشتری و فضای رقابت بین جایگاه‌ها است، خدمات بیشتر و با کیفیت باعث رشد مشتری و جذب آن می‌شود، بر این اساس در جایگاه‌های سوخت در بیروت معمولا خدمات کارواش، روان کننده‌ها و سوپرمارکت‌های کوچک بین راهی فعال و مشغول خدمات دهی به مشتریان هستند، به طبع هر جایگاهی که خدمات بهتر و ارزان‌تری ارائه کند مشتری بیشتری جذب خواهد کرد.

 

قیمت گذاری سوخت

در جایگاه‌های سوخت، بنزین با اکتان 98 و 95 ارائه می‌شود و معمولا در تمام جایگاه‌ها قیمت ثابتی دارد و این قیمت‌ها معمولا به صورت هفتگی و از سوی اتحادیه این شرکت‌ها و با تایید وزراتخانه مربوطه در دولت لبنان تعیین می‌شود و حتما بنزین تولید شده باید استاندارد‌های لازم را داشته باشد. با توجه به عدم تصدی‌گری دولت در پخش فرآورده‌های نفتی و نقش نظارتی آن و رقابت بین شرکت‌ها بنزین ارائه شده از کیفیت مطلوبی برخوردار است. بر همین اساس رقابت اصلی‌ترین دلیل کیفیت مناسب در جایگاهای سوخت و فرآورده‌های نفتی در لینان است.

در جایگاه‌های سوخت بیروت بنزین با اکتان های 98 و 95 و گازوئیل توزیع می‌شود و هنگام تهیه این گزارش به ترتیب بنزین با اکتان 98 و 95 و گازوئیل در هر گالن معادل 23100 لیر لبنان، 22500 لیر لبنان و 17300 لیر لبنان است.در زمان انتشار این گزارش، هر 1500 لیر لبنان برابر با 1 دلار است.

 

نظر دهید


در همین زمینه