شبکه‌های اجتماعی

با هدف کاهش تعرفه های پیشنهادی

در حالی که اتحادیه اروپا تعرفه‌های جدیدی را اعلام کرده که تا ۳۸.۱ درصد بر واردات خودروهای الکتریکی (BEV) چینی اعمال می‌کند، مقامات آلمان در حال کار بر روی راه‌هایی هستند تا اطمینان حاصل کنند که این پیشنهادات به مرحله اجرا نرسند.

هفته گذشته، کمیسیون اروپا ساختار تعرفه‌ای وابسته به سازنده را پس از تحقیقات خود در مورد میزان کمک‌های مالی دریافتی هر خودروساز چینی از دولت این کشور اعلام کرد. شرکت سایک که مالک برند ام‌‌جی است با حداکثر تعرفه ۳۸.۱ درصدی مواجه شد، در حالی که برندهایی مانند جیلی و بی‌وای‌دی به ترتیب با تعرفه‌های ۲۰ و ۱۷.۴ درصد از این موضوع معاف شدند.

با این حال، بلومبرگ گزارش می‌دهد که مذاکرات محرمانه بین مقامات برلین، اتحادیه اروپا و چین ممکن است به توافقی منجر شود پیش از آن که تعرفه‌های پیشنهادی (با مهلت تعیین‌شده برای ۴ جولای) به اجرا درآیند. این خوش‌بینی ناشی از این باور است که اتحادیه اروپا و چین می‌توانند به نقطه مشترکی برسند، به شرطی که هر دو طرف آمادگی برای ارائه امتیازات را داشته باشند.

در حالی که بسیاری از خودروسازان اروپایی نگرانی خود را در مورد تهدید خودروهای درون‌سوز و الکتریکی ارزان قیمت چینی ابراز کرده‌اند، بیشتر خودروسازان مخالف پیشنهادات اتحادیه اروپا هستند. اگر چین بخواهد اقدامات تلافی‌جویانه تجاری خود را اعمال کند این صنعت خودروسازی آلمان است که متحمل ضرر خواهد شد. اتاق بازرگانی چین به اتحادیه اروپا قبلا اعلام کرده بود که آماده اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای وارداتی با پیشرانه‌های بزرگ است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، تمایل قوی به کاهش تنش‌ها دارد. او این لحظه را فرصتی برای مذاکره در مورد راه‌حلی می‌بیند که می‌تواند از یک چرخه تعرفه‌های تلافی‌جویانه جلوگیری کند. هابک که قرار است هفته آینده برای گفتگو با مقامات چینی به چین سفر کند، قبلا استدلال کرده بود که هر تصمیمی در مورد تعرفه‌ها باید توسط سیاست‌مداران گرفته شود، نه این که به‌ طور خودکار اجرا شده و فرصتی برای اصلاح و مرور آن‌ها وجود نداشته باشد.

وزارت اقتصاد آلمان در پاسخ به پرسش‌های بلومبرگ گفت: «مذاکرات با چین توسط کمیسیون اروپا انجام می‌شود که این مذاکرات را نیز اعلام کرده است. همانطور که معمول است، دولت {آلمان} در تماس نزدیک با کمیسیون اروپا است.»

فعلا هیچ‌چیز مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید که آلمان می‌تواند نظر اتحادیه اروپا را برگرداند یا اتحادیه و چین هم وارد یک جنگ تعرفه‌ای جدید خواهند شد.

نظر دهید


در همین زمینه