اتومبیل فارسی - خودروهای برقی
بر اساس مطالعه شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک

 اگرچه مشخص است که خودروهای برقی باتری‌دار (BEV) هیچ آلایندگی مستقیمی ندارند، اما اغلب آلایندگی مربوط به فرآیند تولید و دفع آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مطالعه جدیدی توسط شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک (ICCT) نشان می‌دهد که خودروهای برقی باتری‌دار در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول چرخه عمر خودرو، به ویژه هنگام شارژ با انرژی تجدیدپذیر، در رقابت با هیبریدی‌ها برنده قطعی هستند.

طبق این مطالعه تاثیر زیست محیطی عمده خودروهای مدل 2024 در ایالات متحده چشمگیر است. هیبریدی‌های خود شارژ شونده در طول چرخه عمر خود 2/5 برابر بیشتر از همتایان تمام برقی خود گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کنند. به طور مشابه، خودروهای پلاگین هیبریدی تقریباً دو برابر بیشتر از تمام برقی‌ها انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. در مقابل، SUVهای بنزینی تا 3.5 برابر بیشتر از تمام برقی‌ها آلایندگی دارند. همچنین SUVهای هیبریدی 4.9 برابر بیشتر و SUVهای بنزینی 6.7 برابر بیشتر از تمام برقی‌ها گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کنند.

شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک اظهار می‌کند که انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای در طول چرخه عمر یک خودرو شامل انتشار حاصل از تولید باتری و خودرو، تولید مواد اولیه و سوخت، استفاده از خودرو و دفع در پایان چرخه عمر است. این معیار جامع، دیدگاه روشنی از تأثیر زیست محیطی یک خودرو ارائه می دهد.

طبق مطالعه‌ای که در سال 2021 انجام شده بود، انتشار متوسط گازهای گلخانه‌ای در چرخه عمر خودروهای تمام برقی‌ در ایالات متحده در سال 2021، 57 تا 68 درصد کمتر از یک خودروی بنزینی معادل بود.
برای مقایسه، نتایج سال 2024 نشان می‌دهد که خودروهای تمام برقی 66 تا 74 درصد پاک‌تر از رقبای بنزینی خود هستند یا در صورت استفاده از انرژی تجدیدپذیر تا 85 درصد پاک‌تر خواهند بود.

شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک برای سال 2030 که انتظار می‌رود مزایای زیست‌محیطی تمام برقی‌ها حتی بیشتر هم شود، پیش‌بینی‌هایی انجام داده است. تخمین زده می‌شود که انتشار گازهای گلخانه‌ای در چرخه عمر SUVهای بنزینی از مدل 2030 به میزان 7.5 برابر بیشتر از تمام برقی‌های معادل باشد که با انرژی تجدیدپذیر تغذیه می‌شوند. علاوه بر این، مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که هیبریدی‌ها و پلاگین هیبریدی‌ها پتانسیل بسیار کمتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نسبت به تمام برقی‌ها دارند.


در همین زمینه

شبکه‌های اجتماعی